- sön 30 jan 2022, 02:22
#1486356
Charles Jeantaud lär ha byggt den första användbara elbilen 1894. Räckvidden var uppenbarligen det stora problemet, då som nu!
Trouvé presenterar sin elbil
Samma år som von Jacobi imponerade på Sankt Petersburgs-borna med sin elbåt föddes Gustave Trouvé. Fram till sin död 1902 skapade han i runda slängar 70 olika uppfinningar. Bland annat den första utomhusbordaren men framför allt det som kan betraktas som den första elbilen - även om den mest liknande en 3-hjulig trampcykel.
Trouvé visade stolt upp sin elbil på en mässa i Paris 1881 och det inspirerade andra att satsa på eldrift - framför allt brittiska konstruktörer. Tyvärr satte myndigheter och polis käppar i hjulen med lagar och regler som hämmade utvecklingen. Snart hade Frankrike och Tyskland gått om brittiska konstruktörer inom utvecklingen av elbilar.
Frankrike dominerar bilindustrin
I mitten på 1890-talet dominerade Frankrike bilindustrin och ledde utvecklingen av elbilar. Charles Jeantaud som tillverkade hästvagnar i sin verkstad byggde 1894 den första elbilen som faktiskt gick att använda. Batteriet vägde 450 kilo och maxfarten var 21 kilometer i timmen. Jeantauds elbil startade en revolution som tog fart i Paris.
Invånarna i Paris använde Jeantauds elbil som taxi och rika familjer köpte sina egna elbilar. Kuskarna förvandlades till chaufförer. Tyvärr hade elbilen kort räckvidd och lång laddtid - till skillnad från bilar med förbränningsmotorer som kunde åka långt och tankas fort. Däremot slog en annan elbil världsrekord i hastighet 1898 - 63 km/h!

Trouvé presenterar sin elbil
Samma år som von Jacobi imponerade på Sankt Petersburgs-borna med sin elbåt föddes Gustave Trouvé. Fram till sin död 1902 skapade han i runda slängar 70 olika uppfinningar. Bland annat den första utomhusbordaren men framför allt det som kan betraktas som den första elbilen - även om den mest liknande en 3-hjulig trampcykel.
Trouvé visade stolt upp sin elbil på en mässa i Paris 1881 och det inspirerade andra att satsa på eldrift - framför allt brittiska konstruktörer. Tyvärr satte myndigheter och polis käppar i hjulen med lagar och regler som hämmade utvecklingen. Snart hade Frankrike och Tyskland gått om brittiska konstruktörer inom utvecklingen av elbilar.
Frankrike dominerar bilindustrin
I mitten på 1890-talet dominerade Frankrike bilindustrin och ledde utvecklingen av elbilar. Charles Jeantaud som tillverkade hästvagnar i sin verkstad byggde 1894 den första elbilen som faktiskt gick att använda. Batteriet vägde 450 kilo och maxfarten var 21 kilometer i timmen. Jeantauds elbil startade en revolution som tog fart i Paris.
Invånarna i Paris använde Jeantauds elbil som taxi och rika familjer köpte sina egna elbilar. Kuskarna förvandlades till chaufförer. Tyvärr hade elbilen kort räckvidd och lång laddtid - till skillnad från bilar med förbränningsmotorer som kunde åka långt och tankas fort. Däremot slog en annan elbil världsrekord i hastighet 1898 - 63 km/h!
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65750 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong?
Snart dags för service #34!
