Tomas88 skrev:*pettson* skrev:
Känns som det är dags att fixa några småutbildningar om olika basic saker här på forumet om HUR saker SKA fungera för att folk ska ha en ärlig chans att göra sin egen bedömning 
Detta kanske vore nåt för dig om du orkar ta dig an det.. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 37&t=34789
Intressant inlägg för övrigt. Känns som att man lär sig mycket av dina uttömmande svar.
Kan nog se om jag kan ta fram lämpligt material..

-) Ska försöka snarast, har ju en del utbildningsmaterial ;-//
Jag förstår folk som blir arga för att nåt inte fungerar eller går sönder i förtid. Samtidigt med dom besvikna finns det folk som utan problem använder sakerna full tid utan monteringsproblem? Då har vi två alternativ. Antingen är felprocenten runt 50%? Eller så har vi ett problem med HUR nånting ska fungera. Att kompisen säger att nåt ska fungera si eller så och faktiskt fungerar si eller så på hans bil, betyder inte att det ska fungera så på en annan modell eller typ.
Naturligtvis vet inte folk det, och blir besvikna då på funktionen i sitt eget nyköpta och därmed är det gungning och alla har blivit lurade, eller sakerna är av dålig kvalitet. Att iallafall veta hur nåt ska fungera gör att man då kan dra sina egna slutsatser och därmed skapa sin egen åsikt istället för att haka på andras.
Ett exempel ur verkligheten där BASTEORI hade suttit fint..
1st saab 9000 Får nya bromskivor bak+ klossar+ bromsok. Ägaren får inte till bromsen, den tar inte som den ska. Handbromsen bråkar också. Han blir trött på bilen efter haft den ståendes 3 veckor. Han säljer bilen till en annan kille lite billigare på grund av det stora bromsfelet. Den killen är ingen höjdare på att meka men har å andra sidan bra kontakter med en lokal märkesverkstad. Bilen tas in och felsöks, man hittar genast felet. Det är biltema bromskivor på bilen och biltemas bromsbelägg oken är okända men godkänns. Dom ersätts med orginalskivor och belägg. Bromsen tar inte ett jota bättre. Nu tror man att oken inte får bromsvätska, abs hydraulenheten byts mot en stor summa pengar. Bilen blir inte ett dugg bättre. Nu har inte kunden råd längre utan tar hem bilen besviken. Felet kvarstår.
Av en slump så handlar jag saker av den här kunden (blocket) vi blir pratandes om bilen som står i garage där vi kikar på det jag ska handla. Den står upphissad i garaget för att ev bli nedplockad som skrot då ingen hittar felet på bromsen. Han pratar om att bilen fått nya bromsok, ungefär där hajjar jag till.. Tar ficklampan och lyser inunder.. Jovisst är det så?..
Vadå undrar ni?.. Luftnipplarna pekar NEDÅT. 9000 är en utmärkt bil där bromsoken går att montera upponed på. Med andra ord, höger ok på vänster sida osv.
Naturligtvis går det inte att lufta ur bromsok med nipplarna nedåt... Killen fick tipset att lossa oken och montera dom rätt, hans kompis skulle hjälpa honom med det. Idag rullar bilen och ARN har en ny klient då märkesverkstan minsann inte gjort nåt fel.
Vad vill jag ha sagt då med anekdoten?..
HADE killen som bytte oken.. läst på lite grand, inte bara i en handbok utan även om produkten som ska monteras och vetat hur ett par bromsok fungerar. Då hade det här aldrig behövt ske, han hade inte behövt sälja bilen, sorgligare är att dom som stod i märkesverkstan faktiskt inte märkte nånting trots att dom luftat ur bilen ett antal ggr, det tyder väl på att dom inte är uppmärksamma (eller inte kompetenta, låter det vara osagt vilket). Dom flesta gångerna det är problem med monteringen av någonting så är det inte detaljerna du köpt som är problemet. Det är allt runtomkring. Kan man inte ett bromsystems uppbyggnad i teorin nere på komponentnivå så kan man det heller inte i praktiken. Att man vet hur man lossar och byter ditt eller datt innebär inte att man vet vad man gör tyvärr, eller hur man korrigerar någonting. Att kasta på orginalsaker är inte lösningen på åtminstone 98% av fallen. Att montera rätt saker i rätt ordning efter rätt behandling och göra en korrekt justering( då det går att justera) är mestadels lösningen. Men absolut att det finns fall där *pirat* inte fungerar alls, men där fungerar oftast heller inte original.. Så till sist finns det precis som i orginalvärlden produkter som är fabriksdefekta.