Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
#405670
Att nivån i tråden hålls hög beror väl till största del på att man inte blandat in Etanol i debatten, det är ju oftast då det brukar hetta till! :wink:
av 2much4me
#537164
Bra länk för att kunna jämföra bensin mot diesel. Där jämförs både förbrukning och utsläpp.

http://www.fuel-pilot.com/calculation.htm

Jag väntar för övrigt på en 2012 V50 D2 Momentum som jag tror är rätt val för mig.

Nu har jag fått bilen. Första turen mellan Falun och Hedemora t.o.r. (10 mil mest 80km/tim och några korta 60 sträckor) med helt rå motor så visade färddatorn 0,39l/mil.
Fyllde sedan upp bilen helt och körde Falun- Stockholm t.o.r. 0,41/mil ner och och totalt för resan 0,42l/milen och du hade jag motvind och kraftigt regn på vägen hem. Vid denna resa var vi tre st i bilen och skuffen var fylld till taket!
På samma tankning har jag även kört till och från arbetet i en vecka (Falun-Borlänge) och förbrukningen ska en enligt datorn nu vara 0,43l/milen.
Jag ska vid nästa tankning kontrollera förbrukningen.
Stämmer siffrorna går bilen grymt billigt!
Beställde bilen med snålhjulen. Alltid AC:n igång, 2,7 kg i däcken, mjuk laglig körning med farthållare så fort det är lämpligt (för att undvika farbror blå...).
Är jättenöjd!
Bilen är för övrigt INTE slö så länge man inte väljer en alltför hög växel, varvet på motorn bör vara minst 1400 varv per minut för att man ska kunna förvänta sig snabb acceleration, vridmomentstoppen är vid 1750 varv.
Mvh Martin
Senast redigerad av 1 2much4me, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#537239
Datarolf skrev:skribenten tyckte var bra för miljön eftersom dessa sades släppa ut mindre koldioxid - alltså mindre klimatpåverkan.
sorsj skrev:Att en dieselmotor är mer ekonomisk än en bensinmotor har i huvudsak tre orsaker.
1. Som sagts tidgare i tråden är dieselbränslets energiinnehåll högre per liter. Bensinen innehåller ca 32.8 MJ/l, dieselbränslet ca 35.3 MJ/l d.v.s. ca 7.6 % mer.
Javisst, men det gör ju inte koldioxid utsläppet mindre eftersom dieselbränslet högre energiinnehåll bla beror på att det innehåller mera kol än bensinen.
sorsj skrev:2. Dieselmotorns arbetsprocess är termodynamiskt 'sundare' än bensinmotorns, d.v.s. dieselprocessen har högre termisk verkningsgrad än bensinmotorn arbetsprocess.
Det var de två första orsakerna. För att förklara den tredje behöver man veta att normal körning med en vanlig personbil sällan betyder effektuttag på mer än ca 30 à 50 hk, d.v.s. man tar bara ut en liten del av den maximalt tillgängliga motoreffekten. Effektuttaget på en vanlig bensinmotor regleras genom att man stryper i motorns insugningssystem, det vill säga man hindrar motorn från att 'andas' genom att med berått mod sätta in ett stort motstånd i strömningskanalen - det finns de som säger att det är som att alltid köra på fullgas och reglera farten genom att bromsa. Effektuttaget på en dieselmotor regleras däremot i stort sett förlustfritt genom att man helt enkelt reglerar insprutad bränslemängd och direkt får den effekt man 'beställt'. Alltså:
3. Vid dellastkörning (vilket är det normala) har dieselmotorn en extra fördel genom en sundare princip för effektreglering. Här är det läge för en anmärkning: Den allra senaste bensinmotortekniken med direktinsprutning (Obs! DIREKTinsprutning, inte den vanliga bränsleinsprutning, som i stort sett alla har idag) kan så småningom komma att möjliggöra lika gynnsam effektreglering i bensinmotorn som i dieselmotorn.
Ytterligare en mycket viktig sak:
Bensinaren har lägre kompression, drygt 11 mot dieseln som kan vara upp mot 20, alltså låter bensinaren förbränningsenergin fara ut i avgasröret när gasen expanderat 10 ggr när kolven trycks ned. I dieseln kan det expandera 20 ggr innan motorn släpper ut den i avgasröret vilket gör att man tar tillvara mer av "explotionen" istället för att låta den fara ut i avgasröret.
Användarvisningsbild
av crumpets
#537274
När bensinen har högre oktan, varför klämmer man inte ut så hög kompression ur den egentligen? Det torde väl bara vara att tända betydligt senare? Kanske till och med efter ÖDL? Eller det kanske behöver såpass tid på sig att uppnå fullständig förbränning att det inte vore möjligt?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#537280
crumpets skrev:När bensinen har högre oktan, varför klämmer man inte ut så hög kompression ur den egentligen? Det torde väl bara vara att tända betydligt senare? Kanske till och med efter ÖDL? Eller det kanske behöver såpass tid på sig att uppnå fullständig förbränning att det inte vore möjligt?
I race-motorer kör man med högre komp för att få högre effekt/verkningsgrad. Man vill alltid ha så hög komp som möjligt i alla motorer. (gärna tex 30-35 i en diesel med då blir det så mycket NOX utsläpp)

I en bruksmotor vågar man dock inte dra upp kompen för mycket för ägaren kanske inte tankar högoktanigt race-fuel och då kommer ju motorn att spika om man hällt i lägre oktan vilket snabbt förstör motorn.

Gränsen går ju vid att man inte vågar ha högre komp i en dussinmotor än att det överlever på 93 oktan med hjälp av att man backar tändning och drar ned på laddtryck maximalt på order av knaksensorena.

Är det en racemotor kan man ju dra upp det så den inte överlever om man skulle råka tanka lägre än 100 oktan tex.
Användarvisningsbild
av crumpets
#537309
Men om diesel har lägre oktan än bensin så borde ju även den sämsta soppa tåla dieselkomp. Det var så jag tänkte. Vad är det som gör att bensinen spikar om den har så mycket högre oktan?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#537320
crumpets skrev:Men om diesel har lägre oktan än bensin så borde ju även den sämsta soppa tåla dieselkomp. Det var så jag tänkte. Vad är det som gör att bensinen spikar om den har så mycket högre oktan?
Bensinen finns ju redan i cylindern blandad med insugsluften. Den kan därför explodera när som helst om trycket/tempen blir för högt. Därför är det viktigt att ha bensin som tål så mycket temp/tryck (högt oktantal) som möjligt och inte tänds utan gnistan från stiftet.

Dieseln därmot finns inte i insugsluften utan sprutas in direkt i cylindern precis när det är dags att den ska förbrännas, den ska alltså ha så lågt oktantal som möjligt så att den exploderar så fort det bara går när den väl sprutas in vid övre dödläget.
Användarvisningsbild
av crumpets
#537326
Varför kan man inte köra samma teknik och spruta in så med bensin, och därmed ha mycket högre komp?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#537333
Ingen har lyckats bygga en sådan motor som håller för det behövs ohyggligt hög kompression för att få bensinen att självtända i alla lägen så som dieseln ju gör när den har så låg oktantal.

Diesel med oktan 20 räker ju med runt 17 i komp för att självtända. Fan vet hur mycket det skulle behövas för att få bensin att självtända på tex på tomgång i startk kyla. En sak är ju att den självtänder vid fullgas vid extrem hetta (spikning), en annan sak att få det att självtända (spika) på låglast som en diesel.

Dessutom så är det mycket svårt att bygga en insprutningspump som grejjar att pumpa bensin som inte smörjer med 2500 bar som dieslarna har i bränsletryck för att kunna spruta in under själva förbränningstakten.

Därför är GDI-bensinare hybrider som sprutar in bränslet direkt i cylindern, dock bara med 30-50 bar innan förbränning och låter sedan ett tändstift antända.
Användarvisningsbild
av crumpets
#537338
Fast även om det krävs gnista så borde väl högre komp ge högre verkningsgrad? Säg att man hade typ 20 i komp och fick lägga till gnista, det borde ju ändå generera grymt bra verkningsgrad?
Ligger flaskhalsen i pumpen tycker man ju att det borde vara något som det forskades friskt på.. Hm.

Har GDI-motorer generellt sett mer komp eller är deras främsta poäng att du får finare uppdelning av bränslet bara?
DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]