- fre 13 jan 2012, 19:43
#607107
Inslaget lyfter problemen med diesels emissioner och det löser inte rapsdiesel (om det nu hade gått att använda i nya dieselbilar). Rapsdieseln hade bara minskat fossil CO2. Men livscykelanalyser visar måttlig reduktion av klimatgaser för rapsdiesel. Betydligt bättre med etanol och biogas. Då slipper vi också problemet med dieselns hälsofarliga utsläpp.
StringerBell skrev:Så dags att vakna 2030. Det är idag bilar som går på förnyelsebara bränsle ska öka i försäljning. Inte minska. Det finns idag rapsdiesel att tanka men ingen ny dieselbil klarar detta. Det är ju detta som är problemet, alla dessa dieselbilar som säljs idag och framöver är hänvisade till fossil diesel med låginblanding av förnybar diesel. Dieselbilarna är en återvändsgränd.umekille skrev:Går det utan vidare köra en nyare volvo-diesel påNej, det går inte.
100% rapsolja? eller har det byggts in nån smygspärr som
krav från oljeleverantörerna.
Men grejen är att det inte är fel på dieselmotorn. Den dagen det behövs t.ex. 2030 kommer det säkert finnas olja att tanka som inte har fossilt ursprung.
Inslaget lyfter problemen med diesels emissioner och det löser inte rapsdiesel (om det nu hade gått att använda i nya dieselbilar). Rapsdieseln hade bara minskat fossil CO2. Men livscykelanalyser visar måttlig reduktion av klimatgaser för rapsdiesel. Betydligt bättre med etanol och biogas. Då slipper vi också problemet med dieselns hälsofarliga utsläpp.
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14