- mån 24 feb 2014, 09:05
#839645
När det gäller batteriet och själva tillverkningen av en elbil så finns det mycket myter. En av de verkar vara just den att det skulle vara se extremt krävande att tillverka batterier. Så här skriver Elbilsverige:
Myt # 16: Batteriet kräver massor med energi att tillverka och ur livscykelperspektiv är en elbil mycket sämre än en dieselbil
När en bil produceras och när den ska tas omhand som uttjänt så åtgår det både energi och råvaror. Det är svårt att beräkna exakt hur mycket energi som åtgår och hur stora utsläppen är under olika stadier i bilens livslängd, men själva driften är i de allra flesta fall helt dominerande. För en vanlig bensin- eller dieselbil anger man som tumregel att 80 % av energin åtgår för driften och de återstående 20 % för produktionen samt återvinningen när den är uttjänt. När det gäller koldioxidutsläppen för en bensin- eller dieselbil är driften ännu mer dominerande eftersom produktionen även använder elenergi som bl.a. i Sverige har låga koldioxidutsläpp.
För en hybridbil är detta förhållande något annorlunda eftersom den drar mindre bränsle, och för en elbil blir det ännu mer annorlunda. En elbil drar 50-80 % mindre energi än en bensin- eller dieselbil, vilket innebär att driftfasen i bilens liv bara kommer att kräva en femtedel till hälften så mycket energi.
Elbilen har batteri och elmotor istället för förbränningsmotor och avgassystem. Elmotorer och batterier innehåller dock i stort sett samma material som resten av bilen: plast, stål, koppar, aluminum, nickel och lite andra metaller. Litiuminnehållet i litiumbatterier är bara några procent, så det innebär bara något tiotal kg i en bil som väger 1.500 kg eller mer. Batteriet och elmotorns material kompenseras i stor utsträckning med att den inte behöver någon förbränningsmotor, bränsletank eller avgassystem. Dessutom kräver den ingen avgasrening, vilket annars kräver bl.a. ädelmetallen platina i katalysatorn.
Det är naturligtvis svårt att räkna exakt på hur stor miljöpåverkan är från produktionen av en elbil jämfört med produktionen av en bensinbil, men om man tittar på bilens vikt och ingående material, så kommer man till slutsatsen att den bör ha ungefär lika stor miljöpåverkan. Men eftersom energiåtgången i driftfasen är mycket lägre och miljöpåverkan från elen kan bli mycket lägre, så vinner elbilen totalt sätt.
För ett par år sedan publicerades en studie som påstod att en Hummer var mycket miljövänligare än en Toyota Prius. Några beräkningar, källor eller underlagsfakta presenterades aldrig. Det välrenommerade konsultbolaget Rocky Mountain Institute analyserade resultaten och kom fram till att de var helt orimliga. Ett dokument från Rocky Mountain Institute finns här: http://www.rmi.org/images/PDFs/Transpor ... ToDust.pdf (pdf-dokument).
http://www.elbilsverige.se/index.php?op ... icle&id=48
Jag tror inte det skiljer speciellt mycket i "smutsighet" och energiåtgång på produktion av elbil respektive vanlig förbränningsmotor.
En elbil har dessutom färre rörliga delar som under bilens livscykeln behöver bytas ut, så en eventuell skillnad från start tas ju säkert igen där rätt snabbt.
Myt # 16: Batteriet kräver massor med energi att tillverka och ur livscykelperspektiv är en elbil mycket sämre än en dieselbil
När en bil produceras och när den ska tas omhand som uttjänt så åtgår det både energi och råvaror. Det är svårt att beräkna exakt hur mycket energi som åtgår och hur stora utsläppen är under olika stadier i bilens livslängd, men själva driften är i de allra flesta fall helt dominerande. För en vanlig bensin- eller dieselbil anger man som tumregel att 80 % av energin åtgår för driften och de återstående 20 % för produktionen samt återvinningen när den är uttjänt. När det gäller koldioxidutsläppen för en bensin- eller dieselbil är driften ännu mer dominerande eftersom produktionen även använder elenergi som bl.a. i Sverige har låga koldioxidutsläpp.
För en hybridbil är detta förhållande något annorlunda eftersom den drar mindre bränsle, och för en elbil blir det ännu mer annorlunda. En elbil drar 50-80 % mindre energi än en bensin- eller dieselbil, vilket innebär att driftfasen i bilens liv bara kommer att kräva en femtedel till hälften så mycket energi.
Elbilen har batteri och elmotor istället för förbränningsmotor och avgassystem. Elmotorer och batterier innehåller dock i stort sett samma material som resten av bilen: plast, stål, koppar, aluminum, nickel och lite andra metaller. Litiuminnehållet i litiumbatterier är bara några procent, så det innebär bara något tiotal kg i en bil som väger 1.500 kg eller mer. Batteriet och elmotorns material kompenseras i stor utsträckning med att den inte behöver någon förbränningsmotor, bränsletank eller avgassystem. Dessutom kräver den ingen avgasrening, vilket annars kräver bl.a. ädelmetallen platina i katalysatorn.
Det är naturligtvis svårt att räkna exakt på hur stor miljöpåverkan är från produktionen av en elbil jämfört med produktionen av en bensinbil, men om man tittar på bilens vikt och ingående material, så kommer man till slutsatsen att den bör ha ungefär lika stor miljöpåverkan. Men eftersom energiåtgången i driftfasen är mycket lägre och miljöpåverkan från elen kan bli mycket lägre, så vinner elbilen totalt sätt.
För ett par år sedan publicerades en studie som påstod att en Hummer var mycket miljövänligare än en Toyota Prius. Några beräkningar, källor eller underlagsfakta presenterades aldrig. Det välrenommerade konsultbolaget Rocky Mountain Institute analyserade resultaten och kom fram till att de var helt orimliga. Ett dokument från Rocky Mountain Institute finns här: http://www.rmi.org/images/PDFs/Transpor ... ToDust.pdf (pdf-dokument).
http://www.elbilsverige.se/index.php?op ... icle&id=48
Jag tror inte det skiljer speciellt mycket i "smutsighet" och energiåtgång på produktion av elbil respektive vanlig förbränningsmotor.
En elbil har dessutom färre rörliga delar som under bilens livscykeln behöver bytas ut, så en eventuell skillnad från start tas ju säkert igen där rätt snabbt.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13