Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

para skrev:Model 3 och Model Y har ju också drag.
Model Y ja, Model 3 verkar inte (nu i alla fall) kunna beställas med drag.
av para
Lövet skrev: tor 10 mar 2022, 21:18
para skrev:Model 3 och Model Y har ju också drag.
Model Y ja, Model 3 verkar inte (nu i alla fall) kunna beställas med drag.
På Model 3 får man beställa bilen först och sen direkt kontakta Tesla och lägga till draget till beställningen. Har varit så ett år snart och ingen vet varför men det funkar. Gjorde så själv i maj.
Såg nu att Tesla hade generösa 4 års nybilsgaranti. Dock högst 8000 mil, så i mitt fall går Tesla bort.

Dom jag själv tänkt på är Enyaq / ID4 GTX där konstigt nog VWn är den billigare. Det som väckte mitt intresse var när jag såg i Vi Bilägare för ID4: Service mil/år: -/2
Det är inte bara att det kostar att serva, det är ännu mer att det är omständigt.
Tack vare detta verkar VW / Skoda vara överlägsna övriga tillverkare. Vissa har ju 1500 mil intervall, då skulle jag serva 4 gånger på år, fullständigt orimligt. Det gäller bara att det verkligen är 2 år så det inte är nån serviceindikator som får för sig att det behövs tidigare.
Får man 400 000 för en 12000 milad ID4 GTX efter 2 år? Omöjligt att veta, men vad tror ni?
GustavE skrev:Får man 400 000 för en 12000 milad ID4 GTX efter 2 år?
Baserat på hur elbilar har stått sig tidigare - ja utan tvekan.

Du bör provköra ID4 ordentligt först. Jag valde själv bort den till förmån för Model 3. ID4ans interface är designat av en blind och utfört av en korkad. Det fungerar så dåligt att man nästan brister ut i skratt. Varje knapptryck måste repeteras 2-3 gånger innan bilen fattar.

Själva bilen är det inget fel på.
para skrev:På Model 3 får man beställa bilen först och sen direkt kontakta Tesla och lägga till draget till beställningen. Har varit så ett år snart och ingen vet varför men det funkar. Gjorde så själv i maj.
Låter krångligt. Vad kostar draget att lägga till? Verkar fullt möjligt att montera själv annars när man väl fått bilen.
av para
para skrev:På Model 3 får man beställa bilen först och sen direkt kontakta Tesla och lägga till draget till beställningen. Har varit så ett år snart och ingen vet varför men det funkar. Gjorde så själv i maj.
Låter krångligt. Vad kostar draget att lägga till? Verkar fullt möjligt att montera själv annars när man väl fått bilen.
Kostar 14tusen och går inte att eftermontera på 3-an. Dessutom en värdelös konstruktion så man får ligga på knä för att trycka dit den. Elkontakten är dessutom riktad rakt neråt så kabeln släpar nästan i marken. Model Y har en modernare lösning.
Rent fysiskt går det ju såklart skruva dit en krok på 3an men bilar utan drag från fabrik är inte typgodkända för det så det blir lite olagligt och garantierna kan nog påverkas.
para skrev:Rent fysiskt går det ju såklart skruva dit en krok på 3an men bilar utan drag från fabrik är inte typgodkända för det så det blir lite olagligt och garantierna kan nog påverkas.
14 tusen är ju lite trist, det verkar gå att köpa krok löst för 3-4k. Nån skillnad i konstruktion lär det ju inte vara på bilar med drag och utan så risk för skador är jag inte rädd för. Vid garantianspråk får jag väl skruva loss kroken ;)
SubMarine skrev: tor 10 mar 2022, 23:36 Men om bilen inte är typgodkänd för eftermonterat drag så kan du väl inte registreringsbesiktiga den efter montering, eller tolkar jag det fel?
Nej det är riktigt. Men jag skulle i så fall strunta i det.
Beställde ny bil idag! Tyvärr får jag vänta cirka nio månader på leverans. Känns som att göra ett barn till. :-D :-D
Blev ingen Volvo denna gång då dom inte hade något som passade mig.
Blir en rikligt utrustad Mercedes EQB. Jag kommer alltså också gå över till en helelbil. Det var inget som jag trodde skulle ske redan men, nu blir det så.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 18

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller