Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Åtminstonde Navigator Pencilbeam är inte "godkända av EU" ens med svag och fjollig 55W halogenlampa så det gäller troligen då alla ljus av denna typ. Navigator Xenon flod har superbred ljusbild av samma anledning för att inte ljuset skall bli för starkt på för liten yta men med konvertering av halogenvarianten blir ljuset strået bättre pga att denna begränsning inte är inbyggd i halogenvarianten. Sen kan Bixenon inte placera ljuset 500 meter bort på 20m bredd som extraljus kan så kör på flodvarianten för bästa ljusspridning, eller hellre 3 st varav 2 ytter är flod och det mellan är smala varianten för ett av var blir inte riktigt bekvämt i mörker med bred ljus på ena kanten och en spets på andra kanten. Var så på en bil jag köpte men bytte direkt pga skeva ljusbilden. Det är ju trotts allt älgen en bit bort i dikeskanten man vill se och inte katten 10m framför bilen man ändå ser i halvljusets ljusområde.
Men i praktiken är ju nya lagen verknlngslös då dom inte kommer jaga halogenbilar med 100W lampor i extraljus.
Användarvisningsbild
av Tomas88
matzen10 skrev:
Addict skrev:En V70 som har bixenon original behöver inga floodlights för spridningen nära bilen är så pass bra och stark ändå. Satsa på tre pencil, eller två för den delen.
Nja..eller kanske inte Addict.. Tror du inte att det finns en anledning till att lagen justerats? ;-)

--> Matz
Men man bländar väl ändå av när man får möte :roll: ?
av matzen10
[b]Tomas88[/b] skrev:Men man bländar väl ändå av när man får möte :roll: ?
Jo, antingen 800 meter innan mötet (med pencil) eller 400 meter innan mötet (med vanliga, tillåtna extraljus)... Har inte extraljusen en säkerhetsfunktion; var tog den vägen nånstans då??
Alltså, ju längre bort man bländar en medtrafikant ju tidigare lär man väl blända av oxå?? :roll: Och då blir det en längre sträcka som blir oupplyst innan mötet ägt rum och man kan fläska på igen.... :wink:

Och jag tycker fortfarande inte att vi ska uppmana medlemmar här att införskaffa utrustning som kan bli en besvikelse i ett senare skede, Addict!

M V H
---> Matz
av Addict
matzen10 skrev:Och jag tycker fortfarande inte att vi ska uppmana medlemmar här att införskaffa utrustning som kan bli en besvikelse i ett senare skede, Addict!

M V H
---> Matz
:?: :?: :?: :?: :?:

Jag tycker det är otroligt positivt att få dagsljus på vägbanan även på natten. :roll:
av anp
Addict skrev:
matzen10 skrev:Och jag tycker fortfarande inte att vi ska uppmana medlemmar här att införskaffa utrustning som kan bli en besvikelse i ett senare skede, Addict!

M V H
---> Matz

Jag tycker det är otroligt positivt att få dagsljus på vägbanan även på natten. :roll:
Mötande kanske inte uppskattar det lika mycket som dig.

Denna tråden kanske kan vara ett gott komplement till den här tråden.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =bl%E4ndad
Användarvisningsbild
av ER
anp skrev:
Addict skrev:

M V H
---> Matz

Mötande kanske inte uppskattar det lika mycket som dig.

Denna tråden kanske kan vara ett gott komplement till den här tråden.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =bl%E4ndad
Båda går ju att kombinera, men många bländar av på tok för tidigt, tex runt backkrön/kurvor så bländar mötade ibland av både 10 och 15 sek innan dom ens kommer fram till den utan egentlig anledning och det gör dom enbart för att dom ser ett stark ljussken där och tror dom möter en långtradare. Sen finns det tokstållar som håller på och blinkar med helljuset fast man inte ens skall mötas än på 5-10 sek och dom omöjligt kan se ens lampor/störas av dom pga kurva/krön.
Att blända av för tidigt är rent trafikfarligt för båda. Man bländar av när man ser ljuskäglan närma sig kurvan/krönet eller ser antydan till takljusen på långtradare vid backkrön inte före man har kontroll på vad som ev. finns på vägen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
matzen10 skrev:
[b]Tomas88[/b] skrev:Men man bländar väl ändå av när man får möte :roll: ?
Jo, antingen 800 meter innan mötet (med pencil) eller 400 meter innan mötet (med vanliga, tillåtna extraljus)... Har inte extraljusen en säkerhetsfunktion; var tog den vägen nånstans då??
Alltså, ju längre bort man bländar en medtrafikant ju tidigare lär man väl blända av oxå?? :roll: Och då blir det en längre sträcka som blir oupplyst innan mötet ägt rum och man kan fläska på igen.... :wink:

Och jag tycker fortfarande inte att vi ska uppmana medlemmar här att införskaffa utrustning som kan bli en besvikelse i ett senare skede, Addict!

M V H
---> Matz
Jo som du säger så får man ju blända av lite tidigare med extraljus. Ju bättre extraljus desto tidigare får du blända av. Men sedan kan man ju fråga sig vilket som är bäst. Det beror kanske lite på var du kör mest, vägar med mycket eller lite trafik.

/Tomas
Användarvisningsbild
av Tomas88
[/quote]
Båda går ju att kombinera, men många bländar av på tok för tidigt, tex runt backkrön/kurvor så bländar mötade ibland av både 10 och 15 sek innan dom ens kommer fram till den utan egentlig anledning och det gör dom enbart för att dom ser ett stark ljussken där och tror dom möter en långtradare. Sen finns det tokstållar som håller på och blinkar med helljuset fast man inte ens skall mötas än på 5-10 sek och dom omöjligt kan se ens lampor/störas av dom pga kurva/krön.
Att blända av för tidigt är rent trafikfarligt för båda. Man bländar av när man ser ljuskäglan närma sig kurvan/krönet eller ser antydan till takljusen på långtradare vid backkrön inte före man har kontroll på vad som ev. finns på vägen.[/quote]

Jag retar mig också på att folk bländar av så :evil: -tidigt. Jag tycker att det är bättre om man blir lite bändad än att man släcker för tidigt. För de är ju så att man ska ju släcka när den mötande gör det eller att man själv blir bländad.

/Tomas
av Skidåkaren-PillarKottar
Tänk på att den som lyser på den andre måste blända av först! :idea:

I kurvor är det ju ofta så att A lyser på B, men att B fortfarande lyser ut i terrängen och alltså inte behöver blända av på några sekunder ytterligare. Tyvärr är det ju så att en del inte bländar av förrän de själv får ljuset i ögat, och det kan ju vara alldeles för sent ibland.

För de flesta av er bilintresserade är det förstås självklart... vill bara tjata lite ändå :wink:

F.ö. har jag f.n 2st Bosch fjärr som ger punktvis ljus. Så ska jag inte ha igen. Dels glider ljuspunkten hela tiden fram och tillbaks och dessutom tror jag att jag pga starkt upplyst vägbana får sämre mörkerseende att se i dikena efter älgar, barn mm. Tror det är bättre med lite kortare men bredare ljuskägla.
av anp
Långsmalt X-ljus är värdelöst i mitt tycke, just p.g.a all missad information i vägkanten eller intill vägen. Har stestat, och aldrig mer!

Flodljus räcker gott och väl i längsled, och ger mycket bättre sidoljus. Speciellt ifall man vinklar ut de litegranna över dikeskanten s.a.s. Bredden gör då att ljuset även överlappar i mitten av vägen/ljusbilden.
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]