isak skrev:håller helt med dig.
men historiskt har det varit stört omöjligt att SBP erkänt något fel. har själv varit och besiktat lastbilar där de med en dåres envishet inte erkänner de kopplat mätdonen (bromsar) på rätta uttagen med fel mätvärden som följd. har bett dem stillsamt att prova på rätt ställe, med följden att ja skulle inte tala om för dem hur de utförde sitt jobb?? firman hade ett h--vete innan de fick rätt.
isak
Tyvärr används även det problemet åt andra hållet. Kompisen jobbade på en firma som reparerar lastbilar. När dom gjort sitt yttersta med dom utslitna bromsar som satt på bil eller släp. Har testat bromsarna i sin egen testutrustning och inte kommit upp i godkända värden. Kör till sbp, känner att bromsarna är kass, och allt går igenom galant.
För min egen del gjorde jag uppmätning av avgaser idag på en verkstad där jag får låna avgasutrustningen. Jag brukar även kalibrera densamma åt dom med testgas. Så först kalibrerade jag .. sen testade jag.
Co 0.01
hc 005
lambdavärde 1.048
Kör bilen utan att stänga av, över 500 meter till sbp får testning direkt dock utomhus. Kan alltid skilja lite mellan inom och utomhus.
Co 0.3
Hc 048
Lambdavärde 1.02
Känns helt okej?.. NOT.. direkt tillbaka och ta nya värden, nu utomhus istället. Mina första värden står sej.
Bil två körs över och får också rejäl skillnad på avgas. Nu frågar jag istället när det kalibrerades senast? Det kalibrerades för 2 veckor sedan..
Förklarar problemet och får svaret: Ja.. men bägge är ju godkända.. kanske är det dags att utbilda hårdare?..