Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#839645
När det gäller batteriet och själva tillverkningen av en elbil så finns det mycket myter. En av de verkar vara just den att det skulle vara se extremt krävande att tillverka batterier. Så här skriver Elbilsverige:

Myt # 16: Batteriet kräver massor med energi att tillverka och ur livscykelperspektiv är en elbil mycket sämre än en dieselbil
När en bil produceras och när den ska tas omhand som uttjänt så åtgår det både energi och råvaror. Det är svårt att beräkna exakt hur mycket energi som åtgår och hur stora utsläppen är under olika stadier i bilens livslängd, men själva driften är i de allra flesta fall helt dominerande. För en vanlig bensin- eller dieselbil anger man som tumregel att 80 % av energin åtgår för driften och de återstående 20 % för produktionen samt återvinningen när den är uttjänt. När det gäller koldioxidutsläppen för en bensin- eller dieselbil är driften ännu mer dominerande eftersom produktionen även använder elenergi som bl.a. i Sverige har låga koldioxidutsläpp.

För en hybridbil är detta förhållande något annorlunda eftersom den drar mindre bränsle, och för en elbil blir det ännu mer annorlunda. En elbil drar 50-80 % mindre energi än en bensin- eller dieselbil, vilket innebär att driftfasen i bilens liv bara kommer att kräva en femtedel till hälften så mycket energi.

Elbilen har batteri och elmotor istället för förbränningsmotor och avgassystem. Elmotorer och batterier innehåller dock i stort sett samma material som resten av bilen: plast, stål, koppar, aluminum, nickel och lite andra metaller. Litiuminnehållet i litiumbatterier är bara några procent, så det innebär bara något tiotal kg i en bil som väger 1.500 kg eller mer. Batteriet och elmotorns material kompenseras i stor utsträckning med att den inte behöver någon förbränningsmotor, bränsletank eller avgassystem. Dessutom kräver den ingen avgasrening, vilket annars kräver bl.a. ädelmetallen platina i katalysatorn.

Det är naturligtvis svårt att räkna exakt på hur stor miljöpåverkan är från produktionen av en elbil jämfört med produktionen av en bensinbil, men om man tittar på bilens vikt och ingående material, så kommer man till slutsatsen att den bör ha ungefär lika stor miljöpåverkan. Men eftersom energiåtgången i driftfasen är mycket lägre och miljöpåverkan från elen kan bli mycket lägre, så vinner elbilen totalt sätt.

För ett par år sedan publicerades en studie som påstod att en Hummer var mycket miljövänligare än en Toyota Prius. Några beräkningar, källor eller underlagsfakta presenterades aldrig. Det välrenommerade konsultbolaget Rocky Mountain Institute analyserade resultaten och kom fram till att de var helt orimliga. Ett dokument från Rocky Mountain Institute finns här: http://www.rmi.org/images/PDFs/Transpor ... ToDust.pdf (pdf-dokument).



http://www.elbilsverige.se/index.php?op ... icle&id=48



Jag tror inte det skiljer speciellt mycket i "smutsighet" och energiåtgång på produktion av elbil respektive vanlig förbränningsmotor.
En elbil har dessutom färre rörliga delar som under bilens livscykeln behöver bytas ut, så en eventuell skillnad från start tas ju säkert igen där rätt snabbt.
#839649
joel80 skrev:Fast jämför man hur mycket energi det går åt måste man också jämföra vilket energislag som går åt när man tillverkar bilen. Troligen är det rätt så "klimatsmart" att tillverka en bil i Sverige med våra låga CO2-utsläpp på el. Då kör man nog ikapp utsläppen betydligt fortare, då man inte behöver köra igen hela energikostnaden för att det ska gå jämnt ut utsläppsmässigt.
Ledsen att göra dig besviken Joel. Spelar nog ingen roll om det är en "Svensk bil", Det är ju inte när man skruvar ihop bilen på bandet som energin förbrukas. Det är när man bryter malmen i gruvorna, När man kör järnmalmen i masugnarna tillsammans med kol och koks. När man pumpar upp oljan som används till plast och färg. När man tillverkar alla komponenterna i Kina som sedan skall fraktas runt hela jorden hit för att till sist skruvas in i bilen som energin och resurserna förbrukas.

Dessutom är hela Europa sedan många år sammankopplade i ett enda el-grid, Så när jag pluggar i min elbil i uttaget och förbrukar 40 kWh för att ladda upp bilen så blir det automatiskt 40 kWh mindre el vi kan exportera till Tyskland och de måste då gasa på sina kolverk för att producera dessa 40 kWh. Eftersom kol-el är så mycket dyrare än svensk vatten el kommer vatten-elen automatiskt att tränga undan kol-elen på Europa-marknaden. Men använder vi upp den CO2 effektiva vatten-elen själva så har resten av Europa inget annat val än att gasa mer i kolkraftverken.
#839651
joel80 skrev: Myt # 16: Batteriet kräver massor med energi att tillverka och ur livscykelperspektiv är en elbil mycket sämre än en dieselbil
Problemet är väl inte att det går åt energi att tillverka batteriet. Problemet är väl att det inte finns nog lithium i brytbar form på jordytan till att tillverka batterier nog, om vi skulle ställa om världen bilar till el-drift. Det räcker ju till mobiler/skruvdragare och andra småprylar men de mängder som bilbatterier för eldrift kräver är ju av en het annan dignitet..

Det räcker ju inte ens om vi totalt skövlar nationalparkerna i Sydamerika som har världens största kända förråd av Lithium.

http://en.wikipedia.org/wiki/Salar_de_Uyuni
#839652
Att skicka el lång väg är inte alltid så smart, det blir ett visst bortfall. Det är inte så enkelt att all el vi "sparar" i Sverige blir en minskning på kol i Tyskland, eller annat europeiskt land.. Till viss det kan det vara så, men att det skulle vara så illa är också en myt som du kan hitta samma sida jag länkade till tidigare:

Myt # 8: Alla elbilar går på marginalel, vilket innbär polsk, smutsig kolkraft
Man hör ofta uttalandet om att alla elbilar går på marginalel, och att marginalel innebär polsk, smutsig kolkraft. Marginalel är nog ett av de mest missbrukade orden i de senaste årens elbilsdebatter.

Det är inte helt lätt att definiera marginalel, men vi gör ett försök. ”Marginalel” kallar man den el som måste produceras ifall man ökar konsumtionen, t.ex. tänder en extra glödlampa eller laddare en extra elbil. Då ökas produktionen av den el som har lägst rörlig produktionskostnad av befintlig överskottskapacitet (hängde du med?). Först startar man de kraftverken som har lägst rörlig produktionskostnad, vilket är bl.a. vindkraft, kärnkraft, kraftverk som går på spillvärme och kraftvärme. Ju mer el som behövs, desto dyrare kraftverk startar man. Kärnkraftsel, till exempel, är inte marginalel. Kärnkraftverken är så kallad ”bas-el” och körs hela tiden. Bränslet som förbrukas i ett kärnkraftverk är en väldigt liten del av produktionskostnaden, och man vill därför producera så mycket el man kan. Man spar väldigt lite i ett kärnkraftverk genom att dra ned produktionen, och det är dessutom svårt att reglera produktionen i ett kärnkraftverk, det mår bäst om det får gå hela tiden. Kolet i ett kolkraftverk däremot är dyrt och utgör en stor del av elpriser, och därför vill man använda det så lite som möjligt. Om man tänder en glödlampa eller kopplar in en elbil på laddning så är det inte ett kärnkraftverk som drar upp effekten för att producera den el som behövs, utan det är enligt marginalelsbegreppet det kraftverk som har lägst produktionskostnad av befintlig överskottskapacitet, vilket innebär att marginalelen blir den dyraste elen. Marginalelsförespråkarna menar att varje extra elbil som tas i drift innebär att vi använder mer marginalel vilket innebär mer smutsig, polsk kolkraft.

Enligt denna modell skulle varje tillskott i elkonsumtion innebär mer kolkraft, oavsett om det är en elbil, ett Playstation-spel eller en värmepump i en villa. Det kanske är sant om man bara ser till just det ögonblicket, men om man ser i ett längre perspektiv så kommer hela elproduktionen att förändras. Om det tillkommer 4 miljoner elbilar som behöver 15 TWh tillsammans (en ökning av den totala elförbrukningen med 10 %), så kommer inte all den el att produceras i gamla kolkraftverk. Istället kommer ny elproduktion att tas i drift. Dels för att det kommer att ge billigare el, dels för att bl.a. EU:s utsläppshandelssystem kommer att sätta gränser för koldioxidutsläpp. Elbilsägaren har också möjligheten att köpa vindkraftsandelar till sin elbil eller sätta solcellspaneler på taket. Under sommaren kan elbilsägaren sälja tillbaka elen till elnätet och på så sätt används mindre vatten i vattenkraftverken eller mindre träflis i kraftvärmeverket. När den mörka vintern kommer kan elbilsägaren köpa tillbaka el som produceras med vattnet i vattenmagasinen träfliset i kraftvärmeverkets lager. Är solcellspanelerna tillräckligt stora täcker det på årsbasis elbilens behov (men elbilsägaren lagrar bildlikt elen som vatten eller träflis och utnyttjar den på vintern).

Hängde du inte med i beskrivningen ovan, eller vill veta mer om hur man kan beräkna miljöpåverkan från el, så har Elforsk tagit fram en fin liten folder som heter ”Miljövärdering av el” som kan laddas ned från http://www.elforsk.se/elforsk/miljovard ... anvand.pdf (direktlänk till pdf-dokument). Foldern är nyligen uppdaterad med Energimyndighetens nya riktlinjer, så om du redan har den hemma – ladda ned en ny för att vara säker på att det är den senaste. (Elforsk är ett forskningsbolag som ägs av svenska elproducenter).

Nästa myt visar också att till och med på marginalel, så är elbilen minst lika bra som en modern bensin- eller dieselbil. Med alla andra typer av el, så är elbilen mycket bättre eller extremt mycket bättre.



Men du har helt rätt i att jag inte tänkte så längt vad gäller gruvbrytning och tillverkningen av materialen mm.. Däremot måste väl själva ihopsättandet av bilen också ha en viss inverkan.. hur mycket/lite är svårt att säga, i allafall för mig. :)
#839659
Mwi skrev:
Camel skrev:Spontant känns det som att en äldre redan tillverkad bil som inte drar alltför mycket bränsle åtminstone CO2-mässigt borde löna sig att slita ut innan den ersätts av en likvärdig bil i samma storleksklass. Men många föredrar att jämföra äpplen och päron och då kan man uppnå vilket resultat man nu önskar av jämförelsen.
Men om man tar med variabeln, att råka ut för en olycka i en äldre bil kontra en ny krocksäkrare bil. Vilket blir bäst totalt för samhället, frågan är väldigt intressant men väldigt svår att svara på. Det blir likadant när man funderar på närproducerad vs. importerad mat. Eller när en yngre människa blir skadad i en olycka, jämfört med en pensionär. I en samhällsekonomisk kalkyl är den yngre människan värd mer pengar än den äldre. Cyniskt men sant, därför blir frågeställningen omöjlig att svara på. Men troligtvis blir en modern bil med låga utsläpp och hög krocksäkerhet bäst för samhället.
Kanske är det bättre med en gammal bil där personen dör vid en krock än en ny bil där personen istället kräver vård resten av livet... :roll:
#839667
Myt # 8: Alla elbilar går på marginalel, vilket innbär polsk, smutsig kolkraft...

Det där var ju en lååååång text som sade samma sak som mig, förutom att man hoppas att man någon gång i en avlägsen framtid har byggt om elenergiproduktionen så att man kan stänga kolkraften för gott.
#839670
Variosboy skrev: Kanske är det bättre med en gammal bil där personen dör vid en krock än en ny bil där personen istället kräver vård resten av livet... :roll:
Det är betydligt fler som blir allvarligt skadade i gamla bilar än som där i dem. Förhållandet skadade/döda är alltid så att det är fler skadade än döda. I nyare bilar minskar båda siffrorna.


VolvoB20
Jag tolkar inte texten så.. jag tolkar den som att det finns en del av den "marginalel" som används som går som kolkraft, men att ju mer el som används (alltså ju fler elbilar som säljs) desto högre blir grundförbrukningen och den kommer till största del från kärnkraft, vattenkraft och vindkraft.

Tänker du förresten så du säger om precis all el du använder? Alltså att du ökar produktionen av kolkraft om du sätter på en lampa hemma, eller om du drar igång elementet, eller lagar mat?

Jag tar förresten bara el från ett kraftbolag som enbart handlar med "miljövänlig el". Ju fler som gör sånna val gör så att det blir ökad efterfrågan på miljövänlig el, vilket gör att det blir mer lönsamt att bygga t.ex vindkraft eller solcellsparker. Den direkta påverkan av att jag väljer miljövänlig el är dock inte så stor, i och med att det då i viss mån blir mindre miljövänlig el kvar åt de som inte bryr sig om var den kommer ifrån. Men rent krasst är det ju egentligen så att de som inte bryr sig då får en smutsigare el och jag får en renare el, även om slutsumman för miljön blir densamma. Men som sagt så ökar efterfrågan på miljövänlig el när fler väljer det.. och det leder så småningom till mer sån.

Nu kanske vi kommer ifrån huvudfrågan här lite.. även om energi ju har lite med tillverkning att göra. :)
#839698
joel80 skrev: Tänker du förresten så du säger om precis all el du använder? Alltså att du ökar produktionen av kolkraft om du sätter på en lampa hemma, eller om du drar igång elementet, eller lagar mat?
Självklart tänker jag så, Varje kWh jag använder av miljövänlig el kunde ju istället sålts till Tyskland/Belgien/Holland och ersatt samma mängd kolproducerad elenergi.
#839870
joel80 skrev:När det gäller batteriet och själva tillverkningen av en elbil så finns det mycket myter. En av de verkar vara just den att det skulle vara se extremt krävande att tillverka batterier. Så här skriver Elbilsverige:
Just det. En intresseorganisation skriver positivt om det de företräder. Förvånad?

Myt # 00 : Elbilsverige är objektiva och skriver hela sanningen om elbilar och elfordon.
#839894
Nej det är klart.. men det är i allafall en annan bild av sanningen än den förnekarna drar fram. Man får kanske ta till sig båda och sen bilda sig sin egen sanning. Inte svälja vare sig den ena eller den andra förklaringen rakt av.

Som VolvoB20 säger tidigare (som jag missade) så är ju tillgången på vissa ämnen så som lithium lite av ett problem.
Läste någonstans (var det nått nån länkade här?) att i nuläget skulle hybrider kunna göra betydligt mycket mer än rena elbilar då man för samma "batterimängd" får 5-10 plugin-hybridbilar som då för många kan sänka sin förbrukning till hälften, en betydligt större besparing på bränsle än vad en elbil kan göra, och ett hushållande med de ämnen som krävs för bra batterier. Mindre batterier blir även enklare/billigare att byta ut när det väl behövs..
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]