Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Då jag hade min V70 med Geartronic brukade jag lägga i trean före omkörningar. Sen brukade jag motorbromsa med den ibland också, t.ex på motorvägsavfarter. Uppskattningsvis så använde jag manuellt läge cirka en procent av tiden om ens det. Man köper ju inte automat för att sitta och växla heller. :)

Man ska komma ihåg att Volvos Geartroniclådor totalt vägrar göra kickdown om man har i manuellt läge. Det har hänt några gånger att jag glömt "manuella femman" i. Sen när man ska göra omkörning går man ut i mötande fil, stampar fullt... och så händer ingenting. Efter någon sekund med halvpanik inser man sitt misstag, men då kan det vara för sent att fullborda omkörningen.

Min nuvarande bil är automat även den, en Skoda med DSG och givetvis tiptronicfunktion. Den gör kickdown även i manuellt läge och växlar även upp själv om man närmar sig varvstopp. Inte lika "manuellt", men betydligt bättre för trafiksäkerheten.
av jpennerb
Den manuella funktionen använder jag framförallt vid motorbroms, speciellt när man kör med husvagn. Använder den även vid mer inspirerad körning vid skarpa kurvor när man gör en snabb hård inbromsning och skall ge gas igenom kurvan funkar det automatiska läget verkligen illa så körningen blir ryckig. Bättre då att välja växel innan kurvan så man ligger rätt i registret så man får bra fart ut ur kurvan.
av llesrof
s60Flamencoröd skrev:Man kan starta på 3án när det är halt. :D
Det kan man göra i automatläget också med W-knappen.
av jpennerb
W finns inte på senare automatlådor. På v70II och S80 lägger man i manuell och trycker en eller två gånger för att starta på tvåan eller trean.
Användarvisningsbild
av Momentum
Perc skrev:
Man ska komma ihåg att Volvos Geartroniclådor totalt vägrar göra kickdown om man har i manuellt läge. Det har hänt några gånger att jag glömt "manuella femman" i. Sen när man ska göra omkörning går man ut i mötande fil, stampar fullt... och så händer ingenting.
Perc skrev: Min nuvarande bil är automat även den, en Skoda med DSG och givetvis tiptronicfunktion. Den gör kickdown även i manuellt läge och växlar även upp själv om man närmar sig varvstopp. Inte lika "manuellt", men betydligt bättre för trafiksäkerheten.
Båda mina Geartronic lådor gör kick-down i manuellt läge
Användarvisningsbild
av Perc
Momentum skrev:
Perc skrev:
Man ska komma ihåg att Volvos Geartroniclådor totalt vägrar göra kickdown om man har i manuellt läge. Det har hänt några gånger att jag glömt "manuella femman" i. Sen när man ska göra omkörning går man ut i mötande fil, stampar fullt... och så händer ingenting.
Perc skrev: Min nuvarande bil är automat även den, en Skoda med DSG och givetvis tiptronicfunktion. Den gör kickdown även i manuellt läge och växlar även upp själv om man närmar sig varvstopp. Inte lika "manuellt", men betydligt bättre för trafiksäkerheten.
Båda mina Geartronic lådor gör kick-down i manuellt läge
Då har dom väl programmerat om. Min 2004:a gjorde inte det. :)
av Larzan
Underbar vid husvagnsdragning:
- att själv välja växel inför ett upp/nedförslut t.ex.
- slippa lock-up eller växlingar runt 85km/h, det sliter på lådan i längden.
- ibland bättre ekonomi att ligga på 5.an istället för 6.an för att minska på turbospinnet.
Användarvisningsbild
av wissel
Tackar er alla för tipsen, jag drar numera ingen Husvagn, kör som sagt numera lugnt o lagligt.
men bra att veta utifall att......
:-)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Funktionen med låst växel utan kickdown vid omkörning tycker jag bara är en fördel när man gör kontrollerade omkörningar på motorväg o liknande. Ofta är nedväxling helt onödig, bättre art utnyttja vridet på högre växel.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]