- ons 22 jan 2014, 17:24
#827917
Dina observationer är ju fel vad gäller retrofit, vilket är hela poängen. den gäller enbart original, "original" dvs stylingbakljus eller urusel retrofit som jag inte räknar som medlem i LED klubben.
Vad gäller att se så är det enklast med klarglasbakljus som S60/V70N 05-09 så ser du direkt på det betydligt fylligare och rödare skenet men minst samma ljusstyrka som urvattnat rött från glödlampor samt prickarna som även speglar sig delvis i reflektorn om du kommer riktigt nära, dvs nästan med nosen mot lyktan men är du så nära så ser du ju kretskortet och VET så du slipper gissa.
Givetvis lättare för tränat öga att se att det är rätt lampa som används men gemensamma nämnaren är att du först tror det är vanlig glödlampa då vissa inte tror/vägrar inse att utvecklingen gått fram så enda kvar att "utveckla" är effektiviteten för att få ner värmen. Men poängen är att denna SMD lampa smälter is lika bra som en 5W glödis tacka vare temperaturen
Enkelt uttryckt så innebär retrofit som diskuteras här att du har tex bakljus avsedda för vanlig BA15S alt. BA15D glödlampa och stoppar in "godkänd" BA15S/D LED( dvs den jag länkat vilket är den enda pga hur den uppfyller funktionen med ljusflöde 180 grader resp 360 grader samt mängden ljus som faktiskt kommer ut ur lyktan pga lampans konstruktion). Retrofit är inte att ta en V70III med originalLEDs eller AUDI/VAG då allt som innefattar originaldelar inte är retrofit LED och det är ju mest där samt sk "stylinglampor" som säljs till främst tyska fordon men baserade på små vanliga 3 alt 5mm dioder med ev. fasade skallar för bättre ljusspridning men som betecknat är mera styling än funktion i drivor så problemen med snö existerar där och dom flesta tagit sin kapitala missuppfattning i ämnet från, men det blir ju inte mera rätt ju mer man försöker traggla in dessa felaktigheter för som sagt mig lurar ingen som har utprovat vad som mer än väl kan ersätta en 5W samt en 21W BA15S lampa och som bevis på det så står allas våran SBP som godkänt nuvarande konfig utan att knussla då funktionen finns där, ljusflödet finns där.


Som du ser är 21W varianten av glödis större, men 5W har ju det mindre huvudet.
I slutändan spelar det ingen roll om en 5W värmer upp glaset lite mera, poängen var och är att skillnaden inte är så stor som vissa tror pga allvarliga felaktigheter i grunddata dom matat sig själva med.
Varför envisas vissa att använda DRL alls när det är den mest korkade uppfinning till dags dato, lägg till tänt dimljus åt det håll du svänger så har du årets jubelidiot till uppfinnare, vi har halvljuslag som kör över EU trams och bör följas av säkerhetsskäl.
Som jag sagt och bevisat så kan du inte uttala dig innan du de facto testat i verkligheten då du verkar fastnat i äldre värdelösa LED:s från typ Jula och andra som säljer vad skräp som helst som inte lyser upp reflektorer utan bara ger en ljuspick per diod i stort sett rakt bakåt och inget mer och givetvis pga att den inte utnyttjar reflektorn inte heller kan användas som referens i något sammanhang som inte handlar om skräp produkter om man inte är ute efter att snedvrida till sin egen vridna favör.
När det finns LED som är designade för just reflektorbakljus så finns det inga hinder att vara MERA trafiksäker genom bla snabbare respons av bromsljus så i dagens lägen är enbart värmen "negativ" men som bevisat är det även en fördel vintertid då snö smälts lika bra som med 5w glödis då expertis på området har testat under flera års tid utan att finna tillräckliga data för att bifalla påståendet att skillnaden är repeterbart säkerställd då det var oavgjort på den punkten.
Varför ha ynka två extraljus som inte lyser upp nämnvärt när man kan ha tre, varför tre när man kan ha fyra, osv , osv där varje steg ger förbättring till en viss punkt då nyttan avtar.
varför inte en demonterbar LED-ramp på taket osv.
Energibesparande, tja dom drar ju 1.485W vid 13.5V per st mot 5W st för glödis fast blir varmare, bevis för ineffektivitet som blir fördel i slutändan.
joel80 skrev:Om jag förstår dig rätt då så är det så att retrofit-led kan bli rätt varma (man undrar lite över yta och om det är någon skillnad i hur mycket som blir varmt i jämförelse med en 5w glödis.. det har ju betydelse också.)Ytan är större eller lika stor på denna retrofit med SMD-dioder än motsvarande glödis med "lilla" huvudet, kolla lampan jag länkade så ser du hur kretskortet är uppbyggt med både 180 grader i ena dimensionen och 360 i den andra.
Problemet med icke smält snö finns ju fortfarande på de ssom inte hsr retrofit-led då? Så mina och andras "lekmannaobservationer" att problemet med yrsnö som inte smälter på vissa bilar med led är inte fel.
Kan man på nått sätt se/veta vilka som skullr kunna ha retrofit-led?
Dina observationer är ju fel vad gäller retrofit, vilket är hela poängen. den gäller enbart original, "original" dvs stylingbakljus eller urusel retrofit som jag inte räknar som medlem i LED klubben.
Vad gäller att se så är det enklast med klarglasbakljus som S60/V70N 05-09 så ser du direkt på det betydligt fylligare och rödare skenet men minst samma ljusstyrka som urvattnat rött från glödlampor samt prickarna som även speglar sig delvis i reflektorn om du kommer riktigt nära, dvs nästan med nosen mot lyktan men är du så nära så ser du ju kretskortet och VET så du slipper gissa.
Givetvis lättare för tränat öga att se att det är rätt lampa som används men gemensamma nämnaren är att du först tror det är vanlig glödlampa då vissa inte tror/vägrar inse att utvecklingen gått fram så enda kvar att "utveckla" är effektiviteten för att få ner värmen. Men poängen är att denna SMD lampa smälter is lika bra som en 5W glödis tacka vare temperaturen
Enkelt uttryckt så innebär retrofit som diskuteras här att du har tex bakljus avsedda för vanlig BA15S alt. BA15D glödlampa och stoppar in "godkänd" BA15S/D LED( dvs den jag länkat vilket är den enda pga hur den uppfyller funktionen med ljusflöde 180 grader resp 360 grader samt mängden ljus som faktiskt kommer ut ur lyktan pga lampans konstruktion). Retrofit är inte att ta en V70III med originalLEDs eller AUDI/VAG då allt som innefattar originaldelar inte är retrofit LED och det är ju mest där samt sk "stylinglampor" som säljs till främst tyska fordon men baserade på små vanliga 3 alt 5mm dioder med ev. fasade skallar för bättre ljusspridning men som betecknat är mera styling än funktion i drivor så problemen med snö existerar där och dom flesta tagit sin kapitala missuppfattning i ämnet från, men det blir ju inte mera rätt ju mer man försöker traggla in dessa felaktigheter för som sagt mig lurar ingen som har utprovat vad som mer än väl kan ersätta en 5W samt en 21W BA15S lampa och som bevis på det så står allas våran SBP som godkänt nuvarande konfig utan att knussla då funktionen finns där, ljusflödet finns där.


Som du ser är 21W varianten av glödis större, men 5W har ju det mindre huvudet.
I slutändan spelar det ingen roll om en 5W värmer upp glaset lite mera, poängen var och är att skillnaden inte är så stor som vissa tror pga allvarliga felaktigheter i grunddata dom matat sig själva med.
Perc skrev:Man kan ju undra vad det är för fel på att använda vanliga hederliga glödlampor, som lyktan i fråga är konstruerad för?Varför envisas med glödlampa när det finns LED som korrekt utnyttjar/är konstruerad för reflektorn numer genom sin uppbyggnad att sprida ljuset 350 grader i ena dimensionen och 180 grader i den andra så HELA reflektor lyses upp men MINST lika mycket ljus som en glödis. Är lika mycket säkerhetsfråga som som spara på ström nu när du får MINST lika bra ljusflöde med LED som med glödis fast du spar 3.5 viktiga watt.
Varför envisas vissa att använda DRL alls när det är den mest korkade uppfinning till dags dato, lägg till tänt dimljus åt det håll du svänger så har du årets jubelidiot till uppfinnare, vi har halvljuslag som kör över EU trams och bör följas av säkerhetsskäl.
Som jag sagt och bevisat så kan du inte uttala dig innan du de facto testat i verkligheten då du verkar fastnat i äldre värdelösa LED:s från typ Jula och andra som säljer vad skräp som helst som inte lyser upp reflektorer utan bara ger en ljuspick per diod i stort sett rakt bakåt och inget mer och givetvis pga att den inte utnyttjar reflektorn inte heller kan användas som referens i något sammanhang som inte handlar om skräp produkter om man inte är ute efter att snedvrida till sin egen vridna favör.
När det finns LED som är designade för just reflektorbakljus så finns det inga hinder att vara MERA trafiksäker genom bla snabbare respons av bromsljus så i dagens lägen är enbart värmen "negativ" men som bevisat är det även en fördel vintertid då snö smälts lika bra som med 5w glödis då expertis på området har testat under flera års tid utan att finna tillräckliga data för att bifalla påståendet att skillnaden är repeterbart säkerställd då det var oavgjort på den punkten.
Varför ha ynka två extraljus som inte lyser upp nämnvärt när man kan ha tre, varför tre när man kan ha fyra, osv , osv där varje steg ger förbättring till en viss punkt då nyttan avtar.
varför inte en demonterbar LED-ramp på taket osv.
Energibesparande, tja dom drar ju 1.485W vid 13.5V per st mot 5W st för glödis fast blir varmare, bevis för ineffektivitet som blir fördel i slutändan.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..