- sön 22 sep 2013, 09:44
#789307
Vojje skrev:man kan inte tillverka diesel utan att också få en skvätt bensin.Helt riktigt. Tilläggas kan att bensin-"överflödet" har hittills exporterats bl.a till USA men i framtiden kanske det blir dålig avsättning då jänkarna faktiskt så smått börjar gå över till diesel.
Det betyder att när efterfrågan ökar på diesel ökar också tillgången (överflödet) på bensin.
Priset på diesel ökar samtidigt som bensinpriset sjunker :D
joel80 skrev:Om några år (2015) kommer vi nog se rejäl skillnad.. när det införs miljökrav på båttrafiken och det inte längre går att köra båt på den smutsiga råoljan (eller hur nu den är raffinirerad) längre, utan många kommer att gå över till båtdiesel.Man har favoriserat dieselbilar med följden att diesel mer och mer blir bristvara eftersom relationen bensin-diesel är fast i raffineringsprocessen. När båtar konkurrerar om diesel med bilar och lastbilar blir inte priserna på diesel lägre direkt. Det blir garanterat en renässans för bensinbilar (om än downsizade).
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."