Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Andra stycket på första sidan lyder:

"The EU first introduced mandatory CO2 standards for new passenger cars in 2009. The
2009 regulation set a 2015 target of 130 g/km for the fleet average of all manufacturers
combined. Individual manufacturers were allowed a higher CO2 emission value, depending
on the average vehicle weight of their fleet. The heavier the average weight of the cars
sold by a manufacturer, the higher the CO2 level allowed. A similar CO2 standard for new
light-commercial vehicles was introduced in 2011. It set a target of 175 g/km for 2017.

Längst ned på sidan 2 och överst på sidan 3 finns sedan följande text om de nya reglerna:

For the regulation on passenger cars:

»» A target value of 95 g/km of CO2 for 2020 for the new car fleet is set. However,
there is a one-year phase-in period, requiring 95 percent of new car sales to
comply with the target in 2020 and 100 percent from the end of 2020 onwards.
Effectively, the 95 g/km target therefore applies from 2021 on.

»» Vehicle weight is retained as the underlying utility parameter, i.e., the heavier
a manufacturer’s car fleet, the higher the CO2 emission value allowed by the
regulation. The factor used is 0.0333, meaning that for every 100 kg additional
vehicle weight, the emission of 3.33 g/km more of CO2 is allowed. For the post-
2020 time period, other parameters, such as vehicle footprint, will be considered.
Användarvisningsbild
av Derank
Mwi skrev:
Derank skrev:Nu har ni både den nya skattechocken + att volvo kommer lägga av att sälja dieselbilar, lika bra att ni byter in bilen nu och tar smällen direkt, det kanske kostar er en sisådär 150-200k att byta bil men det är det väl värt el?
Skattechock? Vad är problemet, det kommer förhoppningsvis bli mindre bilar på vägarna som är i vägen för mig :D
Det var ju mer menat som ett skämt för alla som nojar om framtida andrahandsvärden och skatterma och bränslet hela tiden, själv bryr jag mig inte för fem öre vad min bil är värd om 5år el vad skatten kostar osv osv.
av Mwi
Derank skrev:
Mwi skrev:
Derank skrev:Nu har ni både den nya skattechocken + att volvo kommer lägga av att sälja dieselbilar, lika bra att ni byter in bilen nu och tar smällen direkt, det kanske kostar er en sisådär 150-200k att byta bil men det är det väl värt el?
Skattechock? Vad är problemet, det kommer förhoppningsvis bli mindre bilar på vägarna som är i vägen för mig :D
Det var ju mer menat som ett skämt för alla som nojar om framtida andrahandsvärden och skatterma och bränslet hela tiden, själv bryr jag mig inte för fem öre vad min bil är värd om 5år el vad skatten kostar osv osv.
Jag skämtar inte :wink:
av Mwi
andersuw skrev:Andra stycket på första sidan lyder:

"The EU first introduced mandatory CO2 standards for new passenger cars in 2009. The
2009 regulation set a 2015 target of 130 g/km for the fleet average of all manufacturers
combined. Individual manufacturers were allowed a higher CO2 emission value, depending
on the average vehicle weight of their fleet. The heavier the average weight of the cars
sold by a manufacturer, the higher the CO2 level allowed. A similar CO2 standard for new
light-commercial vehicles was introduced in 2011. It set a target of 175 g/km for 2017.

Längst ned på sidan 2 och överst på sidan 3 finns sedan följande text om de nya reglerna:

For the regulation on passenger cars:

»» A target value of 95 g/km of CO2 for 2020 for the new car fleet is set. However,
there is a one-year phase-in period, requiring 95 percent of new car sales to
comply with the target in 2020 and 100 percent from the end of 2020 onwards.
Effectively, the 95 g/km target therefore applies from 2021 on.

»» Vehicle weight is retained as the underlying utility parameter, i.e., the heavier
a manufacturer’s car fleet, the higher the CO2 emission value allowed by the
regulation. The factor used is 0.0333, meaning that for every 100 kg additional
vehicle weight, the emission of 3.33 g/km more of CO2 is allowed. For the post-
2020 time period, other parameters, such as vehicle footprint, will be considered.
Den här texten är väl lite tydligare och tuffare?
https://trafikverket.ineko.se/Files/sv- ... 0_g_km.pdf
Med avseende på vad? Jag uttalade mig, liksom tidigare du, om hur regelverket är beskaffat och i det avseendet är den text jag länkade till och citerade väsentligt mer klargörande.
Ännu en dieseltråd...men nu verkar det som verkligheten börjar "hinna ikapp". När det kostar mer att bygga bort problemen är att tillverka motorn då har man nog kommit till en gräns. I alla fall om det finns alternativ, och då tror jag inte sänkt effekt (som skulle lösa många av problemen) är ett alternativ.... :roll:
Lövet skrev:
SRT skrev:Så framtidsbränslet diesel en gång i tiden har nu visat sig vara så dumt så man slutar att sätta i dessa motorer i Volvo sammanhang.Hmm, då kan man ju undra hur andrahandsvärdet på dagens dieslar kommer att bli och om det överhuvudtaget går att sälja någon av dessa den sista tiden.
Kommer inte hända någonting drastiskt med andrahandsvärdet idag för 1 tämligen litet märke slutar nytillverka motortypen 2023. Förändringen sker gradvis. Så länge diesel erbjuder den bästa totalekonomin för en tjänstebilsförare över en treårsperiod så är det den som kommer säljas.
En fundering ... Min före detta V70N D5 ser jag numera börjar närma sig 8000 kr/år i skatt. Om det skruvas upp till 10.000 - 15.000 per år i skatt kan man ju undra vem som överhuvudtaget skulle komma på iden att köpa en sådan begagnad. Det borde ju bli mycket billigare att åka bensin om man inte kör sjukt mycket per år (bilar med några år på nacken rullar ju ytterst sällan mer än 1500 mil per år såg jag i statistiken.). Blir inte dieselbilar helt döda på eftermarknaden vilket sedan slår tillbaka mot restvärden vilken gör månadskostnaden högre för tjänstebilsförare om de väljer diesel, eller tänker jag fel.
av Lövet
Nej du tänker rätt, egentligen. Men nybilsförarens kalkyl påverkas ganska lite av hur mycket en 10 år gammal bil kostar. Det är egentligen bara vid första skiftet efter 3 år som det har någon betydelse vad begbilen kostar. Och dessa dieselbilar har just nu väldigt låg skatt. Det ligger på nivån där bensinbilar låg för bara några år sedan även inräknad eventuell höjning. Vi får inte glömma alla att cyclebeatingen har ju gjort att vägskatten är _lägre_ nu i genomsnitt än för säg 10 år sedan. En V70N bensin kostade ju nånstans runt 2500kr/år om jag inte missminner mig.
Lövet skrev:N. Vi får inte glömma alla att cyclebeatingen har ju gjort att vägskatten är _lägre_ nu i genomsnitt än för säg 10 år sedan. En V70N bensin kostade ju nånstans runt 2500kr/år om jag inte missminner mig.
Min 745 kostade 2465 kr för 2 år sedan. I år kostade den 1800-någonting, nästa år är det bara registeravgiften..... Har den blivit miljövänlig då??? :lol:
Båda mina döttrar har en Peugeot som andrabil, äldsta dottern en 107 -07 och betalar c:a 400 kr om året i bilskatt. Den andra en har en 208 -15 och betalar 210 kr ?? Båda är bensindrivna och inga "jättemotorer". Jag blev förvånad när jag hörde det.
Lövet skrev:Nej du tänker rätt, egentligen. Men nybilsförarens kalkyl påverkas ganska lite av hur mycket en 10 år gammal bil kostar. Det är egentligen bara vid första skiftet efter 3 år som det har någon betydelse vad begbilen kostar. Och dessa dieselbilar har just nu väldigt låg skatt. Det ligger på nivån där bensinbilar låg för bara några år sedan även inräknad eventuell höjning. Vi får inte glömma alla att cyclebeatingen har ju gjort att vägskatten är _lägre_ nu i genomsnitt än för säg 10 år sedan. En V70N bensin kostade ju nånstans runt 2500kr/år om jag inte missminner mig.
Ok, Men de där 10 åren känns ju som någon vill krympa rejält i framtiden. I Tyskland pratar man ju om att straffa ut bilar som inte är Euro 6 redan nu, och Euro 6 har väl bara funnits i 1-2 år nu. Helt plötslig vill tok-accelerera processen. Lite orolig blir man ju.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]