Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja, jag undrade vad som händer om man byter till nyare bil. Kommer Cloudifieringen göra att det i framtiden blir omöjligt att serva och laga hemma när bilen blir lite äldre för man behöver en sjukt dyr online licens och en ny interfacehårdvara.

Men det är väl bara en bit i en större trend. Häromkring har alla GDS-hallar utom den sista stängt ned (Och då bor det väl ändå några hundra tusen människor i upptagningsområdet. ). Och de sista som finns kvar har förbjudit folk att serva sin bilar i hallen. det hela går mot att det bara är biltätt som fin kvar. Resten är verkstadsbesök som gäller.
Derank skrev: lör 01 sep 2018, 20:49 https://www.icarsoft.com/Product/s-325- ... OL_V2.html
Kan jag läsa ut det mesta från min V40CC MY16 med den? Man blir lite handikappad när man inte kan använda Vida/Dice.
VolvoB20 skrev:Ja, jag undrade vad som händer om man byter till nyare bil. Kommer Cloudifieringen göra att det i framtiden blir omöjligt att serva och laga hemma när bilen blir lite äldre för man behöver en sjukt dyr online licens och en ny interfacehårdvara.

Troligen kommer det finnas alternativ i framtiden, likt vol-fcr och MotronicSuite. Hårdvaran kan bli svår att komma ifrån, men fördelen med "dessa bilar" är ju att dom stödjer full ISO-standard(till skillnad mot dom modeller vol-fcr samt MotronicSuite behandlar), så det enda som egentligen krävs är att någon listar ut alla kommandon och tolkar responsen. Dom som blir drabbast hårdast kommer nog vara dom som köper en MY17+ inom dom närmaste tio åren. Kan gå fortare, och kan ta betydligt längre tid. Beror helt på hur väl låst systemen är samt hur mycket tillverkarna kommer ändra systemen från ett år till ett annat.

Att använda fabrikantens egna system, dvs VIDA eller liknande, är nog bara att glömma i framtiden för privatpersoner, förutsatt att ingen intern läcka händer hos volvo så hela servermiljön hittar ut i kretsarna.

p.s. nu pratar jag mer eller mindre om full kontroll över bilen, inte bara simpel felkodsutläsning/släckning som en universalläsare redan kan göra.
Lucif3r skrev: tis 11 sep 2018, 01:35 ...så det enda som egentligen krävs är att någon listar ut alla kommandon och tolkar responsen....
På bilar som säljs i miljoner ex. som VW och Ford kommer säker många att göra detta, men för bilar som går ut i mindre serier är det ju inte lika stor chans.

Blir väl så att någon orkar list ut det varligaste sakerna, men för lite djupare felsökningar blir det verkstad som gäller.
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]