Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

känner mig kunnig och manad med ett uttalande i frågan.

lastbilar på väg har oftast 6x2 eller 4x2, dvs 6 hjul varar 2 driver eller 4 hjul varav 2 driver. Finns 6x6 och 8x8 men de är mycket ovanliga och används uteslutande i grustag etc. Förbrukningen är 8L/mil på 8x8, vilken annars skulle varit nära hälften.
Drivningen är en fråga om ekonomi.
dragbilar finns som 2-axliga och 3-axliga. De 3-axliga kan vara pusher eller boggie. Det är egentligen samma sak, bara det att drivaxeln sitter efter löpaxeln.

boggien eller pushern går att både hissa upp och spänna för att öka trycket på drivaxeln, men axeln har en begränsning för vad den klarar så man vågar inte heller alltid röra den med fullt lass, för då kan axeln gå och det är dyrt.
så bil och släp har totalt 7 axlar, varar en av dem driver. på trailer är det 5-6 axlar varav en driver.
i svergie finns på många lastbilar s.k onspot, det är kedjor som åker ner för att hamna under däcket, vilket ger snökedjeeffekt.
Problemet är i stället utländska åkare som kör till korden kryper fram, de förstår inte vad svensk vinter är.
Det finns vinterdäckskrav på lastbilar: 5 mm vintertid på bilen.
Vid dubbelmontage av däck så får de (yttre eller inre, minns inte vilka) däcken vara helt blankslitna och då kommer lastbilen inte igång på alt väglag.
Släpen måste inte ha vinterdäck utan får rulla på 1,6 mm, detta gäller alla tunga släp inkusive trailers.
Saibot90 skrev:
Perc skrev:Sisu har, vad jag vet som enda lastbilstillverkare i världen, med möjlighet att lyfta stödaxeln.
VIll minnas att Volvo inlett ett samarbete med Terberg för att erbjuda just detta men hittar inget om det på nätet.
Bergtäkten i närheten av jobbet har dock två bergbilar som har en extra axel (fem totalt), lyfter och styr gör den men om den driver vet jag faktiskt inte.
Inser nu att jag glömde ett viktigt ord i meningen ovan men budskapet gick tydligen fram. Det är alltså "tandemdrift med möjlighet att lyfta ena drivaxeln" som är det fina i Sisus kråksång. Synd att firman gått kräftgång dom senaste åren (årtiondena?), dom har i stort sett noll marknadsandel i fjärrtransportbranschen.

Jag drar mig annars till minnes en artikel i Västerbottens-Kuriren då en lastbil härifrån Vasa (Korsholm) hade kört i diket och hamnat på bild. Kommentarerna var fulla av galla om "utländska chaufförer som inte kan köra" osv. Om nån misstagit sig på det så är våra finska åkerier minst lika seriösa som de svenska. ;)

Onspot (bilden ovan) verkar annars vara vanligare på distributionsbilar. Har aldrig sett det på en lätt lastbil förut. Långtradare verkar oftast ha vanliga kedjor som sätts på för hand då väglaget så kräver.
milktrucker skrev:känner mig kunnig och manad med ett uttalande i frågan.

lastbilar på väg har oftast 6x2 eller 4x2, dvs 6 hjul varar 2 driver eller 4 hjul varav 2 driver. Finns 6x6 och 8x8 men de är mycket ovanliga och används uteslutande i grustag etc. Förbrukningen är 8L/mil på 8x8, vilken annars skulle varit nära hälften.
Drivningen är en fråga om ekonomi.
dragbilar finns som 2-axliga och 3-axliga. De 3-axliga kan vara pusher eller boggie. Det är egentligen samma sak, bara det att drivaxeln sitter efter löpaxeln.

boggien eller pushern går att både hissa upp och spänna för att öka trycket på drivaxeln, men axeln har en begränsning för vad den klarar så man vågar inte heller alltid röra den med fullt lass, för då kan axeln gå och det är dyrt.
så bil och släp har totalt 7 axlar, varar en av dem driver. på trailer är det 5-6 axlar varav en driver.
i svergie finns på många lastbilar s.k onspot, det är kedjor som åker ner för att hamna under däcket, vilket ger snökedjeeffekt.
Problemet är i stället utländska åkare som kör till korden kryper fram, de förstår inte vad svensk vinter är.
Det finns vinterdäckskrav på lastbilar: 5 mm vintertid på bilen.
Vid dubbelmontage av däck så får de (yttre eller inre, minns inte vilka) däcken vara helt blankslitna och då kommer lastbilen inte igång på alt väglag.
Släpen måste inte ha vinterdäck utan får rulla på 1,6 mm, detta gäller alla tunga släp inkusive trailers.

Hjulet får vara blankt men inte ha synlig kord framme om de är dubbelmontage.
Såg även du glömde av sandspridarna som många lastbilar har som antingen drivs av drivhjulet när valsen som matar ut sand trycks mot hjulet(sån har jag på min lastbil väldigt effektiv) finns även såna elektriska som sitter framför driven.
Finns ett uttryck dom kallas för norgeboggie och då har dom ställt om trycket så man kan lyfta stödaxeln helt med fullt lass.
Kompisen hade så på sin flisbil, kunde pressa axeln med 18ton då drev de bra i halkan.

Skönt att nån orka skriva så långt och välinformerade.
Ja bra tack båda för välinformerande inlägg.
Sandspridare måste va bra, har själv med mig en matlåda med grus i som man kan hälla framför hjulen om man stannat (personbil) det har räddat mig ett par ggr och jag har även räddat andra i knipa flera gånger. Det fick jag som tips av en Schweizare en gång, det funka jättebra, funkar inte det så är det bärgare nästa.
Perc skrev:Hörde att Volvo vägrar programmera om nya FH:n så man kan lyfta boggit med last på. Förarna måste vara glada...
Man kan alltid pressa boggien på bilen blad som luftfjädrat. Men till ett visst tryck dock. Jag använder ofta de knepet genom att pressa boggien nu vintertid, kör krokbil och hämtar mycket grus med bil och vagn i grustag och dom har oftast långa backar man ska uppför med lass. Och är man inte med och pressar axeln innan backen så blir de stopp och man får börja om efter man tagit sig ner på platten.
semmelman skrev:Undrar vad som är bäst mellan lyfta en axel och köra med högre tryck på en axel eller att ha en sån där robsonrulle och köra med trycket fördelat men drivning på två axlar?
Robson rulle kan man endast använda stundtals i låga hastigheter typ max 30km/h samt oftast så har man vanliga rullhjul utan speciellt mycket mönster då de ska rulla lätt som möjligt.

Pressa axel kan man göra i vilka hastigheter som helst och ger tillräckligt tryck för att hjulen inte ska slira lös lika lätt.
Okej lite olika användningsområden då...

Nu säger de på nyheterna att det finns utländska lastbilschaufförer som inte har gått lastbilsutbildning utan kunnat köpt kortet så därför de kör så dåligt... De nämner oxå det vi vart inne på att släpen inte har vinterdäck som en olycksorsak. Plus lite till.

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]