Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
COCS skrev:Lade bud på en bil på KVD sent i torsdags kväll (efter mitt ovanstående svar). Ca 460.000 kr var mitt startbud och det blev registrerat som: Du är nu högst budgivare. Vilket stod klart och tydligt. På fredagen hände ingenting med budgivning ovanför mitt maxbud. Budgivningen skulle avslutats på måndag 24/10. Så jag tänkte; det händer nog lite nu denna helg. Igår = lördag, så var annonsen borta från KVD och jag har inte fått något meddelande om att den blivit borttagen. Jag har kollat idag igen på KVD (bilen borta) och även kollat på Transportstyrelsen, men finns ingen info om ny ägare. Tycker det är ganska märkligt att KVD tar bort en bil utan att ens meddela mig - som ju lagt ett ganska högt bud = jag tycker det är oseriöst.
Uppdragsgivaren drar tillbaka bilen, sånt händer. Jag håller med dig, när väl de publicerat bilen får de väl låta den gå på första auktionen i alla fall.
Användarvisningsbild
av COCS
Här kommer info...

1) Bilen hade INTE ett köp-nu-pris = det var enbart auktion som gällde.

2) Jag kontaktade KVD Kundtjänst och fick svar enligt nedan:
Hej Christian,
Beklagar att bilen försvann från hemsidan.
Uppdragsgivaren har valt att sälja bilen till föregående högsta budgivare istället för att fortsätta med en andra auktion.
Den är därför såld tyvärr.
Med vänliga hälsningar / Kind Regards
Mimmi på Kvdbil
Kundcenter

3) Vilket faktiskt bekräftas av nedanstående länk (som jag själv hittat idag).
LÄNK:
https://www.kvd.se/auktioner/bmw-x5-m50 ... 0hk-154392

Så det kan bli...
av Lövet
Högsta budgivaren fick inte kredit eller ångrade sig. Då hör KVDs kundtjänst av sig till andra budgivare och hör om de vill köpa bilen istället. Då blir det ett köpslående under radarn vilket pris som gäller. Om de inte hittar en sådan köpare så åker bilen ut ett varv till på auktion. Misstänker att säljaren får säga sitt också där, det var nog det som hände.

Det som förvånar mig är att de publicerade bilen på en andra auktion när de inte var klara med att leta avslut efter första auktionen.

Personligen gillar jag inte alls det här beteendet hos KVD. Budgivningarna ska vara öppna på en auktion, inte nåt fulspel via email. Har själv varit med om det många gånger på bilar som inte nått upp till reservationspris eller där jag kommit tvåa eller trea i auktionen.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]