Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
T.ex elmia om man är där hela påsken så kostar 0,5Mb lina 2500kronor.
Nu är du nog ute och cyklar. Eller så var det länge sedan du var på Elmia och utnyttjade bredbandet. 0,5 MBit/s är på sniknätet, alltså det som är gratis och som erbjuds i vissa zoner. Det är faktiskt jag som döpt det nätet till "Freenet" en gång i tiden. I övrigt så är det ingen begränsning mer än om man har en dator utan eget WIFI och därför måste låna en "dosa". Den är av märket Colubris och dessa är begränsade till 6 MBit/s. Har du dator med inbyggt wifi och det inte är någon trafik kan du komma upp i 89 MBit/s på Elmias trådlösa nät, men under en mässa är det lite trafik och så då sjunker självklart hastigheten. Så att du betalar 2500:- för en lina på 0,5 MBit/s är inte sant eller så var det för rätt många år sedan då Elmia var bland dom första i landet med att erbjuda sina utställare trådlös internetuppkoppling. Då användes ett system från israeliska BreezCom, numera Alvarion, och man var tvungen att använda speciella klientdosir för att accessa nätet eftersom det i princip inte fanns några fatorer med inbyggt wifi-kort då. Men om du vart där de senaste åren och bara kommit upp i 0,5 MBit/s för en betald anslutning så har du förmodligen haft något fel i din dator. Tro mig, jag har jobbade med detta nätverk i rätt många år och är fortfarande rätt uppdaterad på vad som händer och sker med det :wink:
av llesrof
I och för sig skriver du "0,5 Mb lina"... menar du 0,5 megabyte eller har du blandat ihop begreppen så att du menar 0,5 megabit/sekund? Skit samma, det ändar inte så mycket i det jag skrev tidigare.

Det är inte billigt att arrangera en mässa/utställning.
Användarvisningsbild
av Zell
Jaha, I stand corrected.
Ska man tolka inläggen här så verkar det inte vara så mycket utgifter. Så de tjänar nog en hel del. Det vill jag också göra! :cry:
Användarvisningsbild
av SvenB
Zell skrev: Så de tjänar nog en hel del. Det vill jag också göra! :cry:
Säkert. Men hur många mantimmar tror ni de lägger ner på Vallåkra. Jag tror att det är ganska många som börjar planera nästa års Vallåkra redan nu. Och det är nog flera som jobbar med detta på heltid.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har varit inblandad i ett antal större arrangemang och festivaler, och utan att rada upp massa olika utgiftsposter så kan jag lova er att det ligger extremt mycket mer jobb och kostnader bakom såna här saker än man kanske tror!

Som KKR skriver så är det förmodligen en eller ett par stycken som jobbar nära på heltid med att ro alla båtar i hamn..
Användarvisningsbild
av poseidon
Om det vore så att alla tjänade multum på dessa arr så skulle vi ju se träffar å festivaler i varje gatuhörn.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Zell skrev:Nu låter det ju på ditt inlägg som att de som arrangerar gör en ren vinst på 2,8M SEK.

Men då ska man väl kanske ha i beaktande att det är kostnader iblandat också, trots att det hålls på en "ombyggd åker", som enligt sidan är en flygplats?
* Och är det nu en flygplats, kanske det kostar en del att stänga två dagar?
* Hur många av de 20000 (som bara det antagligen är ett snitt över alla tidigare år?) är under 15, då är det ingen avgift alls. (Ponera 300 st under 15, vilket jag tycker låter väldigt lågt, är ~100k bara det som man kan räkna bort)
* Alla som har uppvisningar vill kanske ha betalt? T.ex. stridsvagnsuppvisning där transport av det åbäket säkert kostar lite.
* Utrustning för alla race, tidtagning o.s.v. (om det nu är något race)
* Medåkning med Ferarri och Koenigsegg lär väl definitivt inte vara gratis för arrangörerna.
* Alla priser som delas ut kostar, samt deltagande får pokal.
* Scener, PA, ljus för prisutdelningar.
* Personal som ska rodda ovanstående.
* Sedan står väl inte alla rakt upp och ner i två dagar, så det är väl iaf minst bord och stolar som hyrs.
* Lön till den personal som är där och jobbar.
* Toalett delar måste hyras in och skötas av någon.
* Städning efter träffen.
+ en massa annat som jag säkert har glömt att ta upp.

Många bäckar små..
Och det som då blir över: nästa år ska det ju planeras till, reklam tills dess o.s.v.

Men visst, arrangörerna lär nog tjäna en hacka..
Det där var en himla bra lista, det är ju mycket omkostnader som ska täckas.
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]