Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hur funkar en elbil som har gått 20000mil och är 10år? Dax att byta batrier då kanske? Vad skulle det kosta? Dessa frågor tar död på elbilen för normala konsumenter. En förbränningsmotor med samma milantal och lika gammal blir enormt billigare. Elbilen tar död på sin egen andrahandsmarknaden.
Det kan vara en anledning till att biltillverkare vill sälja bilar på abonnemang. För en sådan bil som du nämner tvekar folk att äga: dyr i inköp och dyra utbytesbatterier.

Med en egen elladdare öppnar man iallafall för möjligheten för både hyrelbilar och köpes.
När det gäller mil finns det många exempel på elbilar som gått över 30 och även 40 000 mil, där degradeingen är mindre än 10%.

Hur mycket ålder påverkar får vi se.. De första Teslorna kom till Sverige kring 2013. De tuffar fortfarande på orginalbatterier oxh jag hör inget om ovanlig/hög degradering där än. Nu är dom ju bara 5 år, så man får väl vänta Några år till innan man kan säga nått säkert där.

Bilägande kommer bli billigare med elbil, speciellt för beg-marknaden. Nära ingen soppakostnad och väldigt låga servicekostnader. Kanske gör det att man ändå ser att ett byte av ett batteri på 40-50k kan vara vettigt. Många pröjsar ju den kostnaden på nått år eller två i bränsle.
(kanske rätt snart en bra bit mindre... Batterier sjunker snabbt i pris.)
joel80 skrev:De första Teslorna kom till Sverige kring 2013. De tuffar fortfarande på orginalbatterier oxh jag hör inget om ovanlig/hög degradering där än. Nu är dom ju bara 5 år, så man får väl vänta Några år till innan man kan säga nått säkert där.
Egentligen vill jag inte stoppa huvudet i "detta getingbo", det tenderar ofta bli otrevligt. Men det rullar ju några Teslor i Taxi Stockholm. Vet någon, Joel kanske, hur de har fungerat?
joel80 skrev:Märkligt hur många här är så inställda på ett "det går aldrig"
Ingen här är inställd på att "det går aldrig", oron är att det planeras, investeras och byggs på tok för lite, för sent och felaktigt för att vi ska gå iland med detta utan att det blir problem. Det går, men det räcker inte att drömma, det krävs pengar o arbete.
joel80 skrev:Den här är också intressant. Med smart styrning blir det ökade effektbehovet kraftigt reducerat.
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ska-e ... ar-6895429
Man blir ju livrädd när man läser sådana där artiklar. Varför tänker ingen längre än näsan räcker idag. Tex.
Det finns i dag cirka fem miljoner personbilar som körs i snitt drygt 1 200 mil per år. Om alla antas vara elbilar och energiförbrukningen sätts till 2 kWh per mil innebär det 12,2 TWh per år.
Va bra, om vi får fram 12.t Twh så löser det sig och vi klarar oss precis....

Men, Jaha, men nu råkar vi sälja 100 TWh bensin och diesel per år och om vi ställer om hela fordonsparken, och inte bara just privatbilarna så går det faktiskt åt 35 TWh med 3 dubbla verkningsgraden och inte 12.2 TWh, det är ju en viss skillnad. Lägger vi sedan på omställningen av stålproduktionen och NorthVolt så behöver vi ju 50 TWh totalt.

Eller
Om alla närmare fem miljoner bilar skulle laddas med 2 kW var så skulle det resultera i en topp- effekt på över 9 GW vilket nästan är en tredjedel av den installerade effekten i dagens elnät.
Vem kommer vilja ladda med 2 kW, 10 är väl mera troligt.

Och som grädde på moset
Slutsatsen är att det ökade elbehovet från elfordonen kan mötas med en kraftig utbyggnad av vindkraft samt kolkraft med koldioxidlagring. Biobränslen och solenergi finns också med, men mer på marginalen.
Är det någon som fortfarande tror på Kol och koldioxid lagring ???
Kommer det vara miljömässigt rätt att skövla Tyskland och Polen, där skogar, byar och t.o.m mindre städer raseras när man ska bryta kolet i stora dagbrott. Bra mycket värre än att bygga några kraftverksdammar i Norrland.
Och hur ska man kunna lagra 100-tals miljarder kubikmeter CO2 i grottor och berggrund utan att den kommer upp, det är ju en gas vi pratar om.
Och när man pumpar ned CO2 är det ju faktiskt mest syre O2 i molekylen som man plockar bort ur atmosfären och gömmer i berggrunden. Hur bra är det för miljön, Det syret kommer ju inte att finnas tillgängligt längre för växternas fotosyntes eller för alla levande organismer på jorden längre.

Och varför skulle vi vilja byta ut ett utländskt oljeberoende mot att vara beroende av utländskt kol.

Är det konstigt man blir orolig när man läser allt detta, och det känns inte genomtänkt för 5 öre. Gör om och gör rätt säger jag bara.
Håller med om att vissa delar i det där känns ogenomtänkt. Kol tror jag absolut inte kommer användas.. Det blir för dyrt.. Speciellt med extra teknik för att försöka komma undan utsläppen.

5 miljoner elbilar sker heller inte över en natt.. Se det mer som ett exempel på att det finns väldigt mycket utrymme. Skulle ta mer än 12 år om alla bilar som såldes idag var rena elbilar... Så om det ens sker inom 25 år skulle jag bli förvånad.. Även om det går snabbt.

Ska all övrig trafik också elekrifieras får du nog dubblera siffrorna... Eller kanske som du skriver tredubbla.
Blir det så får man bygga ut snabbt. Det gick att göra med olja och bensin så det går säkert att lösa med el.

Varför skulle folk behöva/vilja ladda med 10kw? Om man nu vill de kommer det ju räcka med en timmes laddning per dygn om ens det. Fixa timdebitering och ställ in det till nån timme under natten så funkar det säkert också.. Så länge alla inte väljer samma timme.

Vad är snittet per dag? 1250 mil per år.. Knappt 4 mil.. 8-10kwh för de flesta.
Har man 50-60kwh i bilens batteri kommer väl få känna en stress av att behöva ladda upp dom där 10 man använt under dagen så snabbt som möjligt?
Sen vill jag gärna ha en laddare som klarar att ladda trefas och 11kw för de där få gångerna där man kommer hem med låg nivå och ska iväg efter nån timme igen, men det är sällan jag skulle behöva det.
SvenB skrev:
joel80 skrev:De första Teslorna kom till Sverige kring 2013. De tuffar fortfarande på orginalbatterier oxh jag hör inget om ovanlig/hög degradering där än. Nu är dom ju bara 5 år, så man får väl vänta Några år till innan man kan säga nått säkert där.
Egentligen vill jag inte stoppa huvudet i "detta getingbo", det tenderar ofta bli otrevligt. Men det rullar ju några Teslor i Taxi Stockholm. Vet någon, Joel kanske, hur de har fungerat?
Förutom att andra Teslaägare är irriterad för att dom ofta står och laddar för länge (de sista 10% tar lång tid, men Taxiförare lämnar sällan över sin plats om de inte får en körning) så verkar det vara en vinst för Taxiåkarna.
Beror delvis på att de får fler körningar, bl.a genom Nollzon där man som företag kan välja att prioritera elbilar, samt bättre villkor i taxikön på Arlanda, men även på kraftigt minskade bränslekostnader.

Om nått år när dom inte behöver lägga nära miljonen på en elbil som klarar den sträckan kommer kalkylen troligen bli helt överlägsen. Ju mer man kör med en elbil desto bättre ekonomi får man ju i det i och med att bränslekostnader minskar så pass.

KTH kom med en studie som jämförde Tesla Model S med Mercedes-Benz E300 dieselhybrid och E200 Ngt som visade att Tesla var mer lönsamt trots nästan dubbla inköpspriset.
http://teknikensvarld.se/ny-studie-lons ... xi-574336/
joel80 skrev:
SvenB skrev: Egentligen vill jag inte stoppa huvudet i "detta getingbo", det tenderar ofta bli otrevligt. Men det rullar ju några Teslor i Taxi Stockholm. Vet någon, Joel kanske, hur de har fungerat?
Förutom att andra Teslaägare är irriterad för att dom ofta står och laddar för länge (de sista 10% tar lång tid, men Taxiförare lämnar sällan över sin plats om de inte får en körning)
,
Varför blir jag inte förvånad att det första du skriver är negativt om taxi. Har du någonsin något positivt att skriva om taxi? :wink: Jag trodde faktiskt att du skulle se positivt på att taxi börjat prova på att köra på el. Men min fråga var faktiskt inte om de "står i vägen" på laddplatserna, utan om du visste något hur det fungerar. De måste ju ladda fler gånger per dygn. Räcker rasterna till det, eller blir det extra stillestånd? Jag förmodar att de har laddplats i garaget, men där står de ofta bara någon timme vid passbyte. Och ofta är de första körningarna Stockholm- Arlanda. Sedan blir det tomt till stan igen, för att försöka få en resa upp till flygplatsen igen. Så 20 mil före lunch blir det nog ofta. Klarar en elbil det, och räcker lunchrasten till att ladda fullt igen?
joel80 skrev:Märkligt hur många här är så inställda på ett "det går aldrig" samtidigt som det kommer nyheter och framsteg varje dag.
Så vitt jag kan se har ingen av dem som uttalat sig på de närmast föregående sidorna i tråden sagt något om att det är något som aldrig går. Så vilka är de många här som du närmare bestämt har i åtanke och vilka uttalanden från deras sida är det närmare bestämt du syftar på?
joel80 skrev:Man är ju rätt blind om man inte ser att vi är på väg in i en helt annat sorts energimarknad.
Vissa, t.ex. din favorit Tony Seba, skulle nog säga att man är rätt blind om man inte ser att vi är på väg in i en helt ny transportmarknad, där långt mycket färre kommer att vilja äga sin bil och långt fler kommer att förlita sig på transporttjänster av olika slag, t.ex. i form av självkörande taxi. Det innebär i så fall långt färre bilar som var och en rullar långt mycket mer än idag. De bilar som finns kvar skall snurra hela dagen och, om de är batteribilar, laddas med massor av kräm på natten. Hur ställer sig dagens tankar om laddinfrastruktur och V2G i det perspektivet? Jag har uppriktigt sagt inte sett mycket tecken på att man tagit hänsyn till denna potentiellt "disruptiva" förändring av transportmarknaden i diskussionen om laddinfrastruktur och V2G.
joel80 skrev:Att stå och stoppa huvudet mellan bena med ett "det går aldrig" görs av vissa människor oavsett vad det är som förändras. Klart allt inte är superenkelt, ...
Vilka människor är det närmare bestämt du har i åtanke när du säger att det finns dem som stoppar huvudet mellan bena med ett "det går aldrig" oavsett vad det är som förändras? Och finns det i så fall inte en och annan som istället säger att "det ordnar sig alltid"?

För egen del tror jag att det lyckligtvis finns en och annan som nyktert kan bedöma både möjligheter och hinder och på den grunden fatta kloka beslut. Vad hindren beträffar kan man förstås välja att försöka undanröja dem. Men en annan väg kan vara att istället kringgå dem, t.ex. genom att välja annan fordonsteknik med annan energiförsörjning.
SvenB skrev:
joel80 skrev:
SvenB skrev: Egentligen vill jag inte stoppa huvudet i "detta getingbo", det tenderar ofta bli otrevligt. Men det rullar ju några Teslor i Taxi Stockholm. Vet någon, Joel kanske, hur de har fungerat?
Förutom att andra Teslaägare är irriterad för att dom ofta står och laddar för länge (de sista 10% tar lång tid, men Taxiförare lämnar sällan över sin plats om de inte får en körning)
,
Varför blir jag inte förvånad att det första du skriver är negativt om taxi. Har du någonsin något positivt att skriva om taxi? :wink: Jag trodde faktiskt att du skulle se positivt på att taxi börjat prova på att köra på el. Men min fråga var faktiskt inte om de "står i vägen" på laddplatserna, utan om du visste något hur det fungerar. De måste ju ladda fler gånger per dygn. Räcker rasterna till det, eller blir det extra stillestånd? Jag förmodar att de har laddplats i garaget, men där står de ofta bara någon timme vid passbyte. Och ofta är de första körningarna Stockholm- Arlanda. Sedan blir det tomt till stan igen, för att försöka få en resa upp till flygplatsen igen. Så 20 mil före lunch blir det nog ofta. Klarar en elbil det, och räcker lunchrasten till att ladda fullt igen?

Förlåt Sven, sånna taxichaffisar som du verkar varit tror jag tyvärr har blivit mer sällsynta.
Jag är positiv till att dom kör Tesla (och Taxi Stockholm har nu även köpt in ett gäng Renault Zoe!).
Har anmält företaget mitt till Nollzon så att det när vi beställer taxi främst gynnar de med elbil.

En Tesla Model S i stadstrafik klarar runt 40 mil. Hittar dom en halvtimmes laddning under dagen kan dom nog få i ytterligare 25-30 mil.
Vet inte vad en normal arbetsdag med taxi är i mil, men det är väl inte så många som kör över 40 mil så ofta?

På Arlanda finns det också laddare, även Tesla ska ha satt upp Taxi-specifika laddare där, men jag är osäker på hur dealen med taxi är där. Troligen behöver dom betala extra eller nått där eftersom dom Tesla-laddarna är vikta för Taxi.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

När det gäller behörigheten (kö[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]