rid54 skrev:Om man vill köra en kort sträcka med sin bil i stället för att gå, så är det väl en personlig fråga. MEN då inställer sig ju genast problem: 1.A: Bilen gillar inte den typen av användning. Som ägare till ett dyrt objekt (en hyfsat modern bil) bör jag ju tänka på att ta hand om objektet, så det inte genast schangserar och tappar sin funktion och sitt värde. Det akuta problemet är att batteriet INTE är gjort för den sortens användning. Du MÅSTE se till att fylla på΅batteriet om du använder det till att köra uppvärmnningen. Motor+ drivlina är nog heller inte helt lämpade för så korta körningar. Kondens etc lär ansamlas i motorn, om inte annat och det blir problem efter hand om inte bilen får gå lite mer väsentliga sträckor. Mäste du hålla på så, så lär ett oljebyte i kvartalet inte vara ur vägen.
Jag har haft 3,2km till jobbet sedan 1991 och mina bilar går verkligen småkörningar hela tiden och jag har då aldrig upplevt några problem med dom på något sätt som skulle vara relaterat till korta körningar. Min förra V70n fick jag ladda upp batteriet på 1 gång på 5år.
En 850 gick 9år på mineralolja och utan motorvärmare bara korta sträckor, utan problem.
kia dieseln gick 1100mil konstant småkörningar, många av och på med starten, regenerering lär ha fått spunk enligt alla förståsigpåare.
Med ett flitigt användande av bränslevärmaren i kombo med småkörningar får man dok räkna med att värmarens livsläng avkortas och batteriet kan behöva underhålls laddas några gånger per vinter.
Nu har jag inte haft någon nyare än V40 som hyrbil och den körde jag med i ca 3v med värmaren på konstant, både under färd och då den stod parkerad, slog på den överallt där jag ställde den. Och det batteriet dog då inet på de 3veckorna, och då användes verkligen värmaren hela tiden, förmodligen mer än någon annan här skulle göra med sin egen bil.
så att en bli inte skulle vara bygd för körtare körningar kan vi nog slå mynt av. Ett oljebyte i kvartalet pga kondens är inte heller nödvändigt, det kan jag lova dig.