Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Teemu
håller med om att Volvias försäkringar inte är så tokigt. Ger 525kr/månad i helförsäkring för våran Laguna II 3.0 V6 Touring -02.
av anp
kaffe_koppen skrev:jag var och kollade på trygghansa. Dom skulle ha ca:1200 kr MÅNADEN för en TRAFIKFÖRSÄKRING för en volvo 740 GLT -90. Jag höll ju på att rammla av stolen när jag såg det. Men nu var jag inne på Volvia och kollade (tack gode gud för Volvia), och dom skulle ha blygsamma 600-700 kronor i månaden för en trafikförsäkring på samma bil som åvan. (Kommer inte ihåg summan exakt)
Tack för hjälpen allihopa och god jul!
/MVH Stefan
Folksam vill ha hela 1800 kronor helåret för en helförsäkring av min 245:a 8)
Visserligen en -75a...
Användarvisningsbild
av frilins
Volvia var för oss helt klart billigast för helförsäkring och de klart bästa villkoren.
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Har Volvia för tillfället. Byter dock till Folksam i sommar om inte bilen är såld då vill säga, annars blir nya bilen iaf Folksams...

Hade Volvia på 945an vi smällde och visst vi fick bra betalt och så. Men villkoren ang. viltolyckor skiljer mellan folksam o volvia.

Volvia betalar inte självrisken om du träffar trädet ist för älgen tex. Men det gör folksam... men annar är volvia kanon att ha o göra med!
av anp
Volvobruden84 skrev:Har Volvia för tillfället. Byter dock till Folksam i sommar om inte bilen är såld då vill säga, annars blir nya bilen iaf Folksams...

Hade Volvia på 945an vi smällde och visst vi fick bra betalt och så. Men villkoren ang. viltolyckor skiljer mellan folksam o volvia.

Volvia betalar inte självrisken om du träffar trädet ist för älgen tex. Men det gör folksam... men annar är volvia kanon att ha o göra med!
Har du "bevis" för att du kört på/väjt för ett djur, så skall viltförsäkringen gälla.

Men saknas spår eller hårstrån mm helt och hållet, och du sitter lindad runt ett träd, då gäller viltförsäkringen inte hos Folksam heller vad jag fattat ( eller något bolag )

Så har man viltförsäkrat, och har att välja mellan att väja och skada bilen, eller att köra på djuret, så är det sistnämnda att föredra tyvärr.
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvobruden84 skrev:Har Volvia för tillfället. Byter dock till Folksam i sommar om inte bilen är såld då vill säga, annars blir nya bilen iaf Folksams...

Lycka till med att slippa självriskan även på Folksam. det är inte lika lätt som det låter!

(att väja för en älg är OK, så länga man inte är till fara för nån annan trafikant, annars så ska man alltid köra på djuren!)
av Stefan Palm
finns många bolag att välja mellan.
jag har nyss bytt från volvia till sockenbolagen då jag spara lite mer än 2000 kr per år.

en liten lista. fyll på ni som kommer på fler.

Folksam
Trygg-Hansa
Volvia
Aktsam
Sockenbolagen
If
Länsförsäkringar
Wasa
av Frigge
Sockenbolagen ? Jag får gratulera ! Det är ett enmansförsäkringsbolag som jag varit i kontakt med när en kund råkade ut för en skada. Snacka om strul !!!! Dom borde vara ÄNNU billigare !!

/Fredrik
av Stefan Palm
Frigge skrev:Sockenbolagen ? Jag får gratulera ! Det är ett enmansförsäkringsbolag som jag varit i kontakt med när en kund råkade ut för en skada. Snacka om strul !!!! Dom borde vara ÄNNU billigare !!

/Fredrik
Jag har en bra försäkringsman som går att prata med till skillnad från övriga bolag.
Gubben sitter bara 2 mil från mitt om man behöver hälsa på honom :wink:
av kaffe_koppen
Jag ska ju bara ha en äldre billigare bil, så det enda anledningen att jag ska försäkra den är ifall man skulle skapa skada för någon annan. (sen är det ju lag på trafikförsäkring också). Om jag skulle få en parkeringsskada eller dylikt bryr jag mig inte så mycket om.

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]