Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Ja, det verkar vara en bra produkt du hittat! :)
Användarvisningsbild
av milktrucker
härligt med lite fakta eller iaf erfarenheter. Får nog tänka om en gång till.
Det är knepigt det här med kylboxar och husvagn känns ganska enkelt nu mer...
Användarvisningsbild
av Perc
VolvoB20 skrev:
rid54 skrev:Om man tänker sig ett som detta:
http://fogas.se/shop/1655---gasolkylbox ... -33-liter/
så drar det ju 6-7 A vid 12 V. Det är ingen konst att ha det igång när man kör och kortare avbrott klarar det säkert utan att det blir varmt inuti och det kan säkert stå på ett par timmar med matning utan att batteriet blir skadligt urladdat. Vid längre avbrott ställer man det utanför bilen (i skuggan....) och kör det på gas.
Vad är det för data på den där då ???? Står ju inte mycket.....

Warnign, Warning ..... Dometics COMBICOOL RC 1600 kan kyla ner innehållet ända till 30°C under normaltemperatur
,

Är det +50 grader i bilen i solen på parkeringen så är det +20 grader i boxen, inget bra....

Jag har denna, drar inte mycket ström och har inga problem att hålla -15 i boxen även om det är svinvarmt i bilen.

http://www.waecofridges.co.uk/freezer/cf40.htm

Bild
Ja, men det där är ett kompressorkylskåp. Samma teknik som du har i kylen hemma i köket. Betydligt bättre kyleffekt och lägre strömförbrukning än en peltierbox, men du betalar ju därefter också. Sen är dom också rätt tunga och trånga inuti sett till yttre storleken, för kompressorn tar ju plats.

Men visst, om man tänkte använda sin kylbox ofta så ska det givetvis vara ett en kompressorkyl. Peltierkylväskor duger bara för tillfällig användning, Jag använder min några gånger per år, funkar utmärkt för det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Japp, det är en kvalitetsbox med tjock isolering, termostatreglerad och en energisnål kompressor som klarar att hålla glass frusen i en solvarm bil. Går på.både 12, 24 och 240 v och har spänningsvakt.

Har också provat peltier/termoelektrisk o gas varianter men de står bara och samlar damm på vinden nu.

Peltierboxarna drar ju ohemult mycket ström i förhållande till mängden kyla de producerar, de måste gå 100% av tiden. Kylflänsarna till peltierelementet är ju direkt förbundna med in och utsidan på boxen och leder värmen superbra, stänger man av strömmen så är det ju svinvarmt i boxen på nolltid, speciellt som ytterkylflänsen är mycket het.

Kompressorboxen kan stå mycket länge utan ström utan att bli varm.

Kompressorboxen har kommit ned i pris om du köper på rätt ställe. Finns från 18 liters liten kylväska upp till 110 liters portabel box. Jag tog mellanmodellen som rymmer 40 liter, rymlig men går ändå bra att ta med sig upp på hotellrummet från bilen om man skippar tältet en dag.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ja då har man bokat två veckors bilsemester :wink:

Spelar det någon roll vilken peltierbox man väljer eller är de i stort samma "skrot"? Det ska mest vara till pålägg och kunna kyla dryck. Frågan är med, låter de så man hör de i en bil när man kör?
Användarvisningsbild
av Vojje
i en V-bil svar ja
i en S-bil svar nej
Användarvisningsbild
av milktrucker
Micce1980 skrev:Ja då har man bokat två veckors bilsemester :wink:

Spelar det någon roll vilken peltierbox man väljer eller är de i stort samma "skrot"? Det ska mest vara till pålägg och kunna kyla dryck. Frågan är med, låter de så man hör de i en bil när man kör?
ja de funkar säkert, men till känsliga livsmedel är det ingen hit. kan nog vara så varmt som 10-15*c i boxen om det är varmt i bilen. Pelltierboxar duger mest till att kyla dricka,,,,,,kyla o kyla......inte hålla varm...
Användarvisningsbild
av Micce1980
Tack för input. Hittar jag en prisvärd slår jag kanske till. Ska iof till åka runt i Norge så denna gång så kyleffekten räcker säkert ok till deras sommartemperatur.

EDIT: Det blev såklart den varmaste sommaren på måååånga år i Norge. Skaffade ingen box men hade kylklampar och en mjuk bag som klarade jobbet. Kylklamparna ställde hotellen upp med att frysa om nätterna. :)
Senast redigerad av 2 Micce1980, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Harald Nyborg har 4 st olika kompressorboxar till lågt pris, Kika på någon av dem istället för Pelitierskräpet.
V60 sliter däck bak

Ja mina bak däck höll bara 1.5 sommar...[…]

Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]

Det kan vara lite krångligt att veta p&arin[…]

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]