Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
CarMan skrev:
Marlboroman skrev:
Rådlös skrev:Men bilen är väl från början utrustad med en luftförvärmning. Hur går det ihop med ett sportluftfilter?
Kör man med ett öppet filter så slipper man förvärmningen som stjäl effekt men å andra sidan om den fungerar som det är tänkt kan hjälpa till att hålla förbrukningen på en lägre nivå.
Nä. Bilarna är inte gjorda för öppet filter, så i d aldra flästa fall så innebär ett öpet filter at du suger id ig mer varm luft o får då lägre efekt på motorn. (men det är ju svårt att intala sig själv det efter at ha laggt 800:- på ett luft filter)
Naturligtvis förutsätts ju att man framförallt på en bil med sugmotor har avskärmning vilket jag glömde skriva. Man sen lär man ju tänka på vart luften tas med original luftbox som i sin tur värms upp av temperaturen under huven. På många modeller tas ju luften direkt vid kylaren som värmer upp luften en hel del under vissa förhållanden. Och är man dessutom så seriös så att man bygger ett riktigt rör mellan spjäll eller turbon beroende på vad man har för motor så kan motorn andas lite varmare luft och man tjänar ändå på det. Och innan man märker skillnaden i effekt så har temperaturen i insuget stigit 15-20 grader.

Det som avgör resultatet är hur installationen av det öppna filtret gör med tilbehör kontra hur originalinstallationen ser ut. En korrekt utförd installation av ett vettigt filter ger födelar, medans motsatsen gäller för en ogenomtänkt installation.
Användarvisningsbild
av Nexus
Carman . Dig är det ju inte ens någon ide diskutera med .Alla annat än volvo orginal är ju skit enligt dig.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Om man gör en jämförelse och man redan innan har den inställningen att original är bäst så lär man ju knappast komma fram till något annat heller. :roll:
CarMan har ju sedan länge hävdat att allt annat än original suger och det finns inget vi kan skriva som kommer att ändra hans inställning, vill man inte ta till sig så gör man det inte heller...
Användarvisningsbild
av vetten
Hur som helst så tycker jag att det har kommit en hel del "Bra att veta/kunna" ur tråden som många inte kända till om öppna luftfilter tidigare och sånt är alltid bra.
Användarvisningsbild
av Bosa
Hade en gång i tiden en V40 2.0T som var chippad samt med 2,5" avgas från kat och bakåt. Testade både med originalfilter samt ett KN-filter, skillnaden mellan dessa två var insugsljudet där KN-filtret hade ett högre insugsljud. Effektmässigt märkte jag ingen som helst skillnad så jag körde med originalfilter istället för att slippa rengöra en extra gång mellan servicarna.
Så jag skulle vilja påstå att i de flesta fall ger ett insatssportluftfilter inte mer effekt utan mer ren och skär placebo.

Testade aldrig med öppet filter av den enkla anledningen att jag åker en del grusväg, kändes inte bra med öppet filter då helt enkelt. :)
Användarvisningsbild
av CarMan
Luftrenaren hinner inte värma luften.
Den mängd luft som ryms i luftrenaren omsätts på mindres än en halv sekund när motorn står på tom gång.
Luftrenaren är alltså en dålig värme ädlare
Användarvisningsbild
av Marlboroman
CarMan skrev:Luftrenaren hinner inte värma luften.
Den mängd luft som ryms i luftrenaren omsätts på mindres än en halv sekund när motorn står på tom gång.
Luftboxen lär hinna påverka temperaturen på samma sätt som insuget gör det om än kanske inte i samma utsträckning. Luften i insuget lär inte förbrukas nämnvärt långsammare än den i luftburken. Och när man sätter en fenolpackning emellan insuget och toppen för att insuget som sådant inte ska bli lika varmt så sjunker insugstemperaturen tillräckligt (ungefär 10 grader) för att uppvisa effektökningar.

Så även fast en motor förbrukar stora mänder luft så kommer alla ytor luften har kontakt med som är varmare än luften som sådan öka temperaturen på luften som går in i motorn.
av *pettson*
För att carman ska förstå problemet med insugsluften så kanske jag kan lägga några siffror ifrån en vanlig saab 9-3??
Det är nu inte en volvo, men det visar vikten av att hålla god kylning på luften.
På en standard 9-3 vid + 20 grader ute och 90km/h på farthållaren (alltså inte under acelleration). Är insugsluften +232grader/c enligt testdatorn.
När vi pressar bilen till full acelleration på 5:ans växel för att liksom dra ut på det får vi +262 grader och den stannar faktiskt där i tempen.
Så hänger vi dit ett öppet filter, notera att det inte är insatsfilter utan ett öppet bomullsfilter som fått slang ifrån fronten för att matas med friskluft.

Vid kriteriet 90kmh/ har vi då 122grader C
Vid kriteriet full acc på 5:e växeln har vi då 165 grader c.

Vi kan alltså med säkerhet säga att luft temperaturen sjunker en hel del på denna bilmodell med ett öppet filter. Det ger faktiskt inte bilen speciellt mer effekt på pappret, men det får motorn att uppföra sej på ett annat sätt. Bilen blir plötsligt betydligt känsligare för gaspådrag, bilens bränsleförbrukning i snitt sjönk med ca 1dl.
Värdena lästes ur med en Tech 2 som är fabrikantens instrument.

Det är så att många har en fantasi om att insugstemperaturen är runt +30,+40 grader på en sugmotorbil och kanske +60-70 grader på en turbobil. Det är alltså totalt fel, men däremot naturligtvis en het (sval) önskan.
Luften hinner bli väldigt varm på grund av all kontakt hela vägen in i motorn och ännu varmare på en turbo där luften värms i turbon plus att den komprimeras och då ytterligare värms. Det kan ju tyckas att 200gradig luft är kasst ur en turbo, men man kanske bör betänka att andra sidan på turbon, alltså 40-50mm bort är 700-900 grader varm samtidigt. Ser man på temperaturskillnaderna då så är dom väldigt stora och isoleringen är god.
Nu är inte det här en volvo, men det är för att man ska få en uppfattning om vilka temperaturer man pratar om.
Användarvisningsbild
av CarMan
Marlboroman skrev:
CarMan skrev:Luftrenaren hinner inte värma luften.
Luftboxen lär hinna påverka temperaturen på samma sätt som insuget gör det om än kanske inte i samma utsträckning. Luften i insuget lär inte förbrukas nämnvärt långsammare än den i luftburken. Och när man sätter en fenolpackning emellan insuget och toppen för att insuget som sådant inte ska bli lika varmt så sjunker insugstemperaturen tillräckligt (ungefär 10 grader) för att uppvisa effektökningar.

Så även fast en motor förbrukar stora mänder luft så kommer alla ytor luften har kontakt med som är varmare än luften som sådan öka temperaturen på luften som går in i motorn.

insugsröret är på många bilar i metall & håller där med en MYCKET högre tempratur + att kanalern är smalare vilket gör att störe del av luftmängden träffar väggytan.
Många nyare motorkonstruktione har insug i kmposit (plast) för att minska värmeöverföringen till insugsluften
Det är motorblocket som värmer insugsröret, inte omgivnings luften i motorrumet.

luftrenaren värms endast av omgivnings luften o har därför inte alls samma höga tempratur som insugsröret (du ger ju själv et bra exempel på det)

I insugsröret på en 5 cylindrig motor paserar en femte del av luften i en insugskanel / i luftrenaren paserar hela mängden = insugsröret blir en "bättre" värmeväxlare
Användarvisningsbild
av Funk
I insugsröret på en 5 cylindrig motor paserar en femte del av luften i en insugskanel / i luftrenaren paserar hela mängden = insugsröret blir en "bättre" värmeväxlare
Kanske någon som pluggat termodynamik och fysik senare än mig kan reda ut det, men jag vill påstå att det är fullständigt omöjligt att säga det i så generella termer. Variablerna är alldeles för många enligt mig...

/Thomas

Är nog så att det inbyggda batteriet i […]

Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]

Svarta lådan som syns? Nån HF till mob[…]