T.ex elmia om man är där hela påsken så kostar 0,5Mb lina 2500kronor.
Nu är du nog ute och cyklar. Eller så var det länge sedan du var på Elmia och utnyttjade bredbandet. 0,5 MBit/s är på sniknätet, alltså det som är gratis och som erbjuds i vissa zoner. Det är faktiskt jag som döpt det nätet till "Freenet" en gång i tiden. I övrigt så är det ingen begränsning mer än om man har en dator utan eget WIFI och därför måste låna en "dosa". Den är av märket Colubris och dessa är begränsade till 6 MBit/s. Har du dator med inbyggt wifi och det inte är någon trafik kan du komma upp i 89 MBit/s på Elmias trådlösa nät, men under en mässa är det lite trafik och så då sjunker självklart hastigheten. Så att du betalar 2500:- för en lina på 0,5 MBit/s är inte sant eller så var det för rätt många år sedan då Elmia var bland dom första i landet med att erbjuda sina utställare trådlös internetuppkoppling. Då användes ett system från israeliska BreezCom, numera Alvarion, och man var tvungen att använda speciella klientdosir för att accessa nätet eftersom det i princip inte fanns några fatorer med inbyggt wifi-kort då. Men om du vart där de senaste åren och bara kommit upp i 0,5 MBit/s för en betald anslutning så har du förmodligen haft något fel i din dator. Tro mig, jag har jobbade med detta nätverk i rätt många år och är fortfarande rätt uppdaterad på vad som händer och sker med det