Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Bowen skrev:Menar du att den inte går att få luktfri ens med ozon?

Den är inte jätteinrökt, utan bara ytterst lite.
Jag läste om jonisator på en cigarr-hemsida där nån rekommenderade jonisator, och kan den ta bort cigarr-lukt i ett av cigarrer välinrökt rum kan de nog det i en bil oxå. Ozonmaskin läste jag nån rekonditionerare tror jag som fått in en bil som lukta råtta där tidigare ägare sträckrökt och där bet ozonet bra. Som det låter med en ytterst lite inrökt kupé så räcker nog Kjells lilla jonisator för 300:-, räcker det inte med en natts jobb så kör den två nätter sen borde det lukta gott igen (säger jag utan egen erfarenhet). Men glöm inte det viktigaste, att rapportera här hur det går. :D
Har du en combi låt bakluckan vara
öppen så ofta du haf möjlighet.
Annars finns en plastburk med
luktneutraliserande innehåll på
Biltema vid städgrejerna.
Köp och ställ en under varje
framsäte. Friskdoft på sprayflaska
och doftgranar överröstar bara den dåliga
odören inte tar bort den.
Ordentlig vädring så ofta det är möjligt
är också ett bra tips.
semmelman skrev:
Bowen skrev:Menar du att den inte går att få luktfri ens med ozon?

Den är inte jätteinrökt, utan bara ytterst lite.
Jag läste om jonisator på en cigarr-hemsida där nån rekommenderade jonisator, och kan den ta bort cigarr-lukt i ett av cigarrer välinrökt rum kan de nog det i en bil oxå. Ozonmaskin läste jag nån rekonditionerare tror jag som fått in en bil som lukta råtta där tidigare ägare sträckrökt och där bet ozonet bra. Som det låter med en ytterst lite inrökt kupé så räcker nog Kjells lilla jonisator för 300:-, räcker det inte med en natts jobb så kör den två nätter sen borde det lukta gott igen (säger jag utan egen erfarenhet). Men glöm inte det viktigaste, att rapportera här hur det går. :D
Ja, så borde det ju vara, jag köper nog kjellgrejen och testar ett par nätter.

Kolla de med en rekondfirma föressesten, dom skulle ha 3500:- Riktig bluff, för han sa att dom använde en "fogger" dvs en rökmaskin, jag frågade varför dom inte använde Ozonmaskin så sa dom att det var miljöfarligt (ja tjena) och hade ingen effekt på lukter.... Seriös kille.

Ja jag lovar att rapportera! :)
umekille skrev:Har du en combi låt bakluckan vara
öppen så ofta du haf möjlighet.
Annars finns en plastburk med
luktneutraliserande innehåll på
Biltema vid städgrejerna.
Köp och ställ en under varje
framsäte. Friskdoft på sprayflaska
och doftgranar överröstar bara den dåliga
odören inte tar bort den.
Ordentlig vädring så ofta det är möjligt
är också ett bra tips.

Nja, vädra lite funkar nog sådär.Och det där med doftgranar har vi inte ens diskuterat i tråden som en möjlighet :)

Men tack för tipsen!
Bowen skrev: Ja, så borde det ju vara, jag köper nog kjellgrejen och testar ett par nätter.

Kolla de med en rekondfirma föressesten, dom skulle ha 3500:- Riktig bluff, för han sa att dom använde en "fogger" dvs en rökmaskin, jag frågade varför dom inte använde Ozonmaskin så sa dom att det var miljöfarligt (ja tjena) och hade ingen effekt på lukter.... Seriös kille.

Ja jag lovar att rapportera! :)
Ja, jättespännande! Hoppas nu att det funkar annars får väl jag äta upp min hatt. :D
Jag har sanerat två bilar som haft mycket genomträngande lukter av bla häst,hund och parfym som dolt andra lukter. Det enda som varit någon effekt (inkl ozonbehandling) har varit att ta ut inredningen och såptvätta allt grundligt och sedan låta tiden ta bort det sista. Några år krävs!! ...
aalex skrev:Jag har sanerat två bilar som haft mycket genomträngande lukter av bla häst,hund och parfym som dolt andra lukter. Det enda som varit någon effekt (inkl ozonbehandling) har varit att ta ut inredningen och såptvätta allt grundligt och sedan låta tiden ta bort det sista. Några år krävs!! ...
Humm, ja men det är konstigt att vissa säger att all lukt försvinner för gott, och vissa säger att det inte funkar alls..
Mycket märkligt.
Vi får se :)
semmelman skrev:Mm... Bowen har inte hört av sig än, kanske det inte funkar... :(
Bilen börjar lukta mer och mer, speciellt varma dagar, ättikan var tämligen värdelös på sikt alltså som jag sagt tidigare.
Jag köpte nästan en egen ozongenerator, men fick i sista stund reda på att min verkstadskille kunde greja en åt mig, så jag väntar nu på att jag skall få låna den, jag lovar att återkomma när det är gjort.
Jag vet inte hur en ozon maskin fungerar men om det finns för mycket partiklar så verkar effekten vara ganska begränsad. I en av mina bilar där hund och hästprylar transporterats med intensiv lukt så hjälpte inte en ozonätare fastän den var en avancerad modell. Kanske skulle den ha stått flera veckor?. Några dagar räckte inte. När jag tvättade av inredningen särskilt bak (V70 2000) så följde mycket hår med som inte syntes förrän jag våtskrubbade delarna. Hund och hästhår. Det måste ha varit en lurvig hund för det var ganska långa hår. Nästan all lukt är borta men jag känner den lite emellanåt. En annan bil var en 245a som var indränkt med parfym kanske för att dölja någon annan lukt. Samma sak där. Men när jag skrubbat och tvättat och tvättat inkl mattan som jag tog ut. Så försvann en hel del av lukten. Men parfymdoften har känts i bakgrunden trots det ett par år. Parfymen var svårare att ta bort än häst och hundlukterna. Häst och hundlukterna var dock intensivare men "partikelmassan" var också stor. Ozonätaren förmådde kanske inte bearbeta så mycket massa.

Jag brydde mig inte om lukterna när jag köpte bilarna för det var andra fördelar med dom. Och så är jag van att fixa så mycket av ditt och datt så det spelar inte så stor roll för mig. Jag tar det inte så allvarligt. Fast egentligen borde jag bry mig mer och vara lite mer "normal". Jag skulle få mer tid över då...? kanske.

Jag tyckte det var en bra kommentar ovan att rök tränger in överallt och partiklar kanske ligger bakom instrumentbrädan. Kanske kan Ozonätare klara av sådana partiklar lite bättre?

Jag kommer att hålla ögonen på tråden och ser med spänning fram mot resultatet! Jag behöver lära mig så mycket om allt möjligt!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]