Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Känner av lite dålig lukt från ventilationen första minuten sen ett par dagar tillbaka. Luktar lite gödsel/unket. Har manuell AC som reparerades för någon månad sen och den funkar bra. Stått i skogen i 4-5dygn så funderar på om något djur krupit in och dött i kanalerna. Vill helst slippa riva ner hela instrumentpanelen och i nuläget står man ut med det eftersom det avtar efter en stund.
Idé på felsökning?
Köp en ac-rengöringssprej som man ställer i bilen och körde med full AC i 10 min. Brukar hjälpa om det blir påväxt av bakterier på förångaren.
Funkar verkligen sådant? Trodde det mest var parfym som döljer odören, eller rengör den på riktigt? Tips på något neutralt? Vill inte ha in någon parfymlukt i bilen. Går det att komma åt och rengöra/spraya något direkt på föregångaren utan att behöva demontera halva bilen?
Jag har använt det på flera bilar med framgång. Men de man sprejar på är nog mest effektiva. Det använde jag på min Tesla och de är ökända för det problemet. På en 940 sitter tyvärr förångaren riktigt illa, typ den första delen Volvo utgick från och byggde bilen runt
av volvorullar
Ser ut att vara mer lättåtkomlig än värmepaketet iaf.
Tar man bort handskfacket och plastkåpan under ser det ju ut som man redan nåt fram till evaporatorns plasthus. Kan man demontera halva detta eller så finns det ju möjlighet att spraya lämplig produkt direkt på evaporatorn?
Bilagor
IMG_8678.jpeg
IMG_8678.jpeg (369.8 KiB) Visad 31 gånger
Körsträcka vid full laddning

Kan vara så att bilen ”tittar bak&arin[…]

Kanske är lurigt då? Brukar spjäll[…]

Dålig lukt vid start 945 1998

Ser ut att vara mer lättåtkomlig ä[…]

Bytt Huvudcylinder till kopplingen på dotte[…]