Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mwi
Knatch skrev:Efter lite sök så hittade jag denna

Kollade lite på youtube och den där kör dom med i många verkstäder.
Ska bara hitta en vettig återförsäljare så jag kan gå och klämma lite på den. Finns på nätet men jag är allergisk mot nätköp och gillar att göra affär mellan 4 ögon.
Dewalt hade oxå någon ny serie med 54volts batteripack. Kul att utvecklingen går framåt
Om du vill ha en smidig mutterknackare med bra moment så glöm batteri eller 220V, köp en billig kompressor och en bra tryckluftsmaskin typ CP eller IR det blir billigare och bättre. Och Dewalts 54 volts system är amerikansk marknadsföring inte ny teknik.
Om du vill ha något smidigt så titta på den här 625 Nm och 108 mm lång.
http://www.cp.com/usen/whatsnew/searchn ... rench.aspx
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Själv brukar jag ta till min 220V slagborrmaskin där den för plats. Dock brukar en av 2 saker hända, antingen lossnar bultjäkeln, eller så går den av :roll:
Så kraftfull nog är den, dock är den allt annat än smidig... Men eldrivna mutterknackare är iofs inte mycket bättre...

Näe, vill man ha något som är relativt lätt och smidigt så är tryckluft enda alternativet.
av Knatch
valln skrev:Knatch, har du testat att lossa bilbultar du nämner med en 18 volts Milwakukee eller gissar du bara??
Nää jag skrev ju att jag intr har provat den, men VILL göra det när jag hittat en återförsäljare. Deras hemsida krånglar just nu och därför kommer jag inte in på fliken "återförsäljare".
En kompressor kommer det med all sannolikhet inte att bli. Jag har inte heller fastnat för något märke heller utan jag kommer leta tills jag hittar något som passar mig.
Jävligt krångligt det där, men milwakuee och dewalt verkar vara jävligt starka, någon som testat dom till bilmekande?
Till snickeri och liknande arbeten fungerar dom säkert men rostiga bultar och jävliga utrymmen på en bil är något helt annat
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag har provat en Millwaukee och det var grymt bra känsla, stark var den också. För mig var det dock helt utanför budget då både Milwaukee och Dewalt landar på 6000 kr om man ska ha maskin+batteri+laddare för 1000 Nm varianterna. Visst 2500 på mässa låter fint, med det är ju utan moms, batteri o ladddare. Köpa en billigare o svagare kändes som slöseri, då står man ändå där som en fåne när muttrarna inte lossar.

Även Ingersoll Rand gör en batteridriven knack på 1000 Nm men den kostar också 6500 kr.

Men det är klart, om man är bilmeck hela dagarna kan man kanske lägga ut de summorna,
av Lövet
Intressant hur man kan uppleva samma verktyg på olika sätt. Jag har samma Scorpio mutterknack som B20 och en "vanlig" kompressor och upplever den istället som totalt oanvändbar. Luften räcker inte för att uppnå i närheten av totalt vridmoment ens för 1 bult. Måste nu istället antingen investera i 3-fas kompressor till garaget eller en starkare elknack. Det lutar åt det senare, det kommer landa på samma slutsumma antagligen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet, innan du går och handlar, prova detta.

Det hänger inte på hur många faser du har eller hur många hundra minutliter kompressorn ger. Det hänger på 3 andra saker.
1.Regulatorn, det måste flöda luft nog.
2.Kopplingarna ska flöda bra
3.Slangen ska vara rejält grov.
Det säger bara Brrrraaaaaappp så är bulten väck på runt 1 sekund. Det går faktiskt att skruva ur 5-10 st hjulbultar innan kompressorn ens behöver starta trots att jag provade med pyttekompressorn. Jag har 8 bar i kompressorn, så det blir väl drygt 6 vid knacken när man kör, och det är vad den ska ha.

Om du går och köper den där stora 3fas kompressorn kommer det att gå som en dans för dig, men det kommer bero på att den säkert har en bättre regulator och koppling, inte på att den pumpar merra luft.

Jag experimenterade lite på en gammal plåtfälg på gamelsläpet på skoj. Scorpion drar fast bulten så jag inte orkar dra loss den med fälgkors/krycka, den satt som berget, På med scorpoinen igen, Braaapppp, loss på en sekund.

En variant är att sätta en T-koppling innan regulatorn, så man får ut luften utan en bromsande regulator, man tar bara luft genom regulatorn när ma tex kör färgsprutan.
av Lövet
Min kompressor är ungefär av den här specen, dock annat märke. Jag är starkare än Scorpion och den med en vanlig förlängare :(
Bild
Elmotor & pumphus:
Spänning: 230 V - 50 Hz
Motoreffekt: 3,0 hp / 2,2 kW
Ström: 10 A
Rekommenderad säkring: 16 A
Varvtal, elmotor: 2850 min-1.
Varvtal, pumphus: 950 min-1.
Drivrem A 47
Fri avgiven luftmängd, 6 bar: 145 l/min
Genomlupen cylindervolym: 290 l/min
Max. abetstryck: 8,0 bar / 0,8 MPa
Kompressorolja: SAE 10-30
Volym kompressorolja: 3 dl
Ljudtryck enligt EN ISO 3744: Uppmätt ljudtryck LPA: 71,6 dB(A) Osäkerhet K LPA: 2,86 dB(A) Garanterat ljudtryck LPA: 75 dB(A)
Ljudeffekt enligt EN ISO 3744: Uppmätt ljudeffekt LWA: 91,6 dB(A) Osäkerhet K LWA: 2,86 dB(A) Garanterad ljudeffekt LWA: 95 dB(A)
Kapslingsklass: IP 20
Tank: 50ZA65
Tankvolym: 50 l
Högsta arbetstryck: 8 bar / 0,8 MPa
Max temperatur (Tmax): 90°C
Min temperatur (Tmin): -10°C
Användarvisningsbild
av Steffe3
Vi kör med Milwaukee M18 mutterknack på jobbet, klarar det mesta, men kärvar det för mycket så åker tryckluftsmaskinen fram (okänt märke).
Användarvisningsbild
av milktrucker
Prismässigt är det inte försvarbart att köpa kompressor eftersom kostnaden på bortåt 6000 kr inte är relativ till att bara lossa muttrar.
En vanlig 400-kronors maskin med 450 Nm från biltema klarar av hjulbyte utan problem, dock inte bultar som någon klåpare dragit utan momentstav på verkstaden.
Jag klarar mig med 400 Nm till de flesta uppgifterna, men någon gång får man dom manuellt(då pratar vi inte hjulbultar utan andra bultar på bilen, efter hjulbultarna ska dras med upp till 140 Nm)
Användarvisningsbild
av Vojje
det viktiga är att slangen är grov, annars spelar det ingen roll vilken kompressor du har...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]

Volvo V70 08 2.4d slö