- mån 03 nov 2008, 17:24
Här är ett exempel på vad som kan hända. Man kör i en lång fin vänsterkurva, man gasar på lite och låter bilen driva ut i en fin lång sladd, bilen driftar på tvären i vänsterkurvan, ratt/framhjul är åt höger och man styr med gasen. Solen skiner och allt är frid och fröjd...
...men vad händer, jo mitt i kurvan vaknar antisladdsystemet upp, uahhhhhh tänker antisladdsystemet.... vad händer bilen är ju på väg åt vänster (vägen också) men framhjulen står ju åt höger.... då vill föraren säkert åka åt höger tycker DSTC, slår av motorn, tvärbromsar däcken på högersidan så bilen kastar sig åt höger (och där finns ju ingen väg). Då får man vara toksnabb på ratten och parera för att DSTCn inte ska kasta en av vägen.
DSTC är inte gjord för att man ska gasa sig ur saker eller leka sladd i kurvor.... den kan kasta av dig från vägen....dessutom går den inte att slå av om du vill sladda lite.
Barkbiten skrev: Samma är det ju med antisladd och antispinn systemet. När Du kommer in i en kurva på lätt glid och ska gasa Dig ur, så börjar bromsarna att arbeta och det låter högt från antisladdsystemet, som dessutom är lätt att överbelasta och därmed sätta ur funktion (har hänt mig flera gånger med både 08or och äldre bilar 04, 05). Har Du bra däck och en stark motor så kanske Du snarare vill ge mer effekt, och även försöka få igång HALDEX-drivningen om fyrhjulsdrivet...Volvo har dock programmerat haldexen så att bilen ska gå lite mer rakt fram än slänga ut med bakdelen. Till andra biltillverkare med Haldex finns det uppgraderingar som förändrar detta.Att gasas sig ur situationer men en DSTC-Volvo är inte att rekommendera enligt mig, då kan det hända farliga saker. Volvo är programmerade för maximal säkerhet/tråkighet, man ska bara släppa gasen/bromsa i alla lägen.
Här är ett exempel på vad som kan hända. Man kör i en lång fin vänsterkurva, man gasar på lite och låter bilen driva ut i en fin lång sladd, bilen driftar på tvären i vänsterkurvan, ratt/framhjul är åt höger och man styr med gasen. Solen skiner och allt är frid och fröjd...
...men vad händer, jo mitt i kurvan vaknar antisladdsystemet upp, uahhhhhh tänker antisladdsystemet.... vad händer bilen är ju på väg åt vänster (vägen också) men framhjulen står ju åt höger.... då vill föraren säkert åka åt höger tycker DSTC, slår av motorn, tvärbromsar däcken på högersidan så bilen kastar sig åt höger (och där finns ju ingen väg). Då får man vara toksnabb på ratten och parera för att DSTCn inte ska kasta en av vägen.
DSTC är inte gjord för att man ska gasa sig ur saker eller leka sladd i kurvor.... den kan kasta av dig från vägen....dessutom går den inte att slå av om du vill sladda lite.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.