- sön 09 jan 2011, 16:28
llesrof skrev:camaro69 skrev:Min erfarenhet är att plåtfälgen är klart bättre än t ex den femekrade.
Den femekrade fylls med snö och is fortare och obalansen är ett faktum.
Men byt och testa om du inte tror på mig och llesrof.
Jag tvivlar inte en sekund på att plåtfälgar med hel hjulsida är bättre än aluminiumfälgar med fem tunna ekrar :D Problemet är bara att det ser sniket och fult ut med plåtfälgar med hjulsida. Det går ju inte för sig. Det skall se snyggt ut när jag kommer körandes :D
Jag har däremot inga problem med att de fulls med snö och skit från insidan. Jag har sådana där plastflärpar så de kanske gör lite nytta trots allt.
Av erfarenhet med plåtfälg och alu vintertid så kan jag säga att det kvittar vad du har, enda som hjälper är större diameter på fälgen så du har mera utrymme för snö och is innan det blir problem med fastfrusna bromsar etx. Men precis som dig så har jag inga problem med obalans, bara att det smetar igen oavsett täckt plåt/alu-fälg eller 5 ekrad alu och tills jag bytte från 15"-till 16" även att bromsar frös fast lätt efter lite vinterväg pga snö fyllt upp mellan fälg och ok, mestadels innifrån så 5 eker eller täckt betyder enbart mera problem att ta bort isen på den täckta.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..