Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Om man ska vara petig så sitter laddaren i bilen så den följer med.
Troligen tänker man på den kabeln som man använder i 220-volt uttaget eller som vissa hade i början även för 3-fas uttag. Den kabeln är det inte många som skickar med nu.

Men typ2-typ2 kabeln som behöver det som dagligen kallas laddbox följer med, annars är det en liten skandal.
Det som man kallar laddbox är egentligen bara ett glorifierat uttag med en massa olika funktioner beroende på tillverkare.
JEriksson skrev:Om man ska vara petig så sitter laddaren i bilen så den följer med.
Troligen tänker man på den kabeln som man använder i 220-volt uttaget eller som vissa hade i början även för 3-fas uttag. Den kabeln är det inte många som skickar med nu.

Men typ2-typ2 kabeln som behöver det som dagligen kallas laddbox följer med, annars är det en liten skandal.
Det som man kallar laddbox är egentligen bara ett glorifierat uttag med en massa olika funktioner beroende på tillverkare.
Det som syftas på är nog det som brukar kallas "reseladdare" som är en Shuko i ena änden och en typ2 i den andra. Dessa är inte toppen att ladda bilen med permament. Det går om man ställer ner strömstyrkan men även det håller inte i längden. En bekant (som hade ställt ner till 6A) fick eld i uttaget efter några månaders användning. Lyckligtvis satt uttaget på ett staket och inte på huset.
JEriksson skrev:Troligen tänker man på den kabeln som man använder i 220-volt uttaget eller som vissa hade i början även för 3-fas uttag.
Ja, det är en sådan jag syftar på. Den har väl blivit mindre intressant i samband med att antalet laddare "ute på bygden" ökat. Men är fortfarande användbar i det sammanhang jag beskrev ovan.

Det är lite nya tankebanor som skapas. Tidigare har jag aldrig varit med om att någon "kört iväg och tankat". Det är ju helt onödigt då det går så fort att göra längs vägen. Däremot har dottern vid ett par tillfällen tidigare "kört iväg och laddat", då hon inte velat lägga tid på det när själva resan sedan skulle företas.
Felkodläsare: Foxwell NT710

Japp, den klarar av serviceläge. Kan äve[…]

Jag gissar på att en bromsback har tappat si[…]

Bränslepumpar b230fd 1994

Går att köra på bara huvudpumpen […]

Dekortejp 240

Är det det den där svarta ca 5 cm breda […]