Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Så då hände det. En association som jag väntat på. En där man inte håller isär EFTERMARKNAD och PIRAT för att dom två kallas lika av orginalfantasterna.
Det trots att dom faktiskt inte har nåt med varandra att göra. Jag pekar inte ut någon, men väljer att förklara för dom som nudå inte vet och inte orkar sätta sej in i skillnaden själva.

Dom flesta verkar tro att när en biltillverkare skapar en bil så ritas varje del av bilen unikt för denna. Att biltillverkarna faktiskt konstruerar allt.
Så går det inte till. Volvo skapar inte ett bromsok till en modell eller en kulled till en modell. Inte om det går att använda någonting som redan finns på marknaden. Inte ens kablage tillverkas unikt om dom redan finns. Kompletta elsystemslösningar säljs av t.ex Bosch. Det gör att vissa kablage i t.ex 850 återfinns i Bmw och i Vag. Det enda som tillverkas exklusivt är sånt som just inte finns ännu i det utförande man behöver. Allt annat köper man in från andra tillverkare färdigt med en märkning på, ihop med ett visst krav på produktens kvalitet.

EFTERMARKNAD använder fabriksspec, eller egen spec i närheten av orginal. I många fall är det samma tillverkare rakt av och i andra fall är det faktiskt delar som är domsamma, men med mindre skönhetsbearbetning till exempel. Så den tredje varianten som är egen spec dock inom tolerans. Alla eftermarknadsdelar underkastar sej tester då det finns krav för att få leverera reservdelar till eftermarknad. En del är så kallade OEM delar där inte tillverkaren av fordonet äger rättigheterna till delarna. Där äger tillverkarna av reservdelarna rättigheterna. Där anses delarna vara av samma kvalitet som *orginalet*. Det eftersom det ÄR orginalet innan biltillverkaren fick sin stämpel på sakerna.
Biltemas belägg. Tja.. JURID brukar det står på dom. Orkar man vända sina volvo *orginal* belägg så står det JURID 850 eller 950 på dom (beroende på typ). Men dom har inte valt samma bearbetning och inte samma friktionssmet till dom. Så dom är inte exakt lika, men dom tillverkas av samma fabrikant. Dock enligt två egna specar, eftersom volvo utvecklar och jurid likaså, kan jag tänka mej att volvo har sin compound och biltema kör på jurids standardspec då det bör vara billigare än att få tillverkat egen smet och egna specar.

Så har vi PIRAT..
Varianten där man ger sken av att ha tillverkat en *exklusiv* produkt, där man egentligen skiter i om produkten fungerar eller inte. Sälja är målet.
Man levererar uteslutande i en *orginalförpackning* och låtsas att piratprodukten är ett.. gärna dyrt orginal. Har INGENTING med eftermarknad att göra egentligen.
Pirat är med få undantag SKRÄP och det säljs som *orginaldelar* i mindre partier som är billiga, som antytts tidigare, gärna som *restpartier*. Går att avslöja relativt enkelt varenda gång. Säljs oftast helt utan garantier och när du ska ha tag i den som sålt så är han borta med vinden.
Här är det pengar som gäller. Läggs 20-30% under orginalet i pris och som sagt ska likna orginalet i orginal, eller liknande orignalkarton. Syftet är att lura konsumenten att det är en orginalartikel till ett bra pris.
av llesrof
Det är inte ofta jag håller med dig pettson, men denna gång gör jag det. Det är skillnad på skit och pannkaka. Att använda underleverantörer och modifierade standarddelar är nog vanligare än egna unika delar. Breitling har i vissa klockor samma ETA-urverk som sitter i billigare märken fast de har pimpat dem lite. Samma Motorolaprocessorer som istter i min Clavia Nord Lead 3 (en synt) sitter även i min Novation Nova. Fasen vet om den inte satt i min Waldorf Q också?
Användarvisningsbild
av MartinS
En "piratdel" som säljs under eget märke är en eftermarknadsdel, samma produkt men annat namn, dessa finns också på marknaden.

Man bör skilja på eftermarknad och eftermarknad. Jag inbillar mig att Bremdo, Ferodo, Jurid mfl har en hög kvalitet, men att påstå att alla eftermarknadsdelar utan dessa namn håller samma höga kvalitet tror jag inte ett smack på. Stora flertalet eftermarknadsprodukter är säkerligen av hyffsad kvalitet, men när till och med mekonomen har börjat med ett eget märke är vi nog inte långt från kinatillverkning av "eftermarknadsdelar".

Jag är för övrigt tämligen övertygad om att ett biltemabelägg skulle påvisa liknande resultat som "piratbelägget" gjorde i testet i dokumentären.

/Martin
Användarvisningsbild
av erikn
MartinS skrev:Jag är för övrigt tämligen övertygad om att ett biltemabelägg skulle påvisa liknande resultat som "piratbelägget" gjorde i testet i dokumentären.
Det tror inte jag. Då jag kör lite vilt så kan jag säga att jag skulle direkt märka om bromsbeläggen skulle ta så där dåligt. Och om de skulle ryka. För bromsarna använder jag mycket, då jag har automat. Och just nu kör jag Biltema, då de var slut hos Bilia när jag skulle byta.
av llesrof
MartinS skrev:Jag inbillar mig att Bremdo, Ferodo, Jurid mfl har en hög kvalitet, men att påstå att alla eftermarknadsdelar utan dessa namn håller samma höga kvalitet tror jag inte ett smack på.
Får jag vara nyfiken och fråga vem som påstår att alla eftermarknadsdelar håller samma höga kvalité som de varumärken du nämner? Jag hittar inte det i något inlägg. Blev lite nyfiken på det :D
Användarvisningsbild
av MartinS
llesrof skrev:
MartinS skrev:Jag inbillar mig att Bremdo, Ferodo, Jurid mfl har en hög kvalitet, men att påstå att alla eftermarknadsdelar utan dessa namn håller samma höga kvalitet tror jag inte ett smack på.
Får jag vara nyfiken och fråga vem som påstår att alla eftermarknadsdelar håller samma höga kvalité som de varumärken du nämner? Jag hittar inte det i något inlägg. Blev lite nyfiken på det :D
Jag tolkar det som pettson antyder det, då enligt honom alla eftermarknadsbelägg "håller sig inom toleranserna".

Detta är dock ett område där jag tror de flesta är saliga sin tro och egentligen inget att debattera i sak. JAG tror man får OK grejer om du köper schyssta märken från schyssta leverantörer, inte om du köper oschyssta märken från schyssta leverantörer eller schyssta märken från oschyssta leverantörer.

/Martin
av llesrof
Spoiler »
Jo, nog kan det vara så. Bildelar är nog inte mycket annorlunda än matvaror. Man kan köpa finfin och svindyr sylt i mågon gårdsbutik, eller billigare sylt av något känt märke som Bob, eller så köper man Icas egen som är ännu billigare. Är man riktigt smål och intensåmkräsen köper man Euroshoper. Är man fattig student köper man något obskyrt ungerskt fabrikat som Ö&B tagit hem ;-//
Användarvisningsbild
av Micce1980
Någon som vet var man hittar denna dokumentär?
PM:a gärna
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]