- tor 23 jun 2011, 23:03
Det som ofta blir lite fel är att när man köpt nåt man inte är nöjd med så går man sällan tillbaka med det, men man varnar allt och alla för just produkterna trots att man bara köpt en gång och inte försökt få upprättelse. Problemet är att visst är det illa att få en taskig produkt, men du kan få det på mekonomen med eller autoexp eller någonannanstans, felprocenten är densamma. Däremot får jag förmoda att biltema säljer mer och därmed har man större chans statistiskt sett att få en dålig detalj. Menar 1% på 100.000 eller på 1000.000 är ju en stor skillnad.
För min del tycker jag tyvärr inte det är riktigt rättvist att döma nån alls, oavsett vad eller vem man pratar om, ifall man står där med ett eller två fall. Det krävs lite mer för att ha på fötterna att säga att nåt är kasst. Att produkterna inte liknar andra eller att dom inte är lika *snyggt* bearbetade är ingen aspekt som påverkar om nånting är bra eller dåligt, fungerar passformen och det inte föreligger några hållfastighetsproblem så är allt bra ändå, det är bland annat att göra saker snygga som kostar onödiga pengar som du som kund betalar. Det är som *proffstyckningen* i en verkstadstidning när dom gjorde en stor test av ringspärrnycklar för några år sedan. När det kom till julas så slirade deras ringspärrnycklar. Dom var dåliga. När det kom till biltema så stod det: Verkar vassa, ligger förmodligen inte bra i handen. Dom var dåliga.
Facom däremot var ypperliga då dom var lika smala som biltemas men inte lika vassa. Det fanns alltså inga uppsatta funktionstester på nycklarna ifrån alla inköpsställena, man fick bedöma teoretiskt och godtyckligt. Det är inte nån bra test oavsett vems nycklar som döms och vems som hyllas.
När det gäller underlag så har mina åsikter om bromsskivor till exempel satts såhär.
När jag jobbar så kanske jag monterar uppåt 5-600 bromsskivor varje år. Ibland mer. Av dom är det drygt lika mellan meko, autoexp och biltema.
På meko så har jag aldrig fått dåliga skivor i kartong, men däremot reklamerat spruckna, skeva och för den delen skivor som slitits ut på bara 500 mil.
På autoexp så är utfallet ungefär detsamma. Där tillkom en skiva som en stor bit lossnade ur. Det är verkligen steget över sprucken så den blir redovisad separat.
På biltemas skivor har jag fått totalt 3 som varit feltillverkade då offset inte stämt på grund av godstjockleken i navet. Däremot inte reklamerat en enda skiva som skevat sej. Ingen som förtids slitits.
Vad drar jag för slutsats i mina ögon?
Tja ingen av dom är felfri, ingen har levererat felfritt material till mej, med felfritt menar jag att det inte behöver reklameras inom sin garantitid, helst inte ens inom sin förväntade livslängd. Ingen är alltså bättre än den andra egentligen.
Det är hugget som stucket om man vill hitta överraskningen i kartongen vid monteringen eller om man vill upptäcka det efter 500mil. För min del så kan jag inte påverka vilket, men jag ställer heller inte dom olika köpställena mot varandra för detta.
När det gäller reklamationer har jag aldrig någonsin haft problem vid biltema, nångång vid autoexp och ständigt vid meko.
Summa för mej? Jag köper det jag får bäst pris på. Dom är likvärdiga.