Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev: tis 15 mar 2022, 23:19
Derank skrev:Hoppas du driver med oss nu, ska du skriva över bilen på någon annan för en tusenlapp? folk är då helt otroliga...................................
en tusenlapp kanske inte är något för dig, men för många är det en betydande summa.
Jo men ägarbyte brukar sänka värdet på bilen mer än 1000 kr om det inte är en rishög.

Men man kan ju passa på att flytta till glesbyggd då får msn 1500 kr istället.
Precis. Vad kostar ägarbytet från idag tills att den är skriven tillbaka på förra ägaren igen? Antar att försäkringen blir dyrare och därav att den ej stod registrerad på den andra från början. I viss mån värdeminskning men detta vet man ju inte alls utan beror ju helt på köparens värderingar när den säljs, men möjligheten finns absolut.

Ja 1000kr är alltid trevligt, undrar dock om de flesta (nej inte alla) istället kan sälja av några saker man inte använder på marketplace samt stunta i några hämtpizzor istället eller vad man nu lägger fliset på ;-)
Lockis skrev: Sen är ju frågan om du verkligen tjänar pengar på att göra så. Det finns ju en anledning att frugan inte står som ägare på bilen redan. Antar att det är en kostnadsfråga?
Anledning är så enkel att det är jag som sköter samtliga bilar i hushållet. Det är jag som försäkrar dom, besiktar dom, servar dom osv. Sen är vi gifta och har gemensam ekonomi, så ser verkligen ingen anledning att dela upp fordonsinnehavet. Jag tror inte heller premiuen skiljer något mellan oss, möjligen att den skulle vara aningen lägre på min fru då.
Sen är det lite hugget som stucket vem som använder vilken bil, man tar den man är sugen på. Den ena har deiselvärme, den andra inte, ska man åka långt / kort osv osv. Ser inget konstigt alls med detta.
Derank skrev:Hoppas du driver med oss nu, ska du skriva över bilen på någon annan för en tusenlapp? folk är då helt otroliga...................................
Antingen så har du sjukt fet lön, eller så har vi bara olika sätt att se på det.
Jag tjänar 45000, vilket ger mig ca 28.000 efter skatt. Dela detta på 20 arbetsdagar så får du ca 1400 kr per dag. Räkna sedan bort resa till och från jobbet som ren utgift, jag har 10 mil t.o.r,, vad är rimligt med dagens bränslepriser? 40 kr per mil för slitage inkl. soppa? 10 * 40 kr = 400 kr.
D.v.s. återstår det 1000 kr rent i plånkan efter ett hel jäkla seg dag på jobbet..

Vill jag arbeta gratis åt Maggan en hel dag? Jag svarar blankt nej på det.
Men visst, tjänar du 500.000 i månaden så förstår jag att du inte bryr dig.
Micce1980 skrev:Precis. Vad kostar ägarbytet från idag tills att den är skriven tillbaka på förra ägaren igen? Antar att försäkringen blir dyrare och därav att den ej stod registrerad på den andra från början. I viss mån värdeminskning men detta vet man ju inte alls utan beror ju helt på köparens värderingar när den säljs, men möjligheten finns absolut.

Ja 1000kr är alltid trevligt, undrar dock om de flesta (nej inte alla) istället kan sälja av några saker man inte använder på marketplace samt stunta i några hämtpizzor istället eller vad man nu lägger fliset på ;-)
Varför inte göra både och?
Diskussionen handlar inte om hur man ska tjäna 1000 kr, utan hur regeringen har tänkt.
Jag ser det som en principsak; det är faktiskt en kompensation p.g.a. att man klantat bort sig totalt med skatter / reduktionsplikt osv som gett skyhöga bränslepriser, och då
ska jag också ha rätt att ta del av kompensationen.
rasmus85 skrev:
Antingen så har du sjukt fet lön, eller så har vi bara olika sätt att se på det.
Jag tjänar 45000, vilket ger mig ca 28.000 efter skatt. Dela detta på 20 arbetsdagar så får du ca 1400 kr per dag. Räkna sedan bort resa till och från jobbet som ren utgift, jag har 10 mil t.o.r,, vad är rimligt med dagens bränslepriser? 40 kr per mil för slitage inkl. soppa? 10 * 40 kr = 400 kr.
D.v.s. återstår det 1000 kr rent i plånkan efter ett hel jäkla seg dag på jobbet..

Vill jag arbeta gratis åt Maggan en hel dag? Jag svarar blankt nej på det.
Men visst, tjänar du 500.000 i månaden så förstår jag att du inte bryr dig.
Enligt din egen kalkyl så är 1000:- inte värt särskilt mycket. 2.5 dags resa till och från jobb. Du hade tjänat mer på att säga upp dig om du har 400:- i resekostnad per dag till och från jobb. Eller skaffa en elbil. för enligt din kalkyl så har du 8000:- i utgifter på bara körning, sen tillkommer bilkostnaden på låt oss säga kanske 3000:- i månaden? Du får en rätt nice elbil för dessa 11.000 minus elkostnad för dina 200 mil i månaden räknar vi högt så blir ju elkostnaden med alla avgifter och nätkostnad en dålig månad i snitt i SE4 idag MAX 2.5kr/kWh vilket resulterar i en elkostnad på ca 1000kr för 200 mil. Så skaffa en elbil som är billigare än 10.000 i månaden så går du med vinst istället jämfört med idag.

TL:DR = 1000kr är skitkasst, ingen som kommer tjäna något på denna om man inte redan lever under "normala" förhållanden... skattesänkningar på EL/Drivmedel är desto bättre, då det ger en större "besparing" baserat på din normala förbrukning.

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌

Kineserna är ju glada för att ha ett ext[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]