Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Variosboy skrev:Å nej! Inte en "Aftonbladet / Expressen"-tråd till! :roll: :shock: :D
Jo tydligen...
Det intressanta är att man kommer ALDRIG att vara överens eftersom alla har sina kriterier för bra och dåligt.
Sen blandar man det med teorier och skrönor samt min kompis kompis moster och kanske några fakta. Sen är det stora kriget om bäst och sämst och i full gång.
Problemet för lite mer amatörer som jag är ju att man har dålig koll på vad som är bra hos de olika kedjorna. Skruvade rätt mycket förr o då hade jag lite koll, för många år sen så var det t.ex. många som ansåg att bromsskivor o några saker till var bra att köpa på Biltema, resten kass. Leverantörer o kvalité ändras ju genom åren, och som sagt, nu har jag i princip noll koll, därför blir det oftast Volvo även om det i vissa fall är mycket dyrare (och i sällsynta fall sämre?).
Är man "i branschen" så har man ju oftast bra koll på det där. Har skaffat garage samt en inte så okrånglande bil, så ska börja skruva lite igen, så jag suger åt mig så fort jag hör/läser något. Som t.ex. @pettsons rek av tändstift :)
av *pettson*
Det som ofta blir lite fel är att när man köpt nåt man inte är nöjd med så går man sällan tillbaka med det, men man varnar allt och alla för just produkterna trots att man bara köpt en gång och inte försökt få upprättelse. Problemet är att visst är det illa att få en taskig produkt, men du kan få det på mekonomen med eller autoexp eller någonannanstans, felprocenten är densamma. Däremot får jag förmoda att biltema säljer mer och därmed har man större chans statistiskt sett att få en dålig detalj. Menar 1% på 100.000 eller på 1000.000 är ju en stor skillnad.
För min del tycker jag tyvärr inte det är riktigt rättvist att döma nån alls, oavsett vad eller vem man pratar om, ifall man står där med ett eller två fall. Det krävs lite mer för att ha på fötterna att säga att nåt är kasst. Att produkterna inte liknar andra eller att dom inte är lika *snyggt* bearbetade är ingen aspekt som påverkar om nånting är bra eller dåligt, fungerar passformen och det inte föreligger några hållfastighetsproblem så är allt bra ändå, det är bland annat att göra saker snygga som kostar onödiga pengar som du som kund betalar. Det är som *proffstyckningen* i en verkstadstidning när dom gjorde en stor test av ringspärrnycklar för några år sedan. När det kom till julas så slirade deras ringspärrnycklar. Dom var dåliga. När det kom till biltema så stod det: Verkar vassa, ligger förmodligen inte bra i handen. Dom var dåliga.
Facom däremot var ypperliga då dom var lika smala som biltemas men inte lika vassa. Det fanns alltså inga uppsatta funktionstester på nycklarna ifrån alla inköpsställena, man fick bedöma teoretiskt och godtyckligt. Det är inte nån bra test oavsett vems nycklar som döms och vems som hyllas.

När det gäller underlag så har mina åsikter om bromsskivor till exempel satts såhär.
När jag jobbar så kanske jag monterar uppåt 5-600 bromsskivor varje år. Ibland mer. Av dom är det drygt lika mellan meko, autoexp och biltema.
På meko så har jag aldrig fått dåliga skivor i kartong, men däremot reklamerat spruckna, skeva och för den delen skivor som slitits ut på bara 500 mil.
På autoexp så är utfallet ungefär detsamma. Där tillkom en skiva som en stor bit lossnade ur. Det är verkligen steget över sprucken så den blir redovisad separat.
På biltemas skivor har jag fått totalt 3 som varit feltillverkade då offset inte stämt på grund av godstjockleken i navet. Däremot inte reklamerat en enda skiva som skevat sej. Ingen som förtids slitits.

Vad drar jag för slutsats i mina ögon?
Tja ingen av dom är felfri, ingen har levererat felfritt material till mej, med felfritt menar jag att det inte behöver reklameras inom sin garantitid, helst inte ens inom sin förväntade livslängd. Ingen är alltså bättre än den andra egentligen.
Det är hugget som stucket om man vill hitta överraskningen i kartongen vid monteringen eller om man vill upptäcka det efter 500mil. För min del så kan jag inte påverka vilket, men jag ställer heller inte dom olika köpställena mot varandra för detta.

När det gäller reklamationer har jag aldrig någonsin haft problem vid biltema, nångång vid autoexp och ständigt vid meko.

Summa för mej? Jag köper det jag får bäst pris på. Dom är likvärdiga.
Jag har för det mesta bra erfarenhet av Biltema - kanske med baktanken att "man får vad man betalar för"
- väntar mig kanske inte samma av en del från Biltema för 200:- som en för 600:- från Volvo.
Jag har satt på tutor från Biltema för 100:- paret - höll ca ett år på min 940.
Jag har satt på bromsok från Biltema på bilen - första oket , - det första jag reagerade på var att luftningsskruven inte "släppte" utan gick lika trögt efter jag släppt den. - där farsan trampade på pedalen kom en dusch av bromsolja rätt ut genom packningen runt kolven...
- inga problem att reklamera det oket - fast jag var jävlig sugen på att dra ut kolven och kolla om det ö h t satt någon packning i oket - hålet till luftskruven verkade iallafall inte varit gängat.
- sedan dess har fyra biltema ok suttit på bilen i tre år utan minsta problem !
/emwtur
Användarvisningsbild
av Nexus
köper hellre på biltema än mekonomen. på skoj köpte jag ett orginal insattsoljefilter till min bil och ett biltema och jag kan då inte se skillnad på de.
av Pxu
Starx efter jag tog över min första 965-92 vid ca 25000mil så bytte jag båda kulbultarna till biltema, nu efter 10 år och ca 23000mil så sitter dom kvar...båda styrlederna är också bytta till biltema senare och funkar fortfarande. Även dammskydden håller, så vad just dessa delar från den leverantör biltema hade då jag köpte mina verkar ha bra kvalite! Vid ca 30000mil så var det dags för biltemaskivor fram på både 92 o 94an, inga problem. Även alla bromsklossar därifrån. Handbromsbackarna var dock inge vidare, höll ca 2 år så lossa beläggen. Kör numera bara orginal handbromsklossar, håller iallafal en 5-6 år för mig. Oljeilter köper jag alltid orginal, dom få ggr jag nu byter...hinner byta olja flera ggr per filter. Torkarblad orginal, dyra men håller kanonbra. På mekonomen sätter jag inte min fot, antingen biltema eller orginal.
av umekille
Köpte fördelarlock o rotor till min 745/91
på Biltema...nu går det inte köra i spöregn
med vattensamlingar eller skölja bilen på
jobbets automattvätt då stannar den under
1500rpm. Min gamle bilmekaniker hade samma
problem med en kundbil.Han skyller på plasten
det tillverkats i.
Pröva med att vaxa fördelarlocket. Ta loss det, och alla kablarna, och tvätta rent i t.ex. T-sprit eller något liknande. Sätt "proppar" av papper eller textil i alla hålen. Var försiktig med kolstiftet i mitten på insidan. Lossa det också. Vaxa och polera med vanligt fast bilvax, både utsidan och insidan.
Om det inte är sprickor eller andra skador, så blir det som ett fabriksnytt lock.
av *pettson*
Pxu skrev:Starx efter jag tog över min första 965-92 vid ca 25000mil så bytte jag båda kulbultarna till biltema, nu efter 10 år och ca 23000mil så sitter dom kvar...båda styrlederna är också bytta till biltema senare och funkar fortfarande. Även dammskydden håller, så vad just dessa delar från den leverantör biltema hade då jag köpte mina verkar ha bra kvalite! Vid ca 30000mil så var det dags för biltemaskivor fram på både 92 o 94an, inga problem. Även alla bromsklossar därifrån. Handbromsbackarna var dock inge vidare, höll ca 2 år så lossa beläggen. Kör numera bara orginal handbromsklossar, håller iallafal en 5-6 år för mig. Oljeilter köper jag alltid orginal, dom få ggr jag nu byter...hinner byta olja flera ggr per filter. Torkarblad orginal, dyra men håller kanonbra. På mekonomen sätter jag inte min fot, antingen biltema eller orginal.
Är det så du gillar din bil så vänd på förfarandet. Byt flera filter på en omgång olja. ALDRIG byta olja utan att byta filtret. Filtren är inte nåt under av kapacitet för smuts. Filterkapaciteten sjunker fort på dom flesta bilar oavsett vad man kör för filter. Oljan däremot slutar inte smörja förräns efter lååång tid. Däremot håller bara tvättmedel och stabiliseringsmedel samt förtjockningsmedel 1500-2000 mil om det inte är longlife olja.

[squote=koolizz post_id=1622649 time=17661467[…]

Volvo 850 som ej startar

På 1994 års modell bör där v[…]

Förmodligen jordfel bak. Blinkers är int[…]

Har både haynes boken och ett separat elsc[…]