Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
Tror att när man lägger ner så pass mycket pengar på en bil så har man också enormt höga förväntningar. Dessutom kör man försiktigt som bara den för att inget ska paja, jag vet jag gör det själv.

Då tänker man om man inte hade haft roligare med sin gamla häck istället. Där har man inte så höga förväntingar utan blir istället imponerad av de grejerna den presterar bra, istället för att bli besviken på bristerna som man blir i den nya.

Men ställ dom mot varandra, visst är det en mycket bättre bil inget snack om saken, men är den så bra att den är värd 10 gånger mer?
De gamla bilarna 240 och 740 är säkerligen dom bästa bilarna volvo gjort och någonsin kommer att göra. Det är oerhört svårt för volvo att bygga nya bilar som är så pass mycket bättre än dom gamla bilarna för att rättsfärdiga det priset.

Det är bara mina filosofier ni får gärna kommentera :lol:
Användarvisningsbild
av Nexus
Irrblosset skrev:Grammse:
Problemet är att vi redan har två bilar.
En liten seat som sambon har till jobbet (billig, lätt att parkera).
Då blir det 3 bilar, vilket är väl hysteriskt för vår lilla familj med två vuxna och ett litet barn...särskilt när parkeringsplatserna kostar 500:-/bil per månad...
Aj då. Det visste ju jag inte :wink: Själv hade jag ett tag 3 bilar och är ensamstående boende i lägenhet men med gratis parkering på gatan som tur var. Men jag var ej poppulär hos grannarna :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av Brainy
Irrblosset skrev:Och Lilja:
Jag hade gärna kikat på din 745:a om jag hade bott i närheten av skåne...men Huddinge är en bit bort!

Något som också stör mig med nya bilen... den drar 0.98 liter per mil...den gamla drog 0.70 per mil...
Otroligt...
Landsväg???
Vad har du för motor?
Jag kan då köra betydligt snålare med en 170hästare om jag vill... :???:
Har för mig att det var 0.64 som mitt rekord Gävle-Stockholm hamnade på men det kan ha varit 0.66 också... En jädra tråkkörning som gör att jag gärna trycker lite mer på gasen och tar den ökade bensinkostnaden men det går att hänga med skapligt i trafikrytmen med en låg förbrukning...
Irrblosset skrev:Grammse:
Problemet är att vi redan har två bilar.
En liten seat som sambon har till jobbet (billig, lätt att parkera).
Då blir det 3 bilar, vilket är väl hysteriskt för vår lilla familj med två vuxna och ett litet barn...särskilt när parkeringsplatserna kostar 500:-/bil per månad...
Och varför kan man inte sälja seaten? Den lär väl inte vara så gräsligt mycket billigare än en 245a/745a/whatever som du kan köra omkring med när du behöver mycket i bilen och sen har ni en lysande familjekärra i v70in...

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Irrblosset
Brainded: Du har en poäng där!
OM inte sambon vore så grymt mycket emot att köra "stooor" bil till jobbet i stockholmsrusningen...
Inte nog med att seaten bara drar 0,5/mil, den är lättparkerad också.
Det är ju inte 240/740.
Utöver soppan så tillkommer dom fu***ng jävla trängelavgifterna här, som blir över 700 spänn per månad.
(Utöver bensin, skatt, försäkring, service osv.)

Jag har en V70 classic, allt är "standard". Soppan blir 0.96-0.99 beroende på var jag kör. Trodde det skulle räta till sig när den blev inkörd, men nu är jag uppe i 400 mil och den drar det samma.
240:in var så grymt bra inställd att den inte drog mer än 0.7. (Var iof en extremt duktig etablerard volvomeckarfirma som haft den också...
av Anders8
Vi har 2 bilar i en kombination som för oss visat sig sällsynt lyckad.
En ganska ny VW Lupo 3L och en 855a från -95 med dragkrok.
Volvon är helt och hållet suverän att lasta och dra med och när inte det behövs åker vi nästan gratis med Lupon.

Skillnaden i körupplevelse mellan 855:an och gamla stenåldersvolvo är ofattbart stor trots att kostnaderna är snarlika.

Volvo 855 är en för sin tid modern och rolig bil, jag skulle aldrig reflektera över en 245-hink.Det är år 2007 nu och inte 1965!!
Nästa steg blir att byta ut 855:an mot en V70D5 Beg, men det brådskar absolut inte, vi är så nöjda!
Användarvisningsbild
av Irrblosset
Vi är inne på linjen med en Renault Megane som sambon ska ha fram och tillbaka till jobbet...(slipper trängelskatten här, billigare skatt)
Den går att välja om man ska köra på E85 eller vanlig soppa och verkar helt ok...
Den ska vi kombinera med en gammal 745:a eller 245:a till mig.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Så du har alltså bestämt dig för att sälja V70n?
Användarvisningsbild
av fribbe_740
inse faktum allihop. de gamla volvobilarna går aldrig att slå ut med ny teknologi. man får vad man betalar för brukar det heta. det stämmer säkert ibland men inte här. betala 260 000:- å få en plasthög. betala 5000 o få en bil i genuin plåt. klonket när man stänger dörrarna... växelspakens skuttande när man får nöta på startmotorn i fem sekunder... det mysiga surrandet från en gammal motor som sjunger på 2k varv... kör hur du vill och vet att byta en framskärm när du smält en lyktstolpe kostar en femhundring... dessa genuina gamla bilar lämnar inget svenskt hjärta oberört, det är där vi hör hemma. inget kan slå dom gamla slitvargarna som dagens regler om miljö och säkerhet förbjuder. så enkelt är det
Användarvisningsbild
av Nexus
fribbe_740 skrev:inse faktum allihop. de gamla volvobilarna går aldrig att slå ut med ny teknologi. man får vad man betalar för brukar det heta. det stämmer säkert ibland men inte här. betala 260 000:- å få en plasthög. betala 5000 o få en bil i genuin plåt. klonket när man stänger dörrarna... växelspakens skuttande när man får nöta på startmotorn i fem sekunder... det mysiga surrandet från en gammal motor som sjunger på 2k varv... kör hur du vill och vet att byta en framskärm när du smält en lyktstolpe kostar en femhundring... dessa genuina gamla bilar lämnar inget svenskt hjärta oberört, det är där vi hör hemma. inget kan slå dom gamla slitvargarna som dagens regler om miljö och säkerhet förbjuder. så enkelt är det
Dra ur fetvadden ur öronen och ta av skyddslapparna och se att det har hänt lite sen finska vinterkriget :lol: :lol: :lol:
Jag håller på spy då man hamnar bakom en stinkande gammal 140/240 eller 360e som Bluddrar på full choke. Tacka vet jag moderna mijövänligare bilar vol:-)
Alla bilar utan katt skulle straffas med dubbel beskattning minst. :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av Tomas88
grammse skrev:
fribbe_740 skrev:inse faktum allihop. de gamla volvobilarna går aldrig att slå ut med ny teknologi. man får vad man betalar för brukar det heta. det stämmer säkert ibland men inte här. betala 260 000:- å få en plasthög. betala 5000 o få en bil i genuin plåt. klonket när man stänger dörrarna... växelspakens skuttande när man får nöta på startmotorn i fem sekunder... det mysiga surrandet från en gammal motor som sjunger på 2k varv... kör hur du vill och vet att byta en framskärm när du smält en lyktstolpe kostar en femhundring... dessa genuina gamla bilar lämnar inget svenskt hjärta oberört, det är där vi hör hemma. inget kan slå dom gamla slitvargarna som dagens regler om miljö och säkerhet förbjuder. så enkelt är det
Dra ur fetvadden ur öronen och ta av skyddslapparna och se att det har hänt lite sen finska vinterkriget :lol: :lol: :lol:
Jag håller på spy då man hamnar bakom en stinkande gammal 140/240 eller 360e som Bluddrar på full choke. Tacka vet jag moderna mijövänligare bilar vol:-)
Nej så får du inte säga! :)
Faktum är ju att det är betydligt billigare att äga tex en 240 än en nyare V70. Visst en nyare bil är väl lite roligare att köra och kanske mer komfortabel.
Men när det gäller komfort behöver inte en ny bil vara skönare att sitta i än en äldre.
En jag skjutsade på en gång i min 240 från 83 sa nåt i stil med "Fan vilket skönt baksäte till skilllnad från våran S60" (hans familj hade nyligen köpt en nyare S60 och han tyckte att baksätet i den var för hårt.)
Jag kan hålla med till viss del då jag tycker nyare bilar ofta har väldigt obekväma baksäten.

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]

Att du inte skulle få kallstarta eller dra[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]