Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Dom har säkert ecodrive-tänket även vid sånna här uppkörningar.. Det är ju en del av dagens körkortsutbildning, så det är inte så konstigt.. men ett bra tips då det måste vara väldigt lätt att inte tänka på!
Användarvisningsbild
av Brainy
Så har även jag tagit denna behörighet.

Hade uppkörning imorse, var lite nervöst. Var ju ändå rätt så många år sedan jag körde upp för någonting senast.

Han började med att be mig göra en säkerhetskontroll på hela ekipaget (den hade jag inte väntat mig eftersom det även lär innefatta bilen) Jag började då med att kolla så släpet satt på riktigt, katastrofwirén var på plats och då verkade det som han kom på att vi missat första momentet (som jag läst är obligatoriskt) Att visa att man klarar att koppla på vagnen korrekt. Så då bad han mig koppla av vagnen, köra ett varv runt den och sen koppla på igen.

Satte tillbackningen direkt och behövde bara skruva ner handsken på kroken. :D

Sen verkade han ha glömt det här med säkerhetskontrollen av hela ekipaget och bad mig kolla belysningen på vagnen, när jag var klar med det så sa han att vi kunde börja köra.

En kompis som körde upp i somras fick både visa att lasten vägde tillräckligt mycket samt redogöra för att den var korrekt lastad. Han fick även visa att bromsen fungerade (dock på enkelt vis genom att bromsa hastigt på grusplanen där uppkörningen börjar samt försöka köra iväg med handbromsen på släpet i, om han behövt göra båda förtäljer inte historien men han klarade uppkörningen. Han behövde i alla fall inte mäta påskjutsbromsen)

Sen fick jag köra en sväng på motorväg och en sväng i stadsmiljö. I stadsmiljön fick jag backa runt hörn i en korsning, då skulle jag även efter att ha backat runt ha ekipaget rakt och fortsätta backa en bit rakt bakåt. Hade övat riktigt mycket på just detta moment så det var inga problem.

Det märktes att vägen var utstuderad med lite vägarbeten, lite trånga passager och sväng över cykelbanor.

När backningen var över så bad han mig att köra tillbaka till planen där vi började. Vi var då på "fel" sida stan så jag frågade om han ville att jag skulle köra genom stan eller ta motorvägen. Jag fick välja själv och tog då lite taktiskt motorvägen för att minimera risken att göra något fel

Sen var det klart. Tog ca 40-45 minuter

Men jag tror man ska räkna med att få göra lite mer vid säkerhetskontrollen än jag fick göra så man inte står där utan att veta vad man ska göra när dom ber en om det :)

Bild
Hyrde ett färdiglastat släp av samma körskola som jag tog bilkörkort genom för ett antal år sedan. Mycket smidigt att slippa först hyra ett tomt släp och sen försöka få fatt på något tillräckligt tungt att lasta det med.
Användarvisningsbild
av joel80
Grattis.. släpet ser rätt litet ut! Hade dom maxat upp totalvikten på det? :)
Användarvisningsbild
av Brainy
Man behöver bara lasta upp det till hälften på uppkörningen. Ca. 700kg var det på flaket.

Jo släpet var betydligt mindre än det jag använt när jag övat, men axelavståndet var banne mig i närheten av lika långt så det var bra :)
Användarvisningsbild
av joel80
Men totalvikten måste väl vara över typ 1250kg för att med en V70 bli över 3500kg.
av *pettson*
Jag försöker förstå logiken i det här testet. Jag välkomnar ett test, men man bör istället få ta sitt körkort med eller utan behörighet för dragkrok. Jag ska försöka berätta hur jag menar.

Menar. Testet görs för att få köra med tyngre last. Testet utförs däremot inte med full last, dock med skymd sikt. Det är en enormt stor skillnad att framföra ett enkelaxlat skåp på t.ex 1000-1300kg med fast last i jämfört med att dra låt säga en boogiesläpa med bil på och runt 1600kg totalvikt där lasten trots surrning rör sej så smått. Men testet är återigen detsamma för att köra de två totalt olika.

I mitt fall rent privat så får jag köra som jag vill helt utan "kunskaper" och vana med boogie släpet klassat 1300kg. Med utökat kan jag klassa upp exakt samma släp i exakt samma utförande till 1600kg, vinna 300kg lastmöjlighet. Eller med annan bil klassa upp till 1800kilo. Släpet är trippelklassat från fabrik. Men jag måste då kunna göra tester och manövrer som beskrivits i testet. I mitt fall gäller det 60kilo på totalvikten av ekipaget som gör skillnaden mellan att dra samma ekipage helt utan tester, eller med tester. Det som testet går ut på ska ju vara ett måste för alla innan man ens är lämplig att ta något alls på kroken förutom cykelhållaren. Alla som ska koppla nåt bakom bilen borde ju ha gjort ett körprov för det.
Sen vore det lämpligt att klassa släpor av olika typ. Klassa dom flak, skåp, transport. Klassa även in enkel eller dubbelaxel. På då sätt kan man utföra prov för att ta en enkelaxlad flakkärra men vara förbjuden att ta en tvåaxlad biltransport.
Hästtransport borde även det vara ett eget test eftersom lasten i sej kräver visst körsätt lasten är rörlig och har helt egen lastsäkring osv.
Användarvisningsbild
av Brainy
joel80 skrev:Men totalvikten måste väl vara över typ 1250kg för att med en V70 bli över 3500kg.
Det måste vara ett släp med en totalvikt på över 1250 kg ja. I mitt fall var det 1550kg, men det behöver inte lastas fullt.

5 § Släpfordonet ska vara lastat till minst halva maximilasten.
Släpfordonets lastutrymme ska ha formen av en sluten lådkonstruktion
som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara
något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när
dragfordonets sidobackspeglar används.
Lasten ska vara förankringsbar och av styckegodskaraktär.
6 § Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger
3 500 kg men inte 4 250 kg.
Användarvisningsbild
av joel80
Brukar släp i den där storleken ha högre totalvikt än 1250.. undrar om man då nån gång råkat köra lite olagligt med ett bromsat okq8-släp... hm.. :)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3