Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
rasmus85 skrev: ons 02 apr 2025, 13:12 OK, är du säker att den är så simpel?
Se klipp från manualen till laddaren nedan.
När jag köpte laddaren trodde jag att recond innebar någon slags cykling eller pulserande laddning. Det verkar inte vara så.
15.8V är rätt hög spänning, lär slita på batteriet även om det är under begränsad tid :oops:
Notera att det står WET i manualtexten, man ska nog inte köra rekond på AGM?
Ca/Ca kan drabbas av ett problem som kallas stratifiering och som löses med förhöjd laddspänning, aha :-)
https://www.ssbilbehor.se/pub_docs/file ... ityper.pdf

Edit: Svar från Dr Google :-D
__recond.PNG
__recond.PNG (40.81 KiB) Visad 905 gånger
Och hämtat från CTEKs manual
https://www.ctek.com/storage/D31271632A ... -SE-SV.pdf
.
ctek_manual_1.PNG
ctek_manual_1.PNG (45.5 KiB) Visad 899 gånger
.
ctek_manual_2.PNG
ctek_manual_2.PNG (112.63 KiB) Visad 899 gånger
av rasmus85
Toppen tack..!
Jag antog inte att rekond funktionen skulle vara så tydligt beskriven i manualen, så ber om ursäkt att jag inte kollade detta själv.
Då kör jag vidare på min gamla laddare, och vid de tillfällen jag har djupurladdade batterier som inte vill ta emot laddningså skickar jag på en högre laddspänning med en gammal analog laddare eller nätagg.
Användarvisningsbild
av Erik Å
rasmus85 skrev: ons 02 apr 2025, 15:41 Då kör jag vidare på min gamla laddare..
Det funkar säkert lika bra :-)
MXS 10 är rätt smidig att ha med i bilen, jag räknar kallt med att generatorn kommer att ge upp en vacker dag. Då kan jag stanna någonstans där det finns ett 220V uttag och ladda ett par timmar så att jag tar mig hem.
Undrar hur länge en generator håller egentligen? Klarar den 100k? Min är bara på 65k än så länge, löjligt lite.. ;-)

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]