Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Barkbiten skrev: Samma är det ju med antisladd och antispinn systemet. När Du kommer in i en kurva på lätt glid och ska gasa Dig ur, så börjar bromsarna att arbeta och det låter högt från antisladdsystemet, som dessutom är lätt att överbelasta och därmed sätta ur funktion (har hänt mig flera gånger med både 08or och äldre bilar 04, 05). Har Du bra däck och en stark motor så kanske Du snarare vill ge mer effekt, och även försöka få igång HALDEX-drivningen om fyrhjulsdrivet...Volvo har dock programmerat haldexen så att bilen ska gå lite mer rakt fram än slänga ut med bakdelen. Till andra biltillverkare med Haldex finns det uppgraderingar som förändrar detta.
Att gasas sig ur situationer men en DSTC-Volvo är inte att rekommendera enligt mig, då kan det hända farliga saker. Volvo är programmerade för maximal säkerhet/tråkighet, man ska bara släppa gasen/bromsa i alla lägen.

Här är ett exempel på vad som kan hända. Man kör i en lång fin vänsterkurva, man gasar på lite och låter bilen driva ut i en fin lång sladd, bilen driftar på tvären i vänsterkurvan, ratt/framhjul är åt höger och man styr med gasen. Solen skiner och allt är frid och fröjd...

...men vad händer, jo mitt i kurvan vaknar antisladdsystemet upp, uahhhhhh tänker antisladdsystemet.... vad händer bilen är ju på väg åt vänster (vägen också) men framhjulen står ju åt höger.... då vill föraren säkert åka åt höger tycker DSTC, slår av motorn, tvärbromsar däcken på högersidan så bilen kastar sig åt höger (och där finns ju ingen väg). Då får man vara toksnabb på ratten och parera för att DSTCn inte ska kasta en av vägen.

DSTC är inte gjord för att man ska gasa sig ur saker eller leka sladd i kurvor.... den kan kasta av dig från vägen....dessutom går den inte att slå av om du vill sladda lite.
VolvoB20 skrev:
Barkbiten skrev: Samma är det ju med antisladd och antispinn systemet. När Du kommer in i en kurva på lätt glid och ska gasa Dig ur, så börjar bromsarna att arbeta och det låter högt från antisladdsystemet, som dessutom är lätt att överbelasta och därmed sätta ur funktion (har hänt mig flera gånger med både 08or och äldre bilar 04, 05). Har Du bra däck och en stark motor så kanske Du snarare vill ge mer effekt, och även försöka få igång HALDEX-drivningen om fyrhjulsdrivet...Volvo har dock programmerat haldexen så att bilen ska gå lite mer rakt fram än slänga ut med bakdelen. Till andra biltillverkare med Haldex finns det uppgraderingar som förändrar detta.
Att gasas sig ur situationer men en DSTC-Volvo är inte att rekommendera enligt mig, då kan det hända farliga saker. Volvo är programmerade för maximal säkerhet/tråkighet, man ska bara släppa gasen/bromsa i alla lägen.

Här är ett exempel på vad som kan hända. Man kör i en lång fin vänsterkurva, man gasar på lite och låter bilen driva ut i en fin lång sladd, bilen driftar på tvären i vänsterkurvan, ratt/framhjul är åt höger och man styr med gasen. Solen skiner och allt är frid och fröjd...

...men vad händer, jo mitt i kurvan vaknar antisladdsystemet upp, uahhhhhh tänker antisladdsystemet.... vad händer bilen är ju på väg åt vänster (vägen också) men framhjulen står ju åt höger.... då vill föraren säkert åka åt höger tycker DSTC, slår av motorn, tvärbromsar däcken på högersidan så bilen kastar sig åt höger (och där finns ju ingen väg). Då får man vara toksnabb på ratten och parera för att DSTCn inte ska kasta en av vägen.

DSTC är inte gjord för att man ska gasa sig ur saker eller leka sladd i kurvor.... den kan kasta av dig från vägen....dessutom går den inte att slå av om du vill sladda lite.

Haha..ett mycket talande och roligt inlägg. Känner igen den där soliga vänsterkurvan :-)

Jo, det gäller ju att anpassa sig efter väg, bil, och de förhållanden som finns. Kanske dags att börja acceptera Volvo för vad den verkligen är, precis som jag för några år sedan accepterade Arbetsförmedlingen för vad den är (dvs, inte ett ställe som ordnar jobb åt Dig, utan snarare ett ställe som inte ordnar jobb åt Dig). Då behöver man inte gå och irritera sig längre. När man accepterat faktumet, då kan man gå vidare och tänka på annat :-)

Med Volvo är det ju som Du säger. Systemet vill hjälpa till när bilen går åt ett håll, men däcken åt ett annat. Dessutom är det ju inte heller helt säkert att Du har full fyrhjulsdrift just i kurvan när det handlar om hundradelar.

Ju mer jag tänker på det, desto mer känner jag att jag måste byta bilmärke snart. Men jag trivs ju så bra med min Volvo i övrigt. Den är grymt skön att sitta i och grymt skön att köra. Och omkörningar går också som en hejd. Men det är just det där lilla extra som jag saknar....hmm....eller ska man skaffa sig en bil till månntro? En mer renodlad rolighetsbil, som säkert inte alls är lika skön att åka i. Jaja, vi får väl se.

Antisladd och antispinn går ju trots allt att koppla ur, om man nu verkligen skulle vilja göra det. Medför lite konstanta felmeddelande som man får leva med - eller be någon Volvostation eller bekant med dator släcka. Det enda som behövs är att man rycker rätt säkring. Finns 2-3 stycken att välja på tror jag. Men varierar säkert från olika årsmodeller vad som hör till respektive säkring.
Ang bromsförmåga och så.... kikade nyss in på Continentals hemsida (de som säljer Continental och Gislaved).

Där finns en bild som visar varför man ska ha vinterdäck. Bilden visar två bilar på is med sommar- respektive vinterdäck.

Med vinterdäck är stoppsträckan på is 57 meter, med sommardäck är stoppsträckan 68 meter. Alltså nästan precis bara 10 meter längre än med vinterdäck.

Kolla vi på snö så är det nästan samma sak där; 35 meter för vinterdäck och 43 meter för sommardäck, alltså inte ens 10 meter längre.

Personligen skulle inte jag kalla detta bra marknadsföring. Vem tusan funderar ens på att skaffa vinterdäckn är det bara skiljer 8 meter i stoppsträcka med sommardäcken?

Är man lite ovan och ser dessa bilder så tror jag inte man ser någon större anledning att byta däck..det blir ju bara några meter längre stoppsträcka.

Men vi som testat sommardäck i praktiken på både is och snö vet att stoppsträckorna lika väl kan bli sjukt långa, och greppförmågan i kurvor nära på obefintlig. Har själv varit med och kanat över 100 meter med sommardäck på lätt snöbeklädd väg häromåret. Bara gled, gled och gled. Trots att sommardäcken även vara nära på splitternya.

Bilen bakom med nya vinterdäck märkte inte ens att det var halt. Stannade direkt på fläcken.

Hastigheten var cirka 45 km/h.

http://www.conti-online.com/generator/w ... ck_se.html
Bromsassistansen är läskig ibland, men praktisk ofta. Låg bakom en bil (lite för nära) så han tände sina bromsljus. Jag tryckte snabbt till på bromsen (snabbt, inte hårt) och bilen vrålbromsar. Som tur var var ingen bil bakom mig, då hade han garanterat kört på mig. Bromsassistansen går i av hur fort man trycker på bromsen, inte hur hårt. Den har räddat mig en gång. Halvlåg i bilen då det hoppade ut en älg, kom åt bromspedalen med typ halva foten och tryckte inge vidare hårt, men väldigt fort. Bilen bromsar för allt den förmår och räddar både mig och älgen. I den situationen är det med all ära värt att ha all säkerhetutrustning och ej urkopplingbar DSTC ist. för att köra en gammal 940.
Infide skrev:Bromsassistansen är läskig ibland, men praktisk ofta. Låg bakom en bil (lite för nära) så han tände sina bromsljus. Jag tryckte snabbt till på bromsen (snabbt, inte hårt) och bilen vrålbromsar. Som tur var var ingen bil bakom mig, då hade han garanterat kört på mig. Bromsassistansen går i av hur fort man trycker på bromsen, inte hur hårt. Den har räddat mig en gång. Halvlåg i bilen då det hoppade ut en älg, kom åt bromspedalen med typ halva foten och tryckte inge vidare hårt, men väldigt fort. Bilen bromsar för allt den förmår och räddar både mig och älgen. I den situationen är det med all ära värt att ha all säkerhetutrustning och ej urkopplingbar DSTC ist. för att köra en gammal 940.
Oj! Ja, i sådana lägen är den ju klockren. Jag vet precis vad Du talar om, har också varit med om att överraskas och reflexmässigt på gränsen till panik trycka på bromsen...lätt att man kommer lite snett med foten, och inte får ordentligt tryck på pedalen.

När jag testat att själv aktivera "assistansen" så har det inte räckt med att bara snabbt flytta från gas till broms...utan jag har även behövt trycka ner foten en bit på bromsen. Det vore intressant att höra hur den "verkligen" fungerar, om det kanske finns någon här på forumet som kan programmeringen eller känner till tekniken mer ingående.
Barkbiten skrev:Ang bromsförmåga och så.... kikade nyss in på Continentals hemsida (de som säljer Continental och Gislaved).

Där finns en bild som visar varför man ska ha vinterdäck. Bilden visar två bilar på is med sommar- respektive vinterdäck.

Med vinterdäck är stoppsträckan på is 57 meter, med sommardäck är stoppsträckan 68 meter. Alltså nästan precis bara 10 meter längre än med vinterdäck.

Kolla vi på snö så är det nästan samma sak där; 35 meter för vinterdäck och 43 meter för sommardäck, alltså inte ens 10 meter längre.

Personligen skulle inte jag kalla detta bra marknadsföring. Vem tusan funderar ens på att skaffa vinterdäckn är det bara skiljer 8 meter i stoppsträcka med sommardäcken?

Är man lite ovan och ser dessa bilder så tror jag inte man ser någon större anledning att byta däck..det blir ju bara några meter längre stoppsträcka.

Men vi som testat sommardäck i praktiken på både is och snö vet att stoppsträckorna lika väl kan bli sjukt långa, och greppförmågan i kurvor nära på obefintlig. Har själv varit med och kanat över 100 meter med sommardäck på lätt snöbeklädd väg häromåret. Bara gled, gled och gled. Trots att sommardäcken även vara nära på splitternya.

Bilen bakom med nya vinterdäck märkte inte ens att det var halt. Stannade direkt på fläcken.

Men det gällde inte dubbdäck va?
Tomas88 skrev:
Barkbiten skrev:Ang bromsförmåga och så.... kikade nyss in på Continentals hemsida (de som säljer Continental och Gislaved).

Men det gällde inte dubbdäck va?

"Varför vinterdäck?" står det som rubrik på sidan där man jämför vinterdäck mot sommardäck. Så nog är det vinterdäck alltid, men om de syftar på odubbade eller dubbade framgår faktiskt inte. Man kan dock tycka att i en sådan jämförelse borde ju den smarte marknadsföraren/försäljaren jämföra ett vanligt sommardäck med företagets dyraste och mest effektiva vinterdäck (dvs, ett däck med dubbar).

Inte för att det kanske hör hit till den här tråden, men efter att ha kikat runt på Gislaveds sida lite ytterligare så ser jag att det mesta bara är rent skräp och överhuvudtaget inte alls genomarbetat....får känslan av att de haft stora planer, men sen har den ansvarige bara tryck in någon snabb info på varje rubrik, ger en känsla av lathet och "goddag yxskaft". jaja...kanske man skulle ringa och erbjuda sina tjänster, däck kan de ju göra i alla fall. Men hemsidan ligger ljusår efter.
Infide skrev:.... Halvlåg i bilen då det hoppade ut en älg, kom åt bromspedalen med typ halva foten och tryckte inge vidare hårt, men väldigt fort. Bilen bromsar för allt den förmår och räddar både mig och älgen. I den situationen är det med all ära värt att ha all säkerhetutrustning och ej urkopplingbar DSTC ist. för att köra en gammal 940.
Eller oxå får man ha en gammal bil och koncentrera sig på att köra?
Detta börjar likna en gammal diskussion: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=28324
//Björn
VolvoB20 skrev: ...men vad händer, jo mitt i kurvan vaknar antisladdsystemet upp,
Väcker liv i en gammal tråd då den behandlar just det jag undra över och jag fanna denna när jag sökte svaret på min fråga.
Jag har just köpt en V70II 09. (En MB E220 från 00 finns till salu i Stockholm om nån är intresserad.) Jag bytte till Volvo då folksams analys har en helt anna färgskala för E220 än för V70 från tidigt 00tal.

Nu till min förvåning då jag tycker att den nya bilens antisladd vaknar rätt sent och då reagerar på ett sätt som jag tycker är onödigt yrvaket och burdust. Den gamla mercan korrigerar innan man upptäckt att det är ett problem och kopplar i och ur systemet mycket mjukt och graciöst.

Är det fel på Volvon, den är itne två är ännu så jag undrar om jag skall be Bilia fixa den, eller skall det vara så här?
Mvh
Karl
MB n är bakhjulsdriven, går väl ALDRIG att jämföra med en framhjulsdriven?
ialafall inte i min värld.
isak
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]