- fre 11 nov 2011, 13:15
#586188
Så då hände det. En association som jag väntat på. En där man inte håller isär EFTERMARKNAD och PIRAT för att dom två kallas lika av orginalfantasterna.
Det trots att dom faktiskt inte har nåt med varandra att göra. Jag pekar inte ut någon, men väljer att förklara för dom som nudå inte vet och inte orkar sätta sej in i skillnaden själva.
Dom flesta verkar tro att när en biltillverkare skapar en bil så ritas varje del av bilen unikt för denna. Att biltillverkarna faktiskt konstruerar allt.
Så går det inte till. Volvo skapar inte ett bromsok till en modell eller en kulled till en modell. Inte om det går att använda någonting som redan finns på marknaden. Inte ens kablage tillverkas unikt om dom redan finns. Kompletta elsystemslösningar säljs av t.ex Bosch. Det gör att vissa kablage i t.ex 850 återfinns i Bmw och i Vag. Det enda som tillverkas exklusivt är sånt som just inte finns ännu i det utförande man behöver. Allt annat köper man in från andra tillverkare färdigt med en märkning på, ihop med ett visst krav på produktens kvalitet.
EFTERMARKNAD använder fabriksspec, eller egen spec i närheten av orginal. I många fall är det samma tillverkare rakt av och i andra fall är det faktiskt delar som är domsamma, men med mindre skönhetsbearbetning till exempel. Så den tredje varianten som är egen spec dock inom tolerans. Alla eftermarknadsdelar underkastar sej tester då det finns krav för att få leverera reservdelar till eftermarknad. En del är så kallade OEM delar där inte tillverkaren av fordonet äger rättigheterna till delarna. Där äger tillverkarna av reservdelarna rättigheterna. Där anses delarna vara av samma kvalitet som *orginalet*. Det eftersom det ÄR orginalet innan biltillverkaren fick sin stämpel på sakerna.
Biltemas belägg. Tja.. JURID brukar det står på dom. Orkar man vända sina volvo *orginal* belägg så står det JURID 850 eller 950 på dom (beroende på typ). Men dom har inte valt samma bearbetning och inte samma friktionssmet till dom. Så dom är inte exakt lika, men dom tillverkas av samma fabrikant. Dock enligt två egna specar, eftersom volvo utvecklar och jurid likaså, kan jag tänka mej att volvo har sin compound och biltema kör på jurids standardspec då det bör vara billigare än att få tillverkat egen smet och egna specar.
Så har vi PIRAT..
Varianten där man ger sken av att ha tillverkat en *exklusiv* produkt, där man egentligen skiter i om produkten fungerar eller inte. Sälja är målet.
Man levererar uteslutande i en *orginalförpackning* och låtsas att piratprodukten är ett.. gärna dyrt orginal. Har INGENTING med eftermarknad att göra egentligen.
Pirat är med få undantag SKRÄP och det säljs som *orginaldelar* i mindre partier som är billiga, som antytts tidigare, gärna som *restpartier*. Går att avslöja relativt enkelt varenda gång. Säljs oftast helt utan garantier och när du ska ha tag i den som sålt så är han borta med vinden.
Här är det pengar som gäller. Läggs 20-30% under orginalet i pris och som sagt ska likna orginalet i orginal, eller liknande orignalkarton. Syftet är att lura konsumenten att det är en orginalartikel till ett bra pris.
Det trots att dom faktiskt inte har nåt med varandra att göra. Jag pekar inte ut någon, men väljer att förklara för dom som nudå inte vet och inte orkar sätta sej in i skillnaden själva.
Dom flesta verkar tro att när en biltillverkare skapar en bil så ritas varje del av bilen unikt för denna. Att biltillverkarna faktiskt konstruerar allt.
Så går det inte till. Volvo skapar inte ett bromsok till en modell eller en kulled till en modell. Inte om det går att använda någonting som redan finns på marknaden. Inte ens kablage tillverkas unikt om dom redan finns. Kompletta elsystemslösningar säljs av t.ex Bosch. Det gör att vissa kablage i t.ex 850 återfinns i Bmw och i Vag. Det enda som tillverkas exklusivt är sånt som just inte finns ännu i det utförande man behöver. Allt annat köper man in från andra tillverkare färdigt med en märkning på, ihop med ett visst krav på produktens kvalitet.
EFTERMARKNAD använder fabriksspec, eller egen spec i närheten av orginal. I många fall är det samma tillverkare rakt av och i andra fall är det faktiskt delar som är domsamma, men med mindre skönhetsbearbetning till exempel. Så den tredje varianten som är egen spec dock inom tolerans. Alla eftermarknadsdelar underkastar sej tester då det finns krav för att få leverera reservdelar till eftermarknad. En del är så kallade OEM delar där inte tillverkaren av fordonet äger rättigheterna till delarna. Där äger tillverkarna av reservdelarna rättigheterna. Där anses delarna vara av samma kvalitet som *orginalet*. Det eftersom det ÄR orginalet innan biltillverkaren fick sin stämpel på sakerna.
Biltemas belägg. Tja.. JURID brukar det står på dom. Orkar man vända sina volvo *orginal* belägg så står det JURID 850 eller 950 på dom (beroende på typ). Men dom har inte valt samma bearbetning och inte samma friktionssmet till dom. Så dom är inte exakt lika, men dom tillverkas av samma fabrikant. Dock enligt två egna specar, eftersom volvo utvecklar och jurid likaså, kan jag tänka mej att volvo har sin compound och biltema kör på jurids standardspec då det bör vara billigare än att få tillverkat egen smet och egna specar.
Så har vi PIRAT..
Varianten där man ger sken av att ha tillverkat en *exklusiv* produkt, där man egentligen skiter i om produkten fungerar eller inte. Sälja är målet.
Man levererar uteslutande i en *orginalförpackning* och låtsas att piratprodukten är ett.. gärna dyrt orginal. Har INGENTING med eftermarknad att göra egentligen.
Pirat är med få undantag SKRÄP och det säljs som *orginaldelar* i mindre partier som är billiga, som antytts tidigare, gärna som *restpartier*. Går att avslöja relativt enkelt varenda gång. Säljs oftast helt utan garantier och när du ska ha tag i den som sålt så är han borta med vinden.
Här är det pengar som gäller. Läggs 20-30% under orginalet i pris och som sagt ska likna orginalet i orginal, eller liknande orignalkarton. Syftet är att lura konsumenten att det är en orginalartikel till ett bra pris.