Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
halmstaden skrev:
anp skrev:
~Kalle~ skrev:Vad kör ni för bil? En insprut "ska" man ju motorbromsa för att spara bränsle och använda bromsen så lite som möjligt. Fundera på det :)
Det fungerar väl bara i "högre" farter? Min bil har gräns vid ca, 50km/h enligt färddatorn.
Nej då, vid motorbromsning på en modern motor går förbrukningen ner till noll eller nära där. Vad har du för bil? Hur menar du med färddatorn, du ser aldrig förbrukningen gå ner riktigt eller? Men färddatorn är ju så långsam, så under de sekunder hänger den inte med..
Färddatorn visar 0,0 i förbrukning vid motorbroms i hastigheter över ca, 50km/h. Sjunker hastigheten under ca, 50km/h så visar den direkt aktuell bränsleförbrukning igen. Antingen i Liter per Mil eller Liter per timme beroende på om bilen rullar eller står still.
Därav min fråga/påstående om att motorbroms i låga hastigheter ej sparar bränsle såsom det gör i högre hastigheter.
av anp
~Kalle~ skrev:Volvonoob säger: Bilen är en S40 2,0d. 2 inlägg upp :wink:
Frågan gällde nog vilken bil jag har.
Användarvisningsbild
av halmstaden
~Kalle~ skrev:Volvonoob säger: Bilen är en S40 2,0d. 2 inlägg upp :wink:
anp säger: Frågan gällde nog vilken bil jag har. 1 inlägg upp (B) :lol: :-)))))
anp: vad har du för bil då? :roll: Tror förbr sjunker till nära noll, nästan oavsett hastighet. Men jag kan ha fel, någon med bättre kunskaper i ämnet?

MVH
av *pettson*
vet ju inte hur era bilar är konstruerade. Men troligen som dom flesta . Bränsleavstängning följer inte hastigheter. Den följer varvtal, pedalläge och belastning. Nu gällde det ju inte en 850 och inte en bensinare men jag kan jämföra med den så ni ser kriterierna.
nedan är om 850T5
Bränsleavstängningen sker under motorbromsning under förutsättning att motorvarvtalet är över 1800 rpm (1920 rpm på bilar med automatväxellåda), att spjället står i stängt läge (tomgång) och motortemperaturen nått ett visst värde. När motorvarvtalet sjunker under 1200/ 1800 rpm (1200/1920 rpm på bilar med automatväxellåda) återupptas bränsleinsprutningen. :wink:
Och är man då lite newbie på bilar så är man sällan så duktig att man inte rör gasen till att börja med..
Motorbroms är också ett eget kapitel med att kanske möta upp en lägre växel för att nyttja motorbroms med avstängt bränsle.
av anp
*pettson* skrev:vet ju inte hur era bilar är konstruerade. Men troligen som dom flesta . Bränsleavstängning följer inte hastigheter. Den följer varvtal, pedalläge och belastning. Nu gällde det ju inte en 850 och inte en bensinare men jag kan jämföra med den så ni ser kriterierna.
nedan är om 850T5
Bränsleavstängningen sker under motorbromsning under förutsättning att motorvarvtalet är över 1800 rpm (1920 rpm på bilar med automatväxellåda), att spjället står i stängt läge (tomgång) och motortemperaturen nått ett visst värde. När motorvarvtalet sjunker under 1200/ 1800 rpm (1200/1920 rpm på bilar med automatväxellåda) återupptas bränsleinsprutningen. :wink:
Och är man då lite newbie på bilar så är man sällan så duktig att man inte rör gasen till att börja med..
Motorbroms är också ett eget kapitel med att kanske möta upp en lägre växel för att nyttja motorbroms med avstängt bränsle.
Måste kolla om det fungerar så även på min, jag har för mig att jag testat höja varvtalet genom nedväxling vid motorbroms utan att märka av någon nollförbrukning via färddatorns visning av aktuellt bränsleförbrukning.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Så om jag ligger runt 2000 varv på 5ans växel och släpper gaspedalen så att den rullar med 5ans växel i så då tar den ändå soppa?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Beror nog på vilken bil det gäller. Men jag vet att det inte fungerar med allt för låga varvtal.
Är motorn dessutom kall (som Pettson också påpekar) så måste du ha ännu högre varvtal.
Men testa växla över till momentanförbrukningen Kalle.
Användarvisningsbild
av halmstaden
~Kalle~ skrev:Så om jag ligger runt 2000 varv på 5ans växel och släpper gaspedalen så att den rullar med 5ans växel i så då tar den ändå soppa?
Nej, *pettson* skriver ju:
Bränsleavstängningen sker under motorbromsning under förutsättning att motorvarvtalet är över 1800 rpm
Kommer du under 1800rpm öppnas spjället igen, dock väldigt lite om du rullar...

Laddat batteriet några timmar då den b[…]

Låg bromsvätskenivå!?

@snowman , Laddar upp bild genom -Fullstän[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild, men jag har m[…]