crumpets skrev:...
Funkar detta med moderna däck eller var de siffrorna för 90talets gummikvalite?
Min däckfirma säger att Volvos rek. är med komfort som prio, men att det optimala trycket för jämnt slitage av däcken är högre, om det är p.g.a. av annan gummikvalité nuförtiden eller alltid varit så vet jag inte. På min V70 skall det vara 220/210 enligt instr.bok, 250/250 enligt däckfirman.
Har testat lite olika tryck hur det påverkar ljudet. Är ju svårt att avgöra, kan tänka mig att temperatur etc. påverkar, men tycker mig ana att för komforten är det strax under 250 som gäller för mig.
Det är ju väldigt svårt att mäta sånt här eftersom man störs olika mycket av olika typ av ljud, Läste något däcktest där Bridgestone (vilket jag har) fick bra betyg på upplevt ljud, men hade ungefär samma som närmsta konkurrenter på uppmätt ljud. Och som jag skrivit tidigare blir jag mer irriterad på ljudet i min V70 än i min gamla 244 fast att den egentligen lät mer, tror att däckvinandet drunknade i andra ljud där. Med min 244 kunde jag köra hur långt som helst utan att bli trött, hade dom byggt fast förbindelse Sibirien-Alaska hade jag utan problem åkt på bilsemester till New York med den. Likadant när jag provkörde en S80 tyckte jag först inte den var mycket bättre än min V70, men efter ett tag slappnade jag av mycket mer i S80an, antagligen för att vissa irriterande frekvenser dämpades mer än i min V70.
Låter ju inte så skoj med tinnitus (som du skrev i tidigare inlägg), är det vissa ljud som är värre, eller är det ljudstyrkan som är värst?