- lör 01 feb 2014, 21:36
#831659
känner mig kunnig och manad med ett uttalande i frågan.
lastbilar på väg har oftast 6x2 eller 4x2, dvs 6 hjul varar 2 driver eller 4 hjul varav 2 driver. Finns 6x6 och 8x8 men de är mycket ovanliga och används uteslutande i grustag etc. Förbrukningen är 8L/mil på 8x8, vilken annars skulle varit nära hälften.
Drivningen är en fråga om ekonomi.
dragbilar finns som 2-axliga och 3-axliga. De 3-axliga kan vara pusher eller boggie. Det är egentligen samma sak, bara det att drivaxeln sitter efter löpaxeln.
boggien eller pushern går att både hissa upp och spänna för att öka trycket på drivaxeln, men axeln har en begränsning för vad den klarar så man vågar inte heller alltid röra den med fullt lass, för då kan axeln gå och det är dyrt.
så bil och släp har totalt 7 axlar, varar en av dem driver. på trailer är det 5-6 axlar varav en driver.
i svergie finns på många lastbilar s.k onspot, det är kedjor som åker ner för att hamna under däcket, vilket ger snökedjeeffekt.
Problemet är i stället utländska åkare som kör till korden kryper fram, de förstår inte vad svensk vinter är.
Det finns vinterdäckskrav på lastbilar: 5 mm vintertid på bilen.
Vid dubbelmontage av däck så får de (yttre eller inre, minns inte vilka) däcken vara helt blankslitna och då kommer lastbilen inte igång på alt väglag.
Släpen måste inte ha vinterdäck utan får rulla på 1,6 mm, detta gäller alla tunga släp inkusive trailers.
Bojkotta Exxon Mobil
De köper olagliga transporter till o från deras fabrik.
De rekommenderar en lågfriktions A5-olja till en motor som kräver högsmörjande A3.
De orsakade en av världens största oljekatastrofer med deras fartyg Exxon Valdez