Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av PaS83
crumpets skrev: Yokohama har en serie däck som heter decibel som ska vara kanon för detta, vet dock ej hur de är på svensk asfalt.
Har en uppsättning sådana på vår Citroën C4, 225/50-16, klart tystare än Michelindäcken som satt på innan. Men absolut ingen WOW effekt!
av 2444ever
Var faktiskt inom däckfirman idag, tänkte höra vad han säger om däcktryck. Blev nämligen så att jag släppte ut från 265 till 260 i framdäcken någon dag sedan. Upplevde då att det blev lite mindre vinande. Nåväl, chefen där sa att Volvo rekommenderar 220/210 (fram/bak, 1-3 personer) för min, det är i första hand komforten (ljudet), men att däcken då slits sämre, istället rekommenderade han 250/250 på min. Glad i hågen sänkte jag till detta för o testa och tog en runda, men tyckte inte att det blev bättre direkt. Har ett speciellt ljud som irriterar mig, kanske är mer vindbrus någonstans.

En annan sak som stör mig lite är att jag var lite snål när jag bytte ljuddämpare i höstas, och tog en utan lilla extraburken strax innan slutet. Låter klart mer än vad som var original på min.

Följande skall testas:
* Sänka däcktryck till Volvos rek. 220/210.
* Syna lister runt fönster och eventuellt försöka åtgärda provisoriskt bara för att se om det kan förbättra.
* Köpa något isolermaterial och lägga därbak, bara för o se om det blir bättre - OM det förbättrar får jag fundera på någon bra lösning. Och nej, skämtar inte, ser ni en V70 med fullt av gullfiber där bak så är det jag som är ute och testkör :)
* Eventuellt inse att det enda som hjälper är the hard way, alltså isolera i dörrar o bagage som Marlboroman skriver.

Återkommer med rapport
av semmelman
Har V70 en sån där utdragbar insynsskydd el vad det kan heta över lastutrymmet där bak? Om man inte har den utfälld så kan jag tänka mig att det bullrar ganska mycket mer från bakhjulen.
av 2444ever
Jo, har sånt. Har testat o möjligt att det blir liiite bättre, men svårt o säga om det enbart är placeboeffekt.
Användarvisningsbild
av crumpets
Hur funkar detta med att sänka däcktryck egentligen? Jag kör med 250 eller 260 har jag för mig. Min bil säger typ 210/220 frambak.
Funkar detta med moderna däck eller var de siffrorna för 90talets gummikvalite?
av 2444ever
crumpets skrev:...
Funkar detta med moderna däck eller var de siffrorna för 90talets gummikvalite?
Min däckfirma säger att Volvos rek. är med komfort som prio, men att det optimala trycket för jämnt slitage av däcken är högre, om det är p.g.a. av annan gummikvalité nuförtiden eller alltid varit så vet jag inte. På min V70 skall det vara 220/210 enligt instr.bok, 250/250 enligt däckfirman.

Har testat lite olika tryck hur det påverkar ljudet. Är ju svårt att avgöra, kan tänka mig att temperatur etc. påverkar, men tycker mig ana att för komforten är det strax under 250 som gäller för mig.

Det är ju väldigt svårt att mäta sånt här eftersom man störs olika mycket av olika typ av ljud, Läste något däcktest där Bridgestone (vilket jag har) fick bra betyg på upplevt ljud, men hade ungefär samma som närmsta konkurrenter på uppmätt ljud. Och som jag skrivit tidigare blir jag mer irriterad på ljudet i min V70 än i min gamla 244 fast att den egentligen lät mer, tror att däckvinandet drunknade i andra ljud där. Med min 244 kunde jag köra hur långt som helst utan att bli trött, hade dom byggt fast förbindelse Sibirien-Alaska hade jag utan problem åkt på bilsemester till New York med den. Likadant när jag provkörde en S80 tyckte jag först inte den var mycket bättre än min V70, men efter ett tag slappnade jag av mycket mer i S80an, antagligen för att vissa irriterande frekvenser dämpades mer än i min V70.

Låter ju inte så skoj med tinnitus (som du skrev i tidigare inlägg), är det vissa ljud som är värre, eller är det ljudstyrkan som är värst?
Användarvisningsbild
av crumpets
Både och skulle jag vilja säga. Men höga frekvenser är enormt mycket värre än låga på samma ljudstyrka.

Jag hade tid över idag, så jag gjorde en provtur med decibelmätaren i min telefon.
Runda ett: 2 bar i både fram och bak. 64-67dB.

Ruda två: 2,5 fram, 2,7 bak. 65-68dB. Knappt märkbar skillnad när man satt i.

Är lite besviken faktiskt :| Jag trodde skillnaden skulle vara större.
av 2444ever
Tycker att det mer blir skillnad i ljudkaraktär än ljudvolym när jag testat olika tryck - som din mätning talar för. För min del tycker jag det blir mer irriterande ljud med högre tryck. Blev också lite besviken över den lilla skillnaden, hade lite större förväntningar efter jag snackat med däckfirman.
Efter jag sänkt lite kändes det lite bra, tills jag körde motorväg och vindbrus etc. gjorde sig gällande :(

Hittade också en list som hade glidit ner lite på passagerardörren. Typ 10 cm av listen fram till den vänder neråt i framkant. Så nu vet jag inte riktigt om det är lägre tryck eller om att jag fixade till listen lite gjorde att det blev lite bättre.

Börjar bli lite trött på det faktiskt, hade kunnat lägga några tusen på bättre isolering om jag vetat att det blir bättre. @Marlboroman nämnde ju något om att isolera dörrar o bagage, Någon som VET att det blir märkbar skillnad?
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag har silent coat i framdörrar, silent coat + 10-15mm(vet ej exakt) dämpmatta på golv förarsida samt torpedvägg förrarsida, samt silencloat på hjulhusen bak i bakluckan, ner i extrahjulsbaljan, längs väggen bakom ryggstöden(där även dämpmatta), och en tjock dämpmatta i armstöd bak för att stoppa ljud även där.
Summa sumarum typ noll skillnad :(
Ska man isolera mot vägljud är det nog tjock dämpmatta överallt som gäller. Min tunna samt silentcoaten gör inte tillräckligt. Tjocka går typ inte in bakom nån inredning vilket gör det skitsvårt. Torpedvägg kommer man åt lite men inte så mycket tyvärr.
av 2444ever
Var ju inte så upplyftande :) men tack för infon, bra med info från nån som testat.
När du nu har lagt så mycket jobb på detta, har du någon teori om var ljudet mest kommer in?

Eftersom jag tyckte lite försvann när jag bättrade på en list som åkt ner lite (se ovan) så är jag inne lite på att se över listerna i dörrarna. Faktiskt funderat på att maskera t.ex. passagerardörren bara för att se om det blir skillnad. Sedan har vi ju backspeglarna, vindrutan - en dag när det endast duggregnade så hörde jag faktiskt hur dropparna slog mot rutan (kan ju ha varit mot huven), blev lite förvånad, då kanske mycket vindbrus kommer därifrån och inte från sidorna...
Har även funderat på om man kan göra något med upphängningarna, en del ljud borde väl fortplanta sig upp i fram-/bakvagn.

Tyvärr är det väl så att det helt enkelt är ganska svårt (och dyrbart) att minska ljudet. Tror ju inte att tillverkarna bara struntar i det.
Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]