*Jo,han överdriver LMM problemet groteskt mycket. Det är INTE vanligt att man byter LMM, däremot är
det VÄLDIGT vanligt att man gör det på trimmade bilar med öppet luftfilter. På dessa har jag själv varit med om
fler byten under 2-3 år, dock har problemet försvunnit direkt man satt dit originalluftfilterhus.
Sen att man får byta LMM på en bil som är mellan 5-8 år gammal ser jag inte som så otroligt konstigt.
Amazon,140,240 osv var ju inte helt felfria dom heller
Anledningen till att bilarna utvecklas och blir mer komplicerade är ju pga konsumenterna som kräver det.
Hur många skulle idag gå o köpa en ny amazon o vara fullständigt nöjd med den ??*
Nej tyvärr överdriver jag inte massmätarproblemen..
Och nej.. bilarna har INTE gått med öppna filter, vi pratar om vanliga tanter och farbröder.. I övrigt är det inte vanligt på bilar med öppet filter OM INTE bilarna matas med för varm luft.
Att det är oljan som dödar är en myt. Det är VÄRME som dödar massmätaren. Värmen släpps in av bytet till det öppna filtret..
Precis som du säger var inte dom äldre bilarna felfria heller. Men dom hade inte heller på nåt sånär samma felfrekvens som idag. Dagens bilar är betydligt sämre om man kikar till hur många verkstadsbesök den behöver och framförallt VAD den måste repareras för.
Kikar vi på rost.. ja då var ju äldre skyhögt sämre..
Kikar vi på spindelleder så var vägarna sämre för.. dock lägre hastighet på dom. Mot dagens finare vägar och högre hastigheter. Men.. frekvensen är i stort sett densamma?.. Hur kan slitaget vara detsamma med bättre vägar? Hastigheten har ju inte fördubblats utan snarare gått upp ca 20km/h. Inte ens bilvikten har blivit nämnvärt högre..
Kikar vi i bussningsväg så är komfort ordet idag.. Det var inte mycket komfort på en del bilar förvisso. Men.. inte heller sprack bussningarna och såg ut som kattskit på 1500 mil? Det är ju ingen ovanlighet idag på 70 serien att bussningarna är skräp på nolltid.
Växellådor, tja.. en M40 låda är ju allt annat är skojjig eller M45 eller 46?.. Men hur många rasslar som om du fyllt den med småspik som diverse M56 lådor gör för att man inte orkade lägga fjädrar under synkringarna? (M56 är dessutom en mitsubishi låda direkt ifrån galant 2,0, dock nåt lite förfinad till det yttre av volvos tekniker. Man bytte mot en steglös växellåda med stålband i man utvecklat själva.) Saab har samma strul ,men ägnade sej åt att skapa ett kit för att bli av med oljudet.
I övrigt fixade volvo oljudet på eget sätt. Man monterade dubbelmassesvänghjulen på dom problembilarna så att vibrationerna inte skulle nåt ut i växellådan.
Lås då? innovationer i all ära men idag slår dom ju upp låset lika fort som 1980? IDag räcker det ju med att borra ett hål.
Alltså jag är inte bakåtsträvare men inte känner jag att man fullföljt sina förändringar. Det känns som om man glömt TESTdelen och att folket är betatestarna. Notera att ALLA modeller inte alls är såna av nån anledning. Kanske är det så att en del planerats och att andra hastats till..