Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Just på Subarun är där ingen Turbo så det blir aldrig dom höga temperaturer på oljan. Då är det ju betydligt lättare och 150 hk i en 2,0 l motor är ju varken liten motor eller hög effekt idag. Däremot är där partikelfilter och just därför är det bättre med C2 eller C3 oljan än A5 då C2/C3 innehåller mindre av SAPS tilsatser. Dieselturbo motorer är nog också mindre känsliga än vad bensin turbo motorer är då dessa kan bli ordentligt varma.
Tillbaka till vår Subaru, det står även 5W40 som tillåten olja. Stod på raden under, så jag missade det.
av S60FIN
lennarte skrev: tor 03 nov 2022, 12:17 Just på Subarun är där ingen Turbo så det blir aldrig dom höga temperaturer på oljan. Då är det ju betydligt lättare och 150 hk i en 2,0 l motor är ju varken liten motor eller hög effekt idag. Däremot är där partikelfilter och just därför är det bättre med C2 eller C3 oljan än A5 då C2/C3 innehåller mindre av SAPS tilsatser. Dieselturbo motorer är nog också mindre känsliga än vad bensin turbo motorer är då dessa kan bli ordentligt varma.
Tillbaka till vår Subaru, det står även 5W40 som tillåten olja. Stod på raden under, så jag missade det.
Kollla inlägget jag skrev tidigare så behöver ingen längre grunbla över detta. :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
S60FIN skrev:Tänkte jag kontaktar Castrol och frågar hur det faktiskt ligger till.
Detta kom när jag skrev ovanstående. Det bekräftar vad jag skrivit tidigare att det är dom förlängda bytesintervallerna som kräver högre inblandning SAPS tilsatser och då kan "ställa till" det med partikelfilter. Och kör man då på ACEA C3 så får man byta oljan oftare, men får i gengäld mindre problem med partikelfilter. För oss "vanliga" bilägare blir det ingen skillnad då man ängå ska byta oljan minst en gång om året
av S60FIN
lennarte skrev: tor 03 nov 2022, 12:33
S60FIN skrev:Tänkte jag kontaktar Castrol och frågar hur det faktiskt ligger till.
Detta kom när jag skrev ovanstående. Det bekräftar vad jag skrivit tidigare att det är dom förlängda bytesintervallerna som kräver högre inblandning SAPS tilsatser och då kan "ställa till" det med partikelfilter. Och kör man då på ACEA C3 så får man byta oljan oftare, men får i gengäld mindre problem med partikelfilter. För oss "vanliga" bilägare blir det ingen skillnad då man ängå ska byta oljan minst en gång om året
Sant men eftersom nya bilar kan lätt ha service intervaller på 20-30.000km och specifikationen C3 så tror jag inte det är något vi vanliga människor behöver grubbla över.
Användarvisningsbild
av lennarte
Då kan vi i alla fall vara överens om att vaningstexten på C oljor gäller inte våra bilar utan Fiat.... :-o :-o :-o :x Nu vet jag inte exakt vilka motorer dom menar med varningen mer än att det är små turboladdade motorer med hög effekt och då kanske långa bytesintervaller. Så vill man slippa problem med partikelfilter så har C oljorna minst inblandning av SAPS tillsatser och vill man ha långa serviceintervaller får man köra på A/B olja. Detta gåller då bilar som rullar många, många mil om året och då tar partikelfiltret inte skada ändå för motorn blir alltid ordentligt varmkörd varje gång den startas.
Så det får bli Biltemas 5W30 ACEA C3 olja (som jag redan börjat använda) till mina bilar framöver. Och även Subarun när garantin gått ut (3 år eller 6000 mil)
av S60FIN
Fiat vågar jag mig inte uttala mig skillt om men efter fått mailet från Castrol som jag skrev hit känner jag mig nog bekväm att använda C3 i alla mina nuvarande och framtida bilar som förespråkar A3/B4.

En topptrimmad racing motor kanske jag inte skulle hälla en C olja i men sysslar inte med sånt hur som helst

Bara att tuta och kör å sprida den goda nyheten vidare 😀
av S60FIN
Sedan kan man ju fundera hur en olja kan vara klassad som både C2 och C3? T.ex. Mobil 1 ESP 5w-30.
C2 har en HTHS viskositet mellan 2.9 och 3.5 medan C3 över 3.5.

Borde ju int gå att klassa en olja som både och!?
Användarvisningsbild
av lennarte
Förmodligen år den melllan typ 3 till 4 HTHS. Vet ej, det är en gissning. Men den bör ju täcka bådas värden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ni pratar oljetemp. Men den mäts ju ofta i oljetråg eller ledning och kan vara relativt låg där.

Men. Oljan kan ju komma i kontakt med ytor som är mycket varmare under sin resa genom motorn, tex. Kolvens undersida och kolvbult, cylindervägg, turbinaxel osv så en ytterst liten del av oljan som passerar närmast metallytan kan ju momentärt bli extremt varm under varje passage

Så oljans förmåga att motstå hög temp ska aldrig underskattas.
Användarvisningsbild
av frasse4
Min tidigare Alfa hade en 1,3 liters bensinfyra med 170 hk, men den gick i princip aldrig över 100 grader i oljetemp när jag kollade. Den hade en värmeväxlare mellan kylvatten och motorolja, vilket även Volvo använt sedan början av 2000-talet, så på nya bukar håller motoroljan i princip samma temp som kylvattnet. Det var för övrigt 3000 mil serviceintervall på den, men min nyate Giulia har återgått till 1500 mil som känns mer rimligt.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]