joel80 skrev:De flesta elbilar klarar sig på mindre än 2kwh/mil inklusive överföringsförlust.
Gör de? Enligt den undersökning jag länkar till nedan är det bara mikrobilar som klarar sig under 2 kWh/mil vid verklig körning och då exklusive, inte inklusive, överföringsförluster i elnätet. Redan i kompaktklassen (Renault Fluence, Nissan Leaf) är man som synes uppe på 2,2 - 2,3 kWh/mil exklusive överföringsförluster. Tar vi med även överföringsförluster och andra förluster nedströms från kraftverken landar vi på ca 2,6 kWh/mil i genomsnitt i den storleksklassen.
Real-world Consumption for BEV.jpg (140.92 KiB) Visad 475 gånger
http://www.evs28.org/event_file/event_f ... Cauwer.pdf
Hade undersökningen gjorts i Sverige istället för nere på kontinenten hade siffrorna säkert varit än högre på grund av klimatskillnaden. Enligt AAAs Automotive Research Center i Kalifornien tappar en batteribil nästan 60 procent av den räckvidd den har vid en yttertemperatur på +24 C (75 F) när den istället körs vid minus sju grader C (20 F). Elförbrukningen ökar alltså med över 140 procent.
EV-Temperature-and-Mileage.png (190.96 KiB) Visad 475 gånger
joel80 skrev:en liter diesel innehåller 9,8kwh/l.
En bil som kör på 0,66l/mil drar alltså ca 6,5kwh. För bensin blir det ännu lite sämre.
Varför skall vi räkna med just 0,66 liter/mil? Exempelvis drar en V40 D4 -15, d.v.s. en bil i samma storleksklass som Renault Fluence och Nissan Leaf i tabellen ovan, 0,33 liter/milen enligt de officiella uppgifterna. Slår vi på den merförbrukning på ca 35 procent som man genomsnittligt kan räkna med vid verklig körning enligt den undersökning jag länkar till nedan landar vi på knappt 0,45 liter/milen, d.v.s. 4,4 kWh eller knappt det dubbla i förbrukning TTW ("tank to wheel") jämförelse med motsvarande batteribilar.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 8516300442
Beaktar man sedan det faktum att de äldre bilarna i fordonsflottan genomsnittligt drar mer än de nyare och att där finns en hel del bensinbilar, inte bara dieslar, kan det kanske stämma att en genomsnittlig bil i nuvarande fordonsflotta drar runt tre snarare än ca två gånger mer än motsvarande moderna batteribil.
joel80 skrev:Sen får du lägga till minst 30-40% för oljeutvinning och raffinadirering.
Varför skall vi göra det? VolvoB20 utgår från energiinnehållet i den bensin och diesel som totalt sett säljs per år i Sverige, inte vilken energi som åtgått för att framställa den. Och något annat än energiinnehållet i det försålda bränslet är förstås inte heller relevant när man skall ta reda på hur mycket el som behöver levereras om de fordon som nu förbrukar bensinen och dieseln skall ersättas med batteribilar.
Sedan finns det heller inga belägg för att det åtgår minst 30-40 procent av energiinnehållet i bensin och diesel för oljeutvinning och raffinering. Enligt de noggranna beräkningar som gjorts av JEC bör man lägga på ca 20 procent för diesel och ca 18 procent på bensin om man vill få ett WTW-mått (Well to Wheel) på den förbrukade energin (se s. 84 i det dokument jag länkar till nedan). Då ingår inte bara oljeutvinning och raffinering utan också transport och distribution. För el är relationen mellan TTW-siffran och WTW-siffran långt mycket värre i ett genomsnittligt EU-perspektiv. I genomsnitt måste man förbruka drygt tre kWh energi för att producera en kWh el (se s. 70 i det dokument jag länkar till nedan).
http://iet.jrc.ec.europa.eu/about-jec/s ... rt_v4a.pdf
joel80 skrev:Jag tar lite siffror från 2015 då jag inte orkar räkna om med förra årets. Det ligger ändå i närheten:
* Enligt Statistiska Centralbyrån fanns det 4,585,519 personbilar i Sverige i fjol
* Genomsnittliga körsträckan för en personbil i Sverige var 1,218 mil enligt dem
Sammanlagt har alltså alla bilar i Sverige kört 5,585,162,142 mil
Enligt Trafas statistik uppgick personbilarnas trafikarbete 2016 till 6.736 miljoner mil. Siffran för 2015 var bara aningen lägre: 6.582 miljoner mil. För alla vägfordon sammantaget uppgick trafikarbetet 2016 till 8.271 miljoner mil, varav motorcyklar svarade för 71, bussar för 99, lätta lastbilar för 883, tunga lastbilar upp till 16 ton för 34, tunga lastbilar mellan 16 och 26 ton för 91, och tunga lastbilar över 26 ton för 357.
https://www.trafa.se/globalassets/stati ... 016okt.pdf
joel80 skrev:Vi utgår ifrån att en elbil drar 2 kWh per mil. De flesta elbilar drar mindre än så på sommaren, men ökar sin förbrukning på vintern, och en del energi försvinner i laddförluster när bilarna laddas. 2 kWh per mil är en väldigt realistisk medelvärde på förbrukning vi kan ta till, tills Statistiska Centralbyrån börjar föra statistik på sånt också.
Nej av skäl som framgår ovan är 2 kWh per mil inte alls något särskilt realistiskt medelvärde. Med tanke på att bilarna i Sverige genomsnittligt tenderar att vara större än en bil i kompaktklassen och med tanke på klimatfaktorn är nog 3 kWh per mil en mer realistisk uppskattning.
joel80 skrev:Så om alla bilar i Sverige var elbilar skulle de ha behövt 11,170,324,284 kWh för att tillryggalägga de 5,585,162,142 milen.
Om alla bilar i Sverige var elbilar skulle de behöva drygt 11 TWh el per år.
Efter korrigering av såväl körsträckan som förbrukningen i enlighet med tillgängliga data blir det istället ca 20 TWh (6.736 miljoner mil multiplicerat med 3 kWh).
Vi måste förstås också lägga på vad de lätta lastbilarna kan förväntas göra av med om de elektrifieras. Där får man nog räkna med en förbrukning på fyra snarare än tre kWh per mil vilket skulle ge ca 3,5 TWh.
De tunga lastbilarna och bussarna kan förväntas bidra med åtminstone 6,5 TWh ytterligare, så att vi är uppe i ca 10 TWh för vägfordon andra än personbilar sammantaget och ca 30 TWh totalt.
Sedan tenderar trafikarbetet att öka med drygt 10 procent på ett årtionde. Så om vi räknar på situationen 2035 handlar det snarast om ca 36 TWh.
Slutligen måste vi också ta hänsyn till förlusterna "nedströms" från kraftverken (netto kontra bruttopoduktion i kraftverket samt överföringsförluster). I det JEC-dokument jag länkar till ovan (s. 70) uppskattas dessa förluster till drygt 15 procent totalt, vilket gör att vi sammantaget får räkna med att vi behöver producera drygt 40 TWh år 2035 för att försörja en eldriven fordonsflotta för vägtrafik.
joel80 skrev:Jag förstår inte varför ni försöker få det till att det skulle vara så illa. Varför vill några av er så gärna se elbilen misslyckas? Är ni så kära i motorljud och vibrationerna från en bensin/dieselmotor...
För min del försöker jag inte "få saker och ting till att vara" utan tittar helt enkelt med hjälp av kalla fakta och logisk analys på hur det egentligen ligger till. Och jag har varit nog så tydlig med att det inte är kärleken till ljudet eller vibrationerna från förbränningsmotorn som gör att jag hoppas att batteribilen inte får något större genomslag. Vad jag kan se har även andra varit nog så tydliga på den punkten.
Vad det för min del istället handlar om är att det elnät med tillhörande elproduktion som vi kan räkna med inom överskådlig framtid gör batteribilen till ett odugligt alternativ ur miljösynpunkt. Uppgiften att ställa om både elnätet och elproduktionen (för Sveriges del det nordcentraleuropeiska elnät vi i produktionshänseende ingår i) till en förnyelsebar elförsörjning är svår nog som den är. Jag vill inte att den omställningen fördröjs och försvåras ytterligare genom den extra belastning en övergång till batteribilar medför. Det bästa vi nu kan göra är att minska belastningen på elnätet, inte öka den.