härligt med lite fakta eller iaf erfarenheter. Får nog tänka om en gång till.
Det är knepigt det här med kylboxar och husvagn känns ganska enkelt nu mer...
Moderator: Moderatorer
VolvoB20 skrev:Ja, men det där är ett kompressorkylskåp. Samma teknik som du har i kylen hemma i köket. Betydligt bättre kyleffekt och lägre strömförbrukning än en peltierbox, men du betalar ju därefter också. Sen är dom också rätt tunga och trånga inuti sett till yttre storleken, för kompressorn tar ju plats.rid54 skrev:Om man tänker sig ett som detta:Vad är det för data på den där då ???? Står ju inte mycket.....
http://fogas.se/shop/1655---gasolkylbox ... -33-liter/
så drar det ju 6-7 A vid 12 V. Det är ingen konst att ha det igång när man kör och kortare avbrott klarar det säkert utan att det blir varmt inuti och det kan säkert stå på ett par timmar med matning utan att batteriet blir skadligt urladdat. Vid längre avbrott ställer man det utanför bilen (i skuggan....) och kör det på gas.
Warnign, Warning ..... Dometics COMBICOOL RC 1600 kan kyla ner innehållet ända till 30°C under normaltemperatur,
Är det +50 grader i bilen i solen på parkeringen så är det +20 grader i boxen, inget bra....
Jag har denna, drar inte mycket ström och har inga problem att hålla -15 i boxen även om det är svinvarmt i bilen.
http://www.waecofridges.co.uk/freezer/cf40.htm
Micce1980 skrev:Ja då har man bokat två veckors bilsemesterja de funkar säkert, men till känsliga livsmedel är det ingen hit. kan nog vara så varmt som 10-15*c i boxen om det är varmt i bilen. Pelltierboxar duger mest till att kyla dricka,,,,,,kyla o kyla......inte hålla varm...![]()
Spelar det någon roll vilken peltierbox man väljer eller är de i stort samma "skrot"? Det ska mest vara till pålägg och kunna kyla dryck. Frågan är med, låter de så man hör de i en bil när man kör?
Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]