Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#203685
Angående innovationer: Ett sätt är ju att höra med Volvo hur många patent man fått beviljat sedan valfritt år.

Stora språng anser jag vara:

Lambdasond och återkopplad förbränning.
Airbags och bältessträckare.


För övrigt så har ju vi kunder bestämt vilka bilar vi vill ha - marknadsekonomi.
#203695
Honke skrev:
*pettson* skrev:
945S skrev:En gammal PV eller Amazon är bara "bättre" för att de är så oerhört fattiga på funktioner, prestanda och komfort jämfört med moderna bilar, och således har färre saker som kan fallera. Grovt tillyxade maskiner som bysmeden kan laga med storsläggan. Tycker man det är bättre än att färdas dubbelt så fort, i högre komfort, med högre säkerhet, ja då är det ju bara att köpa en begagnad Amazon t ex. Vill man ha en ny finns det tillverkare i diverse U-länder som tillverkar nya bilar med stenåldersteknik (och dito pålitlig enkelhet). Hindustan Ambassador t ex: http://en.wikipedia.org/wiki/Hindustan_Ambassador

Vad varningslamporna betyder, och vilka åtgärder man skall vidta, står i instruktionsboken. Läser man där behöver man inte förlita sig på vad någon på ett forum skriver.

Sen så är det ju mycket tänkbart att gårdagens alternativ till ett varningsmeddelande som säger att man måste stanna omedelbart kan ha varit ett motorhaveri, helt utan varning...
Men du lever du o jag på samma planet nu?..Men menar du på allvar att det är okej med en V70N serie som käkar massmätare? Eller för den delen S80? När man kontaktar volvo så får man veta att dom finns på reducerat pris. Varför? Jo.. man är ÅLAGD att sälja utbytes till rabatterat pris. Felet? Massmätarna tål inte värmen under huven och blir okalibrerade, livslängd ca 1 år.. till nästa värmebölja.. SKumt? Japp.. SANT? Japp..
Vi börjar med att gamla bilar är fattiga på funktioner. Javisst var det så? Eller.. Kan du berätta EN innovasion som inte fanns på amazontiden som finns idag, inte nödvändigtvis i amazonen nu utan bara runt årtalen? 90% av det vi tror är utvecklad idag är mycket gamla konstruktioner som funnits i evigheter. Dom är vackrare idag men absolut inte på nåt sätt nya.. Men strulade dom som fanns? Strulade dom såpass att inte verkstan ens hittade rätt ? Mekaniskt idag är din nya volvo 2008 PRECIS lika tillyxad under skalet som dom gamla bilarna. Det är inte nån finess eller riktig tanke bakom fjädring eller upphängningar. Samma bussningar används till bilar som väger 2-300 kilo mera än dom andra. Naturligtvis plus last. Resultat: trasiga bussningar. Det är ju PLATTFORMSbyggen. MEN det är billigt att producera samma sort och det är ännu billigare att använda dom i flera modeller även om det är fel.. ATT det är fel visar sej ju när några tusen dyker upp på verkstan för ett och samma fel på en bil som inte gått många mil.. Hände det på amazontiden? Återkallade man några tusen för att styrlderna var skit eller för att länkarmarna var skit? Inte mej veterligen?
Vi kan fortsätta den här konversationen i evighet... Det slutar ändå med att dom flesta mekaniska konstruktioner som var har blivit elektromekaniska eller elektrohydrauliska idag.. Och därmed tror alla att det är moderna saker.. Men icke.. Så imponerad blir jag inte precis av nåt som presterats direkt..
Min första tanke på komfort som du nämnde var när 850T kom.. Teknikens värld tror jag det var som testade. Det visade sej att den väsnades MERA i kupen än vad en volvo PV gjorde.. Det blev stora rubriker av detta.. Det är utveckling det....
Krocksäkerhet nämns.. Krocksäkerhet är alltid ett dubbeleggat svärd..
Om vi gör en jämförelse så om vi frontar två v70 99 års modell med 60/40 i fronten i 70km/h så överlever bägge utan större strul..
Om vi gör samma och krockar en 08 med en 99:a så överlever troligen inte den som kör 99:an.. Däremot mår han i 08:an ypperligt.. Bättre än i testet innan.
Varför? Idag är bilarna mycket styva jämfört med bara för 10 år sedan. Så styva att en 10 år gammal bil faktiskt vecklar ihop sej på ett oturligt sätt som överbelastar konstruktionen till kollaps. Vi kommer se mycket mera dödsolyckor på vägarna framåt i tiden. Vartefter nu gamla och nya bilar krockar.. Bra för dom i nya bilen. Dåligt för dom i gamla.. Förvisso en utveckling för ena parten.. men döden för den andra. DET är inte så genomtänkt känns det som..
Konstigt det där med LMM, överdriver du inte när du påstår att de skulle gå i en LMM per år?? Jag har varit/är V70N ägare sen 4år till två V70N och har inga som helst problem med mina LMM.


Jo,han överdriver LMM problemet groteskt mycket. Det är INTE vanligt att man byter LMM, däremot är
det VÄLDIGT vanligt att man gör det på trimmade bilar med öppet luftfilter. På dessa har jag själv varit med om
fler byten under 2-3 år, dock har problemet försvunnit direkt man satt dit originalluftfilterhus.
Sen att man får byta LMM på en bil som är mellan 5-8 år gammal ser jag inte som så otroligt konstigt.
Amazon,140,240 osv var ju inte helt felfria dom heller :wink:

Anledningen till att bilarna utvecklas och blir mer komplicerade är ju pga konsumenterna som kräver det.
Hur många skulle idag gå o köpa en ny amazon o vara fullständigt nöjd med den ??:-/
#203758
ah17 skrev:Angående innovationer: Ett sätt är ju att höra med Volvo hur många patent man fått beviljat sedan valfritt år.

Stora språng anser jag vara:

Lambdasond och återkopplad förbränning.
Airbags och bältessträckare.


För övrigt så har ju vi kunder bestämt vilka bilar vi vill ha - marknadsekonomi.
Tja vem som har patentet.. eller vem som vidareutvecklat är ofta två olika saker.. Volvo har många innovationer men inte alls många patent. Det beror på att man köper upp rättigheter att använda saker som andra utvecklat. Alltså rättigheten att vidareutveckla ett patent. Alla andra gör exakt likadant eftersom det är billigare än att sätta 200 tänkarjockar på en fet lön och se vad dom får ur sej i ideväg. Dom flesta säkerhets saker är autoliv som har patent på. Bosch har på det mesta under huven i elväg.
Men inget av det du nämnt är nytt trots att det är bra saker.. Dock avdammade gamla tankar och ritningar i ny tappning. MEN NOTERA det är sånt som dom flesta TROR är ny teknik på våra nya bilar. :wink:

Lambdasond= Bosch 1975 i staterna..
EGR 1970 talet i staterna (återkopplad förbränning) (oklart vem som var först. MEN BOSCH säger sej vara först.)
Airbags = GM 1956 men man skrotade iden då dåvarande chef inte gillade den.. Krockkudden marknadsfördes för första gången av Allen Breed 1967 för Chrysler.
Bältes sträckaren är oklart vem som fått patentet på.
#203763
*Jo,han överdriver LMM problemet groteskt mycket. Det är INTE vanligt att man byter LMM, däremot är
det VÄLDIGT vanligt att man gör det på trimmade bilar med öppet luftfilter. På dessa har jag själv varit med om
fler byten under 2-3 år, dock har problemet försvunnit direkt man satt dit originalluftfilterhus.
Sen att man får byta LMM på en bil som är mellan 5-8 år gammal ser jag inte som så otroligt konstigt.
Amazon,140,240 osv var ju inte helt felfria dom heller :wink:

Anledningen till att bilarna utvecklas och blir mer komplicerade är ju pga konsumenterna som kräver det.
Hur många skulle idag gå o köpa en ny amazon o vara fullständigt nöjd med den ??*
Nej tyvärr överdriver jag inte massmätarproblemen..
Och nej.. bilarna har INTE gått med öppna filter, vi pratar om vanliga tanter och farbröder.. I övrigt är det inte vanligt på bilar med öppet filter OM INTE bilarna matas med för varm luft.
Att det är oljan som dödar är en myt. Det är VÄRME som dödar massmätaren. Värmen släpps in av bytet till det öppna filtret..
Precis som du säger var inte dom äldre bilarna felfria heller. Men dom hade inte heller på nåt sånär samma felfrekvens som idag. Dagens bilar är betydligt sämre om man kikar till hur många verkstadsbesök den behöver och framförallt VAD den måste repareras för.
Kikar vi på rost.. ja då var ju äldre skyhögt sämre..
Kikar vi på spindelleder så var vägarna sämre för.. dock lägre hastighet på dom. Mot dagens finare vägar och högre hastigheter. Men.. frekvensen är i stort sett densamma?.. Hur kan slitaget vara detsamma med bättre vägar? Hastigheten har ju inte fördubblats utan snarare gått upp ca 20km/h. Inte ens bilvikten har blivit nämnvärt högre..
Kikar vi i bussningsväg så är komfort ordet idag.. Det var inte mycket komfort på en del bilar förvisso. Men.. inte heller sprack bussningarna och såg ut som kattskit på 1500 mil? Det är ju ingen ovanlighet idag på 70 serien att bussningarna är skräp på nolltid.
Växellådor, tja.. en M40 låda är ju allt annat är skojjig eller M45 eller 46?.. Men hur många rasslar som om du fyllt den med småspik som diverse M56 lådor gör för att man inte orkade lägga fjädrar under synkringarna? (M56 är dessutom en mitsubishi låda direkt ifrån galant 2,0, dock nåt lite förfinad till det yttre av volvos tekniker. Man bytte mot en steglös växellåda med stålband i man utvecklat själva.) Saab har samma strul ,men ägnade sej åt att skapa ett kit för att bli av med oljudet.
I övrigt fixade volvo oljudet på eget sätt. Man monterade dubbelmassesvänghjulen på dom problembilarna så att vibrationerna inte skulle nåt ut i växellådan.
Lås då? innovationer i all ära men idag slår dom ju upp låset lika fort som 1980? IDag räcker det ju med att borra ett hål.
Alltså jag är inte bakåtsträvare men inte känner jag att man fullföljt sina förändringar. Det känns som om man glömt TESTdelen och att folket är betatestarna. Notera att ALLA modeller inte alls är såna av nån anledning. Kanske är det så att en del planerats och att andra hastats till..
#203792
*pettson* skrev:
ah17 skrev:Angående innovationer: Ett sätt är ju att höra med Volvo hur många patent man fått beviljat sedan valfritt år.

Stora språng anser jag vara:

Lambdasond och återkopplad förbränning.
Airbags och bältessträckare.


För övrigt så har ju vi kunder bestämt vilka bilar vi vill ha - marknadsekonomi.
Tja vem som har patentet.. eller vem som vidareutvecklat är ofta två olika saker.. Volvo har många innovationer men inte alls många patent. Det beror på att man köper upp rättigheter att använda saker som andra utvecklat. Alltså rättigheten att vidareutveckla ett patent. Alla andra gör exakt likadant eftersom det är billigare än att sätta 200 tänkarjockar på en fet lön och se vad dom får ur sej i ideväg. Dom flesta säkerhets saker är autoliv som har patent på. Bosch har på det mesta under huven i elväg.
Men inget av det du nämnt är nytt trots att det är bra saker.. Dock avdammade gamla tankar och ritningar i ny tappning. MEN NOTERA det är sånt som dom flesta TROR är ny teknik på våra nya bilar. :wink:

Lambdasond= Bosch 1975 i staterna..
EGR 1970 talet i staterna (återkopplad förbränning) (oklart vem som var först. MEN BOSCH säger sej vara först.)
Airbags = GM 1956 men man skrotade iden då dåvarande chef inte gillade den.. Krockkudden marknadsfördes för första gången av Allen Breed 1967 för Chrysler.
Bältes sträckaren är oklart vem som fått patentet på.



:shock: Visst teknik som används idag har troligtvis flera år på nacken. Varje uppfinning måste komma i rätt tid. Ångmotorn fans redan på romartiden. Men saknade praktisk användning. Man hade ju slavar! Kompresor vateninsprutning fyrventilsteknik etz. Användes i jaktplanen under andra världskriget. Föregångaren till abs bromsen fans redan under 50 talet. Har jag själv läst i en gammal tekniks värld från just 50 talet.
#203809
jag lägger mig inte i diskussionen om lmm, men jag ska försöka besvara din fråga om dagens bilar är bättre än gårdagens. det beror ju på vad man menar med bra. räknar man prestanda, komfort och säkerhet så är nya bilar bättre så enkelt är det. (tveksamt om ljudkomforten, har själv mätt upphögre ljudnivåer i flera nya bilar b.la. mercedes och en citroen c3 än våran egen landrover defender ala 1984 ) men, gamla bilar, i fint skick itne söndersladdade raggarbilar, är i regel pålitligare. pålitligheten är dock inte den största anledningen till att jag väljer gamla bilar, utan den genuina och underbara känsla man får i dom. det är svårt att beskriva, då de flesta äldre här på forumet som kör nya bilar säkert glömt bort hur deras ungdoms amazon kändes.

såg i nåt tidigare inlägg hur någon beskrev just amazon som ett problembarn. undrar bara hur fan du skruvar om amazoner krånglar så mycket för dig som du beskriver? för oss andra funkar dom finfint, och oljan räcker faktiskt längre än femhundra mil... bränslepump har varken jag eller någon jag känner haft problem på, kolla bara gordons p1800, tror han fick byta pump en gång på hans extrema långmilare (för er som inte vet vem det är så kör han en p1800 som han ägt sen den var ny, tror det är den privata volvo som rullat längst i världen! http://www.theautochannel.com/news/2002 ... 36086.html <--läs artikeln, sen kan ni komma tillbaks och säga att nya bilar är pålitligare ) brytare har vi bara fått justera efter byte av tänddelar. mvh david
#203841
Bör inte moderatorer agera som förebilder då med ett sansat språk själva? Tycker att du tar i rejält nu.
#203849
Jag har fått den debatt som jag önskade, och trodde mina inlägg var avslutade, men ett inlägg måste jag
tyvärr kommentera.

Käre Funk vilket elände Du haft din förmodade Volvo.
Mina 11 Volvo har gått ca: 150.000 mil...har alldrig haft problem med bränslepumpar, ingen av mina volvokompisar
heller.
Tänk Dej när jag stog i Svensk-dödarbacken i Sydtyskland med min Amazon 64 + husvagn, en olycka hade skett
på toppen, stopp i kön, 10m framåt, stopp 3-4 min,10 m frammåt igen, så hölldet på halva dagen i 30 Km, tills vi kom till toppen. Det enda som oroade mej var om bensinen skulle räcka.
Hur många bränslepumpar skulle jag behövt enl.din mening?
Det Du skriver är rent nonsens.
#203850
andreas_lofgren skrev:Bör inte moderatorer agera som förebilder då med ett sansat språk själva? Tycker att du tar i rejält nu.
Det där var sansat!! :wink:

Vet att det påtalats förut att påhopp (kanske inte bland de inblandade här dock!) inte är önskvärda och eftersom det inte hörsammats så blir det ett pinnhål upp på skalan!

//David
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]