Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Tomas88 skrev:Nej men det kan ju vara lite svårt att se vilket filter som har minst hål.
ju mindre hål filtret ha, ju störe yta måste viltret ha, o ytan kan du ju se.
sen om ett annat filter skulle ha ännu mindre hål än orginal, fast inte kompensera med större yta så filtrerar den bra, men håller inte hela service intervallen.

så det är faktsikt så enkelt att man bara behöver räkna ut ytan för att få en bra uppfattnng om vad det är man köper
av *pettson*
~Kalle~ skrev:Kanske inte rätt tråd men men... ??:-/

Oljefilter: Om man sågar isär ett Volvo orinalfilter och ett biltemafilter, då kan man se att biltemafiltret (det billigare) innehåller mindre "filter" än vad originalfiltret gör. Du får alltså vad du betalar för.
Det måste vara den dyraste filterpappen i världshistorien..
Det kan inte vara så enkelt att inte konstruktionerna är likadana?
Mej veterligen tillverkar inte MANN, FRAM, MAHLE med flera likadana filter invändigt. Vill du veta vem du ska skälla på, så blir det att inhandla ett antal filter och börja såga. När du hittat ett likadant så är det rätta märket. Gör likadant med volvos. Då inser du att volvo inte på nåt sätt skapat sitt filter.
förvisso ett gammalt test sen 2003..

http://www.mr2.com/TEXT/oil_filter_test.html
av *pettson*
CarMan skrev:ennannan intresant sak. om jag köper orginal stötdämpare til bilen, så finns det ofta 4-5 varianter at välja på (samma gälr ofta fjädrar)
men går jag o köper pirat så finns det bara en !

tror ni den har samma egenskaper som orginalet?
jag är lite nyfiken på det svaret..?
Kan du upplysa om det med testresultat?
Kan en eftermarknadsdämpare ha BÄTTRE egenskaper än orginalet?
Vill du jämföra t.ex volvo orginal sachs lågprisdämpare (jodå det är inte nån performance serie till t.ex 850) med decarbon som finns i samma prisklass?
(runt 2000kr/dämpare). Vore hemskt skojjigt att köra i en provjigg.
Eller vill du testa LIPMesa mot lågpris sachs?
Har dom samma egenskaper? Svaret är nej, men ingen av dom är sämre..
Det som ofta saknas på biltemas (och andra lågprisfilter) är:
1. Backventil, som gör att oljan rinner ur filtret när motorn stannats. Gör att det tar längre tid för oljecirkulationen att komma igång vid nästa start - sliter på motorn!
2. Övertrycksventil, vilket gör att oljecirkulationen minskar/upphör om filtret skulle sättas igen av någon anledning. Ett bra filter har övertrycksventil som låter olja passera förbi filtermediat om det är igensatt, iofs är den oljan inte renad, men bättre smutsig olja än ingen olja alls!
3. Filtermediat kan ha fel täthet och hållbarhet, vilket antingen kan resultera i för dålig rening eller för dåligt flöde. Båda alternativen är dåliga!
4. Storleken på filterytan kan vara sämre - kortare tid innan filtret sätts igen.

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=112242
av anp
Bara för att ifrågasätta...
Finns det någon länk om motorer som havererat i förtid där biltemas oljefilter varit en bekräftad orsak?

Finns ju miljoner inlägg om hur usla biltemas oljefilter, och även oljan, är. Med det ena beviset efter det andra, ändå tycker jag mig sakna faktainlägg om havererade motorer p.g.a piratoljefilter mm.
Men jag är både glömsk, delvis partisk och läser fel ibland... :oops:

Och om de nu är så usla som beskrivs, så borde de ju inte sälja så mycket som de faktiskt verkar göra.
50-529 hyllan brukar ju oftast vara ganska väl tilltagen, och ej heller sällan ganska urplockad.
av *pettson*
~Kalle~ skrev:
1. Backventil, som gör att oljan rinner ur filtret när motorn stannats. Gör att det tar längre tid för oljecirkulationen att komma igång vid nästa start - sliter på motorn!
2. Övertrycksventil, vilket gör att oljecirkulationen minskar/upphör om filtret skulle sättas igen av någon anledning. Ett bra filter har övertrycksventil som låter olja passera förbi filtermediat om det är igensatt, iofs är den oljan inte renad, men bättre smutsig olja än ingen olja alls!
3. Filtermediat kan ha fel täthet och hållbarhet, vilket antingen kan resultera i för dålig rening eller för dåligt flöde. Båda alternativen är dåliga!
4. Storleken på filterytan kan vara sämre - kortare tid innan filtret sätts igen.

:lol: :lol: :lol: Föreningen för skrönor..
*kunden vill reklamera jobbet trots att vi har förklarat för denne att vi icke lämnar garanti på jobbet om han eller hon kommer med biltema grejer.*
DÄR är raden som gör att han kan säga upp sej.. Vad han än monterar så ska han stå för jobbet.. han har utfört jobbet och därmed har han garantin på jobbet.
Antingen vägrar man utföra jobbet eller så står man för det.

Om vi delar ned det som sagts då.. överströmningsventiler, avsaknad av sådana. Till att börja med så har inte alla bilmärken den konstruktionen, en del har den sitter i pumphuset. OM biltema skulle sakna det till en bil som ska ha ett sånt, vad tror ni konsekvenserna är? Nån skrev att motorn fick lägre oljetryck, det är nästan sant. Du spränger nämligen filtret eller så spränger du packningen till det, resultatet är kortfattat att du har olja överallt utom i motorn. Motorn går ju på med drygt 5kg oljetryck när den är kall, en del har högre än så. Överströmningsventilen är INTE i första hand till för att strömma förbi när filtret är fullt. Men vet man inte så är det lätt att svamla. Överströmningsventilen är står vidöppen i princip tills oljan är runt 50grader varm, innan dess går den inte nåt vidare att trycka igenom filtret. Inte ens en 0w30 vill igenom ett pappfilter i stor mängd innan den blivit varm, extrafunktionen naturligtvis är att när filtret börjar täppa sej går det tyngre och överströmningen öppnar. Återigen.. finns den inte så trycker den packningen eller så går filtret totalt sönder när oljan inte har nånstans att ta vägen. Du hör det tydligt på Saab t.ex där du hör ett *piiiip* som pågår medans bilen är kall. Man återkallade några 1000 filter för att just överströmningsventilen vibrerade och lät för mycket.
Filterrening då? Kan du nämna 1 fabrikat på filter som har 60% genomströmning efter 1500mil? Skippa volvo orginal för det har INTE så stor genomströmning då. Sanningen är att det har INGET fabrikat. Vill du göra en insats för bilen så byt filtret vart 750mil och byt oljan på normala 1500.

Vad jag vill säga är inte att pirat är bättre..
....utan att vet man inte funktionen på nånting.. då kan man peka ut vadsomhelst som syndabock och alla tror dej..
Känns som det är dags att fixa några småutbildningar om olika basic saker här på forumet om HUR saker SKA fungera för att folk ska ha en ärlig chans att göra sin egen bedömning :wink:
*pettson* skrev: Känns som det är dags att fixa några småutbildningar om olika basic saker här på forumet om HUR saker SKA fungera för att folk ska ha en ärlig chans att göra sin egen bedömning :wink:
Detta kanske vore nåt för dig om du orkar ta dig an det.. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 37&t=34789
Intressant inlägg för övrigt. Känns som att man lär sig mycket av dina uttömmande svar.
Användarvisningsbild
av CarMan
anp skrev:Bara för att ifrågasätta...
Finns det någon länk om motorer som havererat i förtid där biltemas oljefilter varit en bekräftad orsak?

Finns ju miljoner inlägg om hur usla biltemas oljefilter, och även oljan, är. Med det ena beviset efter det andra, ändå tycker jag mig sakna faktainlägg om havererade motorer p.g.a piratoljefilter mm.
Men jag är både glömsk, delvis partisk och läser fel ibland... :oops:

Och om de nu är så usla som beskrivs, så borde de ju inte sälja så mycket som de faktiskt verkar göra.
50-529 hyllan brukar ju oftast vara ganska väl tilltagen, och ej heller sällan ganska urplockad.

Varför skulle dom rasa? Nu vet jag inte hur biltemas filter är, men jag tror inte nån motor rasar. därimot slits en motor som inte får rätt smörjning. du kan få ökad bränsleförbrukning & ökad olje förbrukning, samt att turbo o andra ditaljer får kortare livslängd (hela motorn får också kortare livslängd)

men inte blir det mtor ras efter ett år med pirat filter...
Användarvisningsbild
av CarMan
~Kalle~ skrev:

stog det nått intresnt i tråden? jag orkar inte läsa den
av *pettson*
Tomas88 skrev:
*pettson* skrev: Känns som det är dags att fixa några småutbildningar om olika basic saker här på forumet om HUR saker SKA fungera för att folk ska ha en ärlig chans att göra sin egen bedömning :wink:
Detta kanske vore nåt för dig om du orkar ta dig an det.. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 37&t=34789
Intressant inlägg för övrigt. Känns som att man lär sig mycket av dina uttömmande svar.
Kan nog se om jag kan ta fram lämpligt material.. :-)-) Ska försöka snarast, har ju en del utbildningsmaterial ;-//
Jag förstår folk som blir arga för att nåt inte fungerar eller går sönder i förtid. Samtidigt med dom besvikna finns det folk som utan problem använder sakerna full tid utan monteringsproblem? Då har vi två alternativ. Antingen är felprocenten runt 50%? Eller så har vi ett problem med HUR nånting ska fungera. Att kompisen säger att nåt ska fungera si eller så och faktiskt fungerar si eller så på hans bil, betyder inte att det ska fungera så på en annan modell eller typ.
Naturligtvis vet inte folk det, och blir besvikna då på funktionen i sitt eget nyköpta och därmed är det gungning och alla har blivit lurade, eller sakerna är av dålig kvalitet. Att iallafall veta hur nåt ska fungera gör att man då kan dra sina egna slutsatser och därmed skapa sin egen åsikt istället för att haka på andras.

Ett exempel ur verkligheten där BASTEORI hade suttit fint..
1st saab 9000 Får nya bromskivor bak+ klossar+ bromsok. Ägaren får inte till bromsen, den tar inte som den ska. Handbromsen bråkar också. Han blir trött på bilen efter haft den ståendes 3 veckor. Han säljer bilen till en annan kille lite billigare på grund av det stora bromsfelet. Den killen är ingen höjdare på att meka men har å andra sidan bra kontakter med en lokal märkesverkstad. Bilen tas in och felsöks, man hittar genast felet. Det är biltema bromskivor på bilen och biltemas bromsbelägg oken är okända men godkänns. Dom ersätts med orginalskivor och belägg. Bromsen tar inte ett jota bättre. Nu tror man att oken inte får bromsvätska, abs hydraulenheten byts mot en stor summa pengar. Bilen blir inte ett dugg bättre. Nu har inte kunden råd längre utan tar hem bilen besviken. Felet kvarstår.
Av en slump så handlar jag saker av den här kunden (blocket) vi blir pratandes om bilen som står i garage där vi kikar på det jag ska handla. Den står upphissad i garaget för att ev bli nedplockad som skrot då ingen hittar felet på bromsen. Han pratar om att bilen fått nya bromsok, ungefär där hajjar jag till.. Tar ficklampan och lyser inunder.. Jovisst är det så?..
Vadå undrar ni?.. Luftnipplarna pekar NEDÅT. 9000 är en utmärkt bil där bromsoken går att montera upponed på. Med andra ord, höger ok på vänster sida osv.
Naturligtvis går det inte att lufta ur bromsok med nipplarna nedåt... Killen fick tipset att lossa oken och montera dom rätt, hans kompis skulle hjälpa honom med det. Idag rullar bilen och ARN har en ny klient då märkesverkstan minsann inte gjort nåt fel.

Vad vill jag ha sagt då med anekdoten?..
HADE killen som bytte oken.. läst på lite grand, inte bara i en handbok utan även om produkten som ska monteras och vetat hur ett par bromsok fungerar. Då hade det här aldrig behövt ske, han hade inte behövt sälja bilen, sorgligare är att dom som stod i märkesverkstan faktiskt inte märkte nånting trots att dom luftat ur bilen ett antal ggr, det tyder väl på att dom inte är uppmärksamma (eller inte kompetenta, låter det vara osagt vilket). Dom flesta gångerna det är problem med monteringen av någonting så är det inte detaljerna du köpt som är problemet. Det är allt runtomkring. Kan man inte ett bromsystems uppbyggnad i teorin nere på komponentnivå så kan man det heller inte i praktiken. Att man vet hur man lossar och byter ditt eller datt innebär inte att man vet vad man gör tyvärr, eller hur man korrigerar någonting. Att kasta på orginalsaker är inte lösningen på åtminstone 98% av fallen. Att montera rätt saker i rätt ordning efter rätt behandling och göra en korrekt justering( då det går att justera) är mestadels lösningen. Men absolut att det finns fall där *pirat* inte fungerar alls, men där fungerar oftast heller inte original.. Så till sist finns det precis som i orginalvärlden produkter som är fabriksdefekta.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 21
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]