Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jumu01
Sämsta: Gitroen GS 1973. Fransk riktig skitbil!
Bästa: Toyota Carina II 1989. Japansk kvalite när den var som bäst.
av svendufva
Bästa: Volvo 264 -78 med man vxl-låda+od. Hade den i 4 år o pendlade 100 mil enkel väg ca 1 ggr/mån. Gick alltid som en klocka och drog under 1 lit mil. AC iskall och allt elektriskt. (Det var -89-93)Oerhörd prisvärd f.d direktionsbil åt Posten i Östersund. Fortsatte sin tjänst i familjen efter det tills en lastbil i en rondell gjorde skrot av den.
Sämsta : En racklande SAAB 900 Turbo från -83 som tärde hårt på en fattig ynglings plånbok men den har hård konkurrens av en Kadett GSI-85 där kylargaveln sprack hela tiden.
Användarvisningsbild
av Tallen
Sämsta bil... Nä det är ju fan att förolämpa alla andra bilar att kalla den för bil men det var:
Saab 90 från 1986 (hade den bara i 3 veckor!!) det ända som var bra med den var den trimmade motorn allt annat var skit!

Bästa bil... Måste nästan vara 245 GLT`n från 1986, men annars är det nog den näst senaste: BMW 325i (E36 coupe) nackdelen med den var ju dock att jag satt fast med den på varenda parkering haha!
Användarvisningsbild
av JagulareN
Bästa bil jag haft var en Volvo 850 glt -92:a. Inte ett fel på bilen under de 3000 mil jag hade den. Dock blev jag på körd av en tjej som körde mot rött i en korsning & fick hela sidan intryckt. Vilket dom lagade på volvo. Sålde bilen efter ett år & fick istort sett ut samma pengar som jag gav för bilen. Såg bilen 10 år efter att jag sålde den & den verkar fortfarande vara i samma fina skick.

Sämsta bil jag haft mercedes sl 500 -02:a. Var istort sett bara strul med den & stod mest på verkstad. Sålde bilen efter ett år/800mil med brakförlust & över 100 000kr i verkstads kostnader :cry:
av Hånkie
Min sämsta bil var en Audi 80 från 82. Hela bakvagnen släppte i sina fästen på väg till skroten.....

Bästa bilen va min 240 GLT-83. Låg, Snabb och Snygg. Fan vad jag saknar den!
Användarvisningsbild
av Mabuse
Sämsta bil: Hur definierar man sämsta? Sämsta skicket karossmässigt var nog min Opel Olympia -68. Prototypen till Opel Kadett Ralley... Min hade 1,9l-motorn med Ralley-koppling, planad topp, större förgasare, 2"-system. Röd-orange med svart vinyltak. Bullrig, inga säkerhetsbälten eller nackstöd. Men satan i gatan att den gick som ett skållat troll: asrolig att köra. Kort lättning på gasen samtidigt som en rätt snärt på växelspaken, och tvåan satt i som en fläskläpp och en åsnespark i häcken när den drog loss. En gång rejsade jag mot en yuppie i Porsce 924 tills han var gråtfärdig. :lol: Efter för många rost-relaterade 2:or på besiktningen skickades den till skroten.
Sämsta bilen maskinmässigt var en Mitsubishi Galant GLSI -88 som misshandlats av (alla?) tidigare ägare. När jag köpte den för en spottstyver var det blankis, så jag märkte inte att insugskammen stod fel. Drog en liter olja på 200mil, slitna säten. I övrigt egentligen inte så dålig bil alls men inte lika rolig att köra som Kadetten. AC:n funkade inte, men lärde mig att uppskatta farthållare som jag inte haft på tidigare bilar.

Bästa bil: Peugeot 406 SV 3.0 den hade i stort sett allt jag kräver av en bil. Rejält med motor, även om jag saknade bottenvridet (och väghållningen) från min gamla Peugot 605 Sr3.0. Lättarbetad växellåda som synkade hyffsat snabbt. Den låg bra på vägen, fantastisk komfort. Utöver standard utrustning som AC och annat lull-lull hade den elektriskt inställbar förarstol (och backspeglar) med minne för två förare.

Har inte haft min s60R tillräckligt länge än för att kunna väga in den i bästa/sämsta än. Men en sak är i alla fall redan klart och som drar ner betyget: Sämsta vändradien av alla bilar jag ägt någonsin. Skäms, Volvo! :-(O)
av Mjukisdjur
Sämsta: Audi s4 -92. Ufo bromsar och motorblock som gav upp. Den åt pengar
Bästa: Volvo 740 Turbo -86. Bytte första turbon vid 35000 mil. Sjuk slithäst som var galet skoj :)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Hur lyckades du döda blocket på din S4:a? Inte var den original då inte, och något som inte är original kan väl knappat plats i den här tråden!?
För det är ju inte Audis fel att någon mixtrar med deras konstruktion!

UFO-bromsarna var ett riktigt aber, det kan jag hålla med om! Tror jag betalade typ 3500:- för två skivor!
av Mjukisdjur
Variosboy, Allt original, bilen normalkörd, inte buskörd.
Först och främst gick mittersta tändstiftet ur blocket och lyckades knacka sönder rätt duktigt. Det åtgärdades med en helicoil.Efter att ha känt på alla stiften satt alla väldigt löst (gick att dra ur med handkraft). Din Bil Upplands Väsby hade servat den 400 mil tidigare...
6 månader senare började den dra kylvatten och det visade sig vara en spricka i blocket från en cylinder till en kylkanal (nej en topplockspackning hjälpte inte... Gick mycket djpare än så. Sålde den som den var till en som bygger om motorer för vrakpris och han bytte toppen.
Intressant att utgår du från att någon mixtrat för att ett audi block tar livet av sig... :)

[squote=koolizz post_id=1622649 time=17661467[…]

Volvo 850 som ej startar

På 1994 års modell bör där v[…]

Förmodligen jordfel bak. Blinkers är int[…]

Har både haynes boken och ett separat elsc[…]