Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Rådlös skrev:Tänk på att pneumatiska (luft) mutterknackare tar rätt mycket luft. En liten "hobbykompressor" räcker inte till.
Inga problem alls, Jag köpte Scorpion dragaren med 1350 Nm. Jag har provat, Man kan ha hur liten kompressor som helst, den drar ju loss bulten på 1-2 sekunder och inte mycket luft går åt, bara se till att du inte har för tunn slang så det blir tryckfall.

http://verktygsboden.se/mutterdragare/mutterdragare-12

En stor kompressor behövs så klart om man ska dra loss 500 bultar på 2 minuter i snabb följd, men det gör inte jag i alla fall. 5 hjulbultar i snabb följd är ju också så snabbt att trycket knappt hinner sjunka och innan jag har hunnit flytta mig till nästa däck är trycket sedan länge i topp igen.

Fattar inte varför man skulle behöva en stor kompressor till mutterknack. Jag har färgsprutor och luftdrivna slipmaskiner, det är en annan sak, där går det åt luft för man kan ju spruta eller slipa oavbrutet i 20 minuter och då går det åt luft. Men vem knackar på en mutter i 20 minuter utan stopp ?
av Knatch
Kan vi snälla sluta diskutera luftverktyg då syftet med tråden är att jag ska hitta mig en eldriven mutterknack för en rimlig peng. Tack!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Knatch skrev:Kan vi snälla sluta diskutera luftverktyg då syftet med tråden är att jag ska hitta mig en eldriven mutterknack för en rimlig peng. Tack!
Milwaukey knacken ger 1000 Nm, men kostar över 6000 kr med batteri o laddare. Några vettiga 220 V sladd-maskiner har jag inte sett. Speciellt inte om de ska vara så smidiga att de är användbara i trånga utrymmen runt tex hjulupphängningen. Jag har några sladdmaskiner och de är bara skräp.

Kompressor + Knack får du för halva det priset, och då är den smidig och drar loss det mesta utan problem.
av valln
Knatch skrev:
valln skrev:När jag var på en mässa sa en gubbe att en sån där skruvdragare knackar vi upp muttrar i gruvverkstaden i Pajala med, med finsk brytning!
Det var en 18 volts Milvaukee skruvdragare för cirka 2500 kr.

Jag tror den bör räcka för dig också... :wink:
Det tror jag oxå :) gubben med finsk brytning på mässan, hans ord e lag !
Nej ska jag lämna ifrån mig 2500kr så vill jag ha lite mer fakta.
Eftersom det var en mässa och det var i Swedols monter och deras industrisäljare var det ett riktigt, riktigt bra pris!
Det kunde nog ha varit 2500 kr plus moms med laddare och två batterier.

Jag skulle ha kollat en bra Milwaukee skruvdragare, men du gör naturligtvis som du vill.
av Knatch
valln skrev:
Knatch skrev:
valln skrev:När jag var på en mässa sa en gubbe att en sån där skruvdragare knackar vi upp muttrar i gruvverkstaden i Pajala med, med finsk brytning!
Det var en 18 volts Milvaukee skruvdragare för cirka 2500 kr.

Jag tror den bör räcka för dig också... :wink:
Det tror jag oxå :) gubben med finsk brytning på mässan, hans ord e lag !
Nej ska jag lämna ifrån mig 2500kr så vill jag ha lite mer fakta.
Eftersom det var en mässa och det var i Swedols monter och deras industrisäljare var det ett riktigt, riktigt bra pris!
Det kunde nog ha varit 2500 kr plus moms med laddare och två batterier.

Jag skulle ha kollat en bra Milwaukee skruvdragare, men du gör naturligtvis som du vill.
Jo men en skruvdragare fungerar inte att lossa sånna bultar med.
Det är knackkraften som lossar en bult. Och då ska den knacka jävligt hårt om du ska lossa bromsoksbultar, subframe mm.
Det får nog bli en kompressor i garaget då, jag som ville slippa det
Användarvisningsbild
av TommyP86
Hitachis batterimaskiner är jag impad av annars.

Men problemet med batterimaskiner för "hobbybruk" är att batterierna fort blir till åren och när du ska ha den efter 6 år så dör batterierna innan du hunnit blinka. Så det ger ju fördel tryckluft. Men det är förstås ett krångel det med, slangar, oväsen och allt vet vad.
Jag själv har en blytung AmPro luftknack, av 2007 års modell vilken jag kör på ett herrejösses för högt tryck. Om du köper en tryckluft, köp en med bra bett i, det finns otroligt mycket skräp ute.
av Knatch
Efter lite sök så hittade jag denna

Kollade lite på youtube och den där kör dom med i många verkstäder.
Ska bara hitta en vettig återförsäljare så jag kan gå och klämma lite på den. Finns på nätet men jag är allergisk mot nätköp och gillar att göra affär mellan 4 ögon.
Dewalt hade oxå någon ny serie med 54volts batteripack. Kul att utvecklingen går framåt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]