CarMan skrev:nu är det så att jornalisten har annonserat för att få tag på dom missnöjda volvo ägarna, undersökningen är altså väldigtsnevriden. men jornalisten gjorde nog en bra hacka på affären, så alla vill köpa articken! Prata skit om volvo säljer nämligen mycke lösnummer...
Vad har du för belägg för dessa påståenden? Jag har köpt ett antal nya bilar och varje gång så har jag, efter ca ett år, fått ett formulär där man fyller i hur nöjd man har varit med bilen, säljare, verkstad etc. Det finns ingen vinkling mot någon specifik tillverkare eller modell, alla som köper en ny bil av någon av de mest sålda modellerna får formuläret. Det är Motormännen som står bakom undersökningen.
CarMan skrev:jag som jobbar med bilarna har määrkt att de sista årsmodellerna är väldigt bra V70N har faktiskt varit bra hela tiden !!! barnskukdomarna hamna på S80...
Jag tror ganska många som köpte första årsmodellen av V70N är av en annan åsikt. Vad sägs om bakluckor som inte går att stänga/låsa, en eller flera olåsta dörrar efter man låst bilen med fjärrkontroll, hjullager som måste bytas efter 3000 mil? Bara ett axplock av alla barnsjukdomar som V70N hade (och delvis fortfarande har, efter 7 års tillverkning!). I
AMS begtest finns detta att hämta: "Och nu kommer vi fram till det som verkligen är V70:s problem: kvaliteten. Antalet fel är skrämmande stort och de flesta ägarna tycks vara besvikna. Framvagn, lås, dörrar, elektronik, växellåda, AC, bromsskivor, styrning och lampor krånglar ofta."
CarMan skrev:Att audi skulle vara utan barnsjukdomar tror jag int ett skit på.
Se
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 070207.pdf. Citat: "Det skojigaste är att bilen
inte är drabbad av några barnsjukdomar, ett nog så vanligt fenomen på fina ”premiumvagnar”". Med andra ord så finns inga typfel. Det betyder inte att alla exemplar är felfria, men det finns inga standardfel som "alla" drabbas av.
CarMan skrev:att XC60 skulle ha mycke barnsjukdommar finns det inget som tyder på då den bygger på samma plattsorm som S80 & V70II (det är altså få riktigt nya nyheter konstruktionsmäsigt sett
Att döma av alla första årsmodeller som Volvo introducerat de senaste 10 åren så finns ingenting som tyder på att det INTE skulle vara en mängd barnsjukdomar på XC60. I senaste AMS har de en begagnatanalys av senaste XC70 och man känner igen sig ... "missljud och skrammel" ... "ofta smärre elektriska fel". XC70 får betyget 78/100 i problemfrihet (gamla XC70 hade 82/100). Audi Allroad får 97/100, "ingen ägare har rapporterat något problem".
Framtiden får utvisa om XC60 eller Q5 är bästa köpet som första årsmodell, tittar man på statistik och var kvalitetstrenden pekar för de olika bilmärkena så talar allt för att Audi Q5 är ett bättre val.