Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:40%? Var har du fått dom siffrorna ifrån?

Tidigare har du överdrivit lite och skrivit typ 25Twh, vilket också det är i överkant. 40% skulle motsvara kring 55-60Twh. Så mycket menar du väl ändå inte att du kan få det till?
Vi säljer 100 Twh bensin + diesel. Elmotorn är mycket effektivare så det går "bara" åt 40 Twh om vi byter till eldrift. 2,5 ggr verkar ju vara realistiskt om man räknar in ladding o batteriförluster, sen behövs ju el till att hålla kupen varm på vintern. Själva elmotorn kan ju vara 4 ggr så effektiv men man måste ju räkna med batterier och laddförluster och uppvämning av bilen också. Dessutom ökar ju folkmängd och resor så 40 Twh extra är kanske i underkant.

Om vi skulle kunna ersätta 100 Twh bensin+diesel med 10 Twh el så skulle elbilen vara 10 ggr så effektiv och det är den inte.

Dssutom försvinner 40 Twh kärnkraft, så 80 Twh till behöver vi, Minst.
Användarvisningsbild
av joel80
Nu pratade vi om vi bytte ut alla bilar.. Då hamnnar vi på ca 6-7% högre förbrukning.

De flesta elbilar klarar sig på mindre än 2kwh/mil inklusive överföringsförlust. en liter diesel innehåller 9,8kwh/l.

En bil som kör på 0,66l/mil drar alltså ca 6,5kwh. För bensin blir det ännu lite sämre.
Sen får du lägga till minst 30-40% för oljeutvinning och raffinadirering.

Jag tar lite siffror från 2015 då jag inte orkar räkna om med förra årets. Det ligger ändå i närheten:

* Enligt Statistiska Centralbyrån fanns det 4,585,519 personbilar i Sverige i fjol
* Genomsnittliga körsträckan för en personbil i Sverige var 1,218 mil enligt dem
Sammanlagt har alltså alla bilar i Sverige kört 5,585,162,142 mil

Vi utgår ifrån att en elbil drar 2 kWh per mil. De flesta elbilar drar mindre än så på sommaren, men ökar sin förbrukning på vintern, och en del energi försvinner i laddförluster när bilarna laddas. 2 kWh per mil är en väldigt realistisk medelvärde på förbrukning vi kan ta till, tills Statistiska Centralbyrån börjar föra statistik på sånt också.

Så om alla bilar i Sverige var elbilar skulle de ha behövt 11,170,324,284 kWh för att tillryggalägga de 5,585,162,142 milen.

Om alla bilar i Sverige var elbilar skulle de behöva drygt 11 TWh el per år.

Om vi räknar med 80% vilket är mer rimligt då det kommer finnas marknad för andra lösningar också så blir det 8.8Twh. Det är knappt 6% av Sveriges nuvarnade årsförbrukning. (140Twh 2016).
Även om ni tycker jag räknat snålt och man lägger till 30% på det så är vi inte över 8%.

Jag förstår inte varför ni försöker få det till att det skulle vara så illa. Varför vill några av er så gärna se elbilen misslyckas? Är ni så kära i motorljud och vibrationerna från en bensin/dieselmotor...
Det finns utmaningar med elbilen, men det är inte alls så nattsvart som vissa försöker få det till.
Överdrifter och myter snurrar vilt omkring.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Sammanlagt har alltså alla bilar i Sverige kört 5,585,162,142 mil
Fortfarande, det gick åt 10 miljoner kubikmeter, skulle de bilana alltså dra 2 liter milen då, nej bussar o lastbilar drar också bränsle, och de ska ju också ställas om, varför tokfokuserar du på bilarna, tror du inte bussar, lastbilar, gräsklippare och motorsågar osv också ställer om ?
joel80 skrev:Jag förstår inte varför ni försöker få det till att det skulle vara så illa. Varför vill några av er så gärna se elbilen misslyckas? Är ni så kära i motorljud och vibrationerna från en bensin/dieselmotor...
Tvärs om, jag tycker du lever i en drömvärld, det går att gå över till eldrift men då får vi fanimej skärpa till oss direkt och bygga en 10-15 nya reaktorer som dels ersätter de gamla och klarar av ökingen i förbrukning.

Titta på arlanda, det prognostiserar en fördubbling i resande, varför skulle bara flyget fördubblas, det gör säkert annat resande också.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag var rätt tydlig med att jag nu räknade personbilar.

Men visade också på att din gissning pp 40% ökning är en överdrift.

Lyckas vi byta ut precis allt mot eldrift (Vilket jag inte tror behövs.. Det finns potential för andra lösningar också med biodrivmedel) skulle det väl snarare hamna på runt 20% ökning. Alltså strax under 30Twh.

Den siffran tror jag dock inte vi behöver räkna med, då eldrift inte kommer vara ensam på marknaden.
På personbilar tror jag den blir klart störst.. Men på andra områden kan andra lösningar ta stor andel. Vi får se hur det blir och hur ekonomiskt fördelaktigt eldrift blir där.
av andersuw
joel80 skrev:De flesta elbilar klarar sig på mindre än 2kwh/mil inklusive överföringsförlust.
Gör de? Enligt den undersökning jag länkar till nedan är det bara mikrobilar som klarar sig under 2 kWh/mil vid verklig körning och då exklusive, inte inklusive, överföringsförluster i elnätet. Redan i kompaktklassen (Renault Fluence, Nissan Leaf) är man som synes uppe på 2,2 - 2,3 kWh/mil exklusive överföringsförluster. Tar vi med även överföringsförluster och andra förluster nedströms från kraftverken landar vi på ca 2,6 kWh/mil i genomsnitt i den storleksklassen.
Real-world Consumption for BEV.jpg
Real-world Consumption for BEV.jpg (140.92 KiB) Visad 475 gånger
http://www.evs28.org/event_file/event_f ... Cauwer.pdf

Hade undersökningen gjorts i Sverige istället för nere på kontinenten hade siffrorna säkert varit än högre på grund av klimatskillnaden. Enligt AAAs Automotive Research Center i Kalifornien tappar en batteribil nästan 60 procent av den räckvidd den har vid en yttertemperatur på +24 C (75 F) när den istället körs vid minus sju grader C (20 F). Elförbrukningen ökar alltså med över 140 procent.
EV-Temperature-and-Mileage.png
EV-Temperature-and-Mileage.png (190.96 KiB) Visad 475 gånger
joel80 skrev:en liter diesel innehåller 9,8kwh/l.

En bil som kör på 0,66l/mil drar alltså ca 6,5kwh. För bensin blir det ännu lite sämre.
Varför skall vi räkna med just 0,66 liter/mil? Exempelvis drar en V40 D4 -15, d.v.s. en bil i samma storleksklass som Renault Fluence och Nissan Leaf i tabellen ovan, 0,33 liter/milen enligt de officiella uppgifterna. Slår vi på den merförbrukning på ca 35 procent som man genomsnittligt kan räkna med vid verklig körning enligt den undersökning jag länkar till nedan landar vi på knappt 0,45 liter/milen, d.v.s. 4,4 kWh eller knappt det dubbla i förbrukning TTW ("tank to wheel") jämförelse med motsvarande batteribilar.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 8516300442

Beaktar man sedan det faktum att de äldre bilarna i fordonsflottan genomsnittligt drar mer än de nyare och att där finns en hel del bensinbilar, inte bara dieslar, kan det kanske stämma att en genomsnittlig bil i nuvarande fordonsflotta drar runt tre snarare än ca två gånger mer än motsvarande moderna batteribil.
joel80 skrev:Sen får du lägga till minst 30-40% för oljeutvinning och raffinadirering.
Varför skall vi göra det? VolvoB20 utgår från energiinnehållet i den bensin och diesel som totalt sett säljs per år i Sverige, inte vilken energi som åtgått för att framställa den. Och något annat än energiinnehållet i det försålda bränslet är förstås inte heller relevant när man skall ta reda på hur mycket el som behöver levereras om de fordon som nu förbrukar bensinen och dieseln skall ersättas med batteribilar.

Sedan finns det heller inga belägg för att det åtgår minst 30-40 procent av energiinnehållet i bensin och diesel för oljeutvinning och raffinering. Enligt de noggranna beräkningar som gjorts av JEC bör man lägga på ca 20 procent för diesel och ca 18 procent på bensin om man vill få ett WTW-mått (Well to Wheel) på den förbrukade energin (se s. 84 i det dokument jag länkar till nedan). Då ingår inte bara oljeutvinning och raffinering utan också transport och distribution. För el är relationen mellan TTW-siffran och WTW-siffran långt mycket värre i ett genomsnittligt EU-perspektiv. I genomsnitt måste man förbruka drygt tre kWh energi för att producera en kWh el (se s. 70 i det dokument jag länkar till nedan).

http://iet.jrc.ec.europa.eu/about-jec/s ... rt_v4a.pdf
joel80 skrev:Jag tar lite siffror från 2015 då jag inte orkar räkna om med förra årets. Det ligger ändå i närheten:

* Enligt Statistiska Centralbyrån fanns det 4,585,519 personbilar i Sverige i fjol
* Genomsnittliga körsträckan för en personbil i Sverige var 1,218 mil enligt dem
Sammanlagt har alltså alla bilar i Sverige kört 5,585,162,142 mil
Enligt Trafas statistik uppgick personbilarnas trafikarbete 2016 till 6.736 miljoner mil. Siffran för 2015 var bara aningen lägre: 6.582 miljoner mil. För alla vägfordon sammantaget uppgick trafikarbetet 2016 till 8.271 miljoner mil, varav motorcyklar svarade för 71, bussar för 99, lätta lastbilar för 883, tunga lastbilar upp till 16 ton för 34, tunga lastbilar mellan 16 och 26 ton för 91, och tunga lastbilar över 26 ton för 357.

https://www.trafa.se/globalassets/stati ... 016okt.pdf
joel80 skrev:Vi utgår ifrån att en elbil drar 2 kWh per mil. De flesta elbilar drar mindre än så på sommaren, men ökar sin förbrukning på vintern, och en del energi försvinner i laddförluster när bilarna laddas. 2 kWh per mil är en väldigt realistisk medelvärde på förbrukning vi kan ta till, tills Statistiska Centralbyrån börjar föra statistik på sånt också.
Nej av skäl som framgår ovan är 2 kWh per mil inte alls något särskilt realistiskt medelvärde. Med tanke på att bilarna i Sverige genomsnittligt tenderar att vara större än en bil i kompaktklassen och med tanke på klimatfaktorn är nog 3 kWh per mil en mer realistisk uppskattning.
joel80 skrev:Så om alla bilar i Sverige var elbilar skulle de ha behövt 11,170,324,284 kWh för att tillryggalägga de 5,585,162,142 milen.

Om alla bilar i Sverige var elbilar skulle de behöva drygt 11 TWh el per år.
Efter korrigering av såväl körsträckan som förbrukningen i enlighet med tillgängliga data blir det istället ca 20 TWh (6.736 miljoner mil multiplicerat med 3 kWh).

Vi måste förstås också lägga på vad de lätta lastbilarna kan förväntas göra av med om de elektrifieras. Där får man nog räkna med en förbrukning på fyra snarare än tre kWh per mil vilket skulle ge ca 3,5 TWh.

De tunga lastbilarna och bussarna kan förväntas bidra med åtminstone 6,5 TWh ytterligare, så att vi är uppe i ca 10 TWh för vägfordon andra än personbilar sammantaget och ca 30 TWh totalt.

Sedan tenderar trafikarbetet att öka med drygt 10 procent på ett årtionde. Så om vi räknar på situationen 2035 handlar det snarast om ca 36 TWh.

Slutligen måste vi också ta hänsyn till förlusterna "nedströms" från kraftverken (netto kontra bruttopoduktion i kraftverket samt överföringsförluster). I det JEC-dokument jag länkar till ovan (s. 70) uppskattas dessa förluster till drygt 15 procent totalt, vilket gör att vi sammantaget får räkna med att vi behöver producera drygt 40 TWh år 2035 för att försörja en eldriven fordonsflotta för vägtrafik.
joel80 skrev:Jag förstår inte varför ni försöker få det till att det skulle vara så illa. Varför vill några av er så gärna se elbilen misslyckas? Är ni så kära i motorljud och vibrationerna från en bensin/dieselmotor...
För min del försöker jag inte "få saker och ting till att vara" utan tittar helt enkelt med hjälp av kalla fakta och logisk analys på hur det egentligen ligger till. Och jag har varit nog så tydlig med att det inte är kärleken till ljudet eller vibrationerna från förbränningsmotorn som gör att jag hoppas att batteribilen inte får något större genomslag. Vad jag kan se har även andra varit nog så tydliga på den punkten.

Vad det för min del istället handlar om är att det elnät med tillhörande elproduktion som vi kan räkna med inom överskådlig framtid gör batteribilen till ett odugligt alternativ ur miljösynpunkt. Uppgiften att ställa om både elnätet och elproduktionen (för Sveriges del det nordcentraleuropeiska elnät vi i produktionshänseende ingår i) till en förnyelsebar elförsörjning är svår nog som den är. Jag vill inte att den omställningen fördröjs och försvåras ytterligare genom den extra belastning en övergång till batteribilar medför. Det bästa vi nu kan göra är att minska belastningen på elnätet, inte öka den.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av joel80
Du har gamla siffror för tidigare bilmodeller. Det står inte hur dom genomfört testerna. Verkligheten är att de flesta elbilar klarar sig en bit under 2kwh i snitt. Vissa med råge. (tex Hyundai Ioniq som går att köra på runt 1.2-1.3kwh per mil. Jag har själv testat.)
Det är ingen småbil.

Kolla runt lite i förbrukningstrådar här. Det är väldigt VÄLDIGT glest med folk som klarar sig under 0.65l/mil i sina dieselbilar. De flesta ligger högre. Nuvarande bilpark, som ni alltså räknar med med totala mängden diesel och bensin som går åt bör faktiskt ligga en bra bit högre i förbrukningssnitt. Så inre nog med att jag gav dig 30% i marginal där på slutet. Det är även en stor rabatt i förbrukningssiffrorna för diesel och bensinbilar. Men det vill du såklart inte se. Du vill räkna med nån enstaka liten dieselbil som skulle dra 0.45l/milen som snittbilen för all uträkning. Det blir ju bara ett stort skämt av allt du skriver då. Helt orimligt och verklighetsfrånvänt.

Jag snålkörde rejält under 3 år med en D3a och hamnade på 6.2l/100km totalt.
Då låg jag bra under snittet på t.ex fuelly och spritmonitor.

Du skriver som vanligt för mycket text uran att egentligen säga något av vikt eller komma med nått nytt. Vi vet att du hatar elbilar och vrider och vänder på allt du kan hitta för att vinkla det till din fördel.

Du kan få fortsätta låtsas.

Man har flera undersökningar om hur elproduktionen kommer påverkas av elbilsskiftet. Ingen av dem målar upp någon extrem bild utan det handlar om 6-10% ökning om typ 25-30 år om det hinner bli runt 80% täckning tills dess. Det är inga extrema siffror och går att möta med ny vind, sol och annan fimossilfri kraft.
Toppar går att lösa med smarta elnät och batterier/inkopplade elbilar.

Men vill man gräva ner sig i det gamla och tro att det inte går och lura sig med siffror får man väl göra det. Jag blev uppläxad för ett par år sen när jag sa att vi skulle ha tredubbla försäljning inom bara några år.. Då låg det på runt 2% i försäljningen.. Nu senast i nov på 6.9%.
Samma sorts förnekelse för vad som kommer och svartmålning av vad det får för effekter sprids fortfarande.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
joel80 skrev:Du har gamla siffror för tidigare bilmodeller. Det står inte hur dom genomfört testerna.
Jodå. Det står hur testerna genomförts. Rapporten publicerades i mitten av 2015 och undersökningen genomfördes strax dessförinnan på de batteribilar som då fanns på marknaden. Alla fyra bilmodellerna i undersökningen är fortfarande i produktion. Någon tendens till signifikant minskad förbrukning hos senare modeller av jämförbar storlek och vikt kan mig veterligen inte ses i de officiella förbrukningssiffrorna. Som väntat står batteribilarna i det avseendet och stampar på väsentligen samma fläck.
joel80 skrev:Verkligheten är att de flesta elbilar klarar sig en bit under 2kwh i snitt.
Det har du inte kunnat ge några opartiska och objektiva belägg för i form av testsiffror av det slag jag redovisat, tidigare från ADAC och nu från en undersökning genomförd enkom i syfte att fastställa hur mycket just batteribilar drar vid verklig körning och hur mycket högre förbrukningen då blir än vid EUs NEDC-cykel. Intressant nog avviker batteribilarna genomsnittligt än mer uppåt än bilar med förbränningsmotor. I det senare fallet handlar det om ca 35 procent i genomsnitt men för batteribilarna blev den genomsnittliga avvikelsen hela 45 procent.
joel80 skrev:Kolla runt lite i förbrukningstrådar här.
Jag föredrar som sagt att basera vad jag säger på opartiska, objektiva och systematiska tester.
joel80 skrev:Du vill räkna med nån enstaka liten dieselbil som skulle dra 0.45l/milen som snittbilen för all uträkning.
Nej jag tar alls inte bilar i kompaktklassen som genomsnittlig utgångspunkt när jag beräknar hur mycket ström som behövs för att försörja den svenska fordonsflottan eftersom bilar i Sverige vanligen är större än så. Däremot är en modern diesel i kompaktklassen lämplig när man skall jämföra med moderna batteribilar i samma storleksklass. Alltså använde jag den i det fallet.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av joel80
Fortfarande blir hela ditt extrema inlägg helt felaktigt när du låtsas att alla bilar i hela bilparken drar 4.5l/100km.
Skulle alla bilar dra det hade det inte heller gått åt de 100twh bränsle som vi jämför mot.

Du kan inte låtsas att du står för fakta när du börjar med ett fel som får dina egna siffror att verka minst 50% för positiva.

Verklighetsfrånvänt som sagt, eller så är du ute efter att luras och svartmåla.
av andersuw
joel80 skrev:Fortfarande blir hela ditt extrema inlägg helt felaktigt när du låtsas att alla bilar i hela bilparken drar 4.5l/100km.
Som med all tydlighet framgår av mitt inlägg (det här) och som jag just påpekade har jag ingalunda påstått något sådant.
Användarvisningsbild
av joel80
Du låtsas att snittförbrukningen på bilar i Sverige är 0.45l för att försöka få de till att vensin/diesel skulle vara effektivare än vad det är.

Det är endast med de låtsassiffrorna vi kan få fram att elbilen bara skulle vara ca 2.5ggr så effektiv.

Alla fattar att bilars snitt är högre än 0.45l. Dina uträkningar kan vi därmed helt stryka.

Officiella förbrukningen på Hyundai Ioniq är 1.15kwh/mil. Så inte ens med dina fantasisiffror i pålägg kommer vi upp i 2kwh.
Med en Tesla Model X som körs hetsigt är vi möjligen uppe i 3kwh/mil med överföringsförlust. Men du kan inte räkna på att alla ska skaffa en prestanda i den klassen.

Jag la som sagt på 30% i mina beräkningar och räknade på 2.6kwh i slutändan. Det är mycket mer än vad vi får även om vi räknar med dina låtsastillägg på t.ex Ioniq.

Du vrider siffror så att du får fram en överdrivet negativ bild... Igen. Det är ju bara förbannad lögn. Sluta med det.
:(
  • 1
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 164
Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet o[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E