Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Nu förstår jag dig, Joel80, jag får helt enkelt prova att värma endast en-två timmar och se om det blir så mycket sämre!
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har både motor och kupévärmare (el) i min 745-a. "Kör" det med tidur både hemma och på jobbet. Helt kanon, skulle aldrig vilja vara utan det. Hemma (på morronen) kör jag c:a 4 tim. sedan jag köpte en modern värmare med keramiskt element (max 1200W). Med min gamla (1750W) räckte det med 2 tim. hemma också. På jobbet är det ju "en stolpe" så där är det 2 tim. men det räcker på dagtid. Dom flesta "stolpar" har 10A säkring och då går det att köra 2000W i kupén och 300W i motorn om det inte är en "snabb" säkring. 2000W behövs om det är riktigt kallt (och stor bil). I alla fall på morronen och det är bara 2 tim. Om du står under tak blir det ju ingen is att smälta så då räcker det säkert med en modern keramisk.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag kör motor och kupevärmare på båda mina bilar. När man kan förvänta sig snö eller isiga rutor under natten kör jag den 3 timmar innan avfärd. Är det någon plusgrad räcker det med 2 timmar. Tumregel för mig är 2 timmar, men under Jan-Feb tre timmar.

I XC60'n harf jag satt in en Defa Termini, den är det riktigt bra flås i och den varierar mellan 1100 och 1250w beroende på temperatur.

I S40'n har jag en billig skitvärmare från Claes Ohlsson ( http://www.clasohlson.com/se/Kup%C3%A9v ... -W/36-4545 ) som är märkt till 1200w men det lämnar den tyvärr inte, mellan 750 och 1000w beroende på temperatur är närmare sanningen vid kontrollmätning.

XC60'n behöver kortare tid med Defa värmaren för att få upp tempen än C-O värmaren i den lilla S40 kupén.

Skall man köra en ~500w kupevärmare så måste man nog ha konstantström, den lär inte orka tina mycket is vid kallgrader på några timmar. Brorsan har en modernum 550w värmare i sin bil då stolpen är avsäkrad till 6A, men den står å andra sidan och flåsar 24/7, då funkar det ju.
Användarvisningsbild
av joel80
Vi har som sagt en 500 (eller 600w) i vår huyndai.. den smälter is på rutan efter en timme om det är ett par minusgrader ute. Men Huyndaien (i30) är såklart en mindre bil än typ em V70 eller XC60.
Beroende på kupévärmare ich yttertemp får man köra olika länge för att få is att smälta såklart, men det jag undrade över var om själva motorn blir varmare snabbare. Min känsla är att den ofta är varm innan kupévärmaren fått bort is och snö.
Användarvisningsbild
av lennarte
MartinS skrev:I S40'n har jag en billig skitvärmare från Claes Ohlsson ( http://www.clasohlson.com/se/Kup%C3%A9v ... -W/36-4545 ) som är märkt till 1200w men det lämnar den tyvärr inte, mellan 750 och 1000w beroende på temperatur är närmare sanningen vid kontrollmätning.
Det är nog en sådan jag har för min känns också lite "fjuttig". Från ÖoB. ser inte likadan ut

Mvh
Lennart
av Rådlös
Joel80: Frågan du ställer om uppvärmningstid och wattal är intressant, men tämligen invecklad. Det finns beräkningstabeller och massa parameterar för sådant här. Jag är visserligen en gång i tiden utbildad till Styr och Reglermekaniker, men skulle inte försöka ge mig på att räkna ut sådana här saker. Möjligen kan man, om man har tillgång till nödvändiga instrument försöka mäta sig fram. Men man inser ganska snart att dom mätresultat man fick fram gäller bara där och då. Det räcker ju att flytta bilen till en annan plats i t.ex ett parkeringsgarage så får man ett helt annat "golvdrag" eller närhet till en port etc. etc. Och sedan för att inte tala om utomhustemperaturen med luftfuktighet m.m m.m. Sedan kommer ju insticksvärmarens placering och utformning att spela en stor roll. I gamla B18/20-motorer satt vanligtvis värmaren vid sista cylindern. Andra fabrikat och volvomodeller hade den säkert på andra ställen med skiftande uppvärmningstider. I många motorer får dom ju inte plats i motorblocket för att vattenkanalerna är för smala helt enkelt. Då var nästa steg att sätta värmaren på den nedre kylarslangen. Det fungerade också, men var säkert inte lika effektivt. Värmen spreds nog inte på samma sätt och något lite gick nog bakvägen ut i kylaren där det ganska effektivt kyldes av om det var kallt ute.
Visst kan man få ett teoretiskt värde om man tar en gryta med en liter vatten, 4°C och ställer på en spisplatta. Vi antar att vi kan ställa in effekten på plattan till 500 Watt. Sedan mäter vi hur fort och hur varmt vattnet blir. Men jag misstänker starkt att mätkurvan som vi får fram, vi har naturligtvis skrivit ner våran mätning, inte är speciellt rättvisande och överförbar till våran bilmotor. Så dom insticksvärmare som tillverkas och säljs är högst troligen någon sorts ideala medelvärden med sina 500 Watt. Dom passar dom flesta bilar. Sedan är det speciella omständigheter som avgör om det går lite fortare eller lite långsammare i våran bil jämfört med våran parkeringsgranne.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hade elmotorvärmaren i 4h idag, -2 ute. Motortemp vid start var +33 grader. Man brukar väl säga att en elvärmare värmer motorn till ca 30 grader varmare än utetempen.
Dieselvärmaren värmer motorn till ca 60-65 grader och det på betydligt kortare tid.

/Kalle
Användarvisningsbild
av joel80
Det är sånna tester jag vill se! Testa att halvera tiden nästa gång och se vad du har för motortemp då. :)
Även om det som Rådlös säger kommer vara en stor variation beroende på bil/värmare och var man står så kan det ändå vara intressant att se. Jag tror nämligen att du kommer att ha så gott som samma temperatur redan efter 2 timmar.. och en skaplig skillnad (mot -2 om det är utetemperaturen) redan efter 1 timme.

Det skulle isåfall betyda att även om inte rutorna hinner blir fria från is, så mår motorn bra mycket bättre även av kortare användning av elvärmare.
:)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Nytt test igen! Denna gången +1 ute, hade i elvärmaren 1h 15 min, motortemp var då +30 vid start så man kan ju säga att en timma räcker när temperaturen är kring nollan

/Kalle
Användarvisningsbild
av joel80
Intressant.. verkar ju som att de där extra 2-3 timmarna mest är om man ska smälta snö och is på bilen då kanske.
Om du orkar, för vetenskapens skull... kapa mer tid och se när det börjar synas på starttemp! Kör 45 min nästa gång. ;)

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]